Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D50 + blixt + iso400 = Rött brus!!

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Vet inte om jag inbillar mig (har inte tänkt så mycket på det innan), men när jag kollar på inomhusbilder tagna med inbyggda blixten i ISO 400 så ser jag en j-ä-k-l-a massa rött brus i mörkare partier av bilden. Mörkgråa saker blir katastrofala. Jag har inte någon Auto-ISO funktion på.

1. Ska det vara såhär, eller är något fel?
2. Är det såhär även på nyare kameror?
3. Vad kan avhjälpa problemet när kortet tas utom att sänka ISO?

Har fått för mig att ISO 400 behövs för att blixten ska "nå fram" i vissa situationer.

Någon som känner igen detta? =)

/Fredrik

Att ISO 400 behövs för att nå fram stämmer väll inte i alla situvationer.

Ladda upp en bild så vi kan se.

Bild.

Här har jag beskurit en del av bilden så ni kan se själva. Grymt rödgryningt både på soffan, även jeansen ser skumma ut. Är det underexponerat? Tror jag läste om något sådant. Tog därför och kollade histogrammet och...ja, lite kanske. Men är det inte väldigt brusigt ändå?

/Fredrik

Tog och bytte bilden jag lade upp. Tror man ser det bättre nu, problemet alltså. Verkar som bilden förändras någon när jag lägger upp den..

Senast ändrad:
Jag hade ett liknande problem med D50 förut, vet inte om det kan vara samma sak.

Det yttrade sig så att vissa tyger som man normalt sett ser som svarta snarare såg brunakiga ut, med mer rött brus än i resten av bilden.

Jag frågade här på fotosidan om vad det kunde bero på, fick svaret att det beror på IR-filtret i D50 som tydligen släpper igenom mer IR-strålning än vissa andra kameror. Tyger som absorberar synligt ljus men reflekterar IR (som vi alltså upplever som svart) registreras då som smått brunaktiga istället för helsvarta. Antar att det röda bruset kommer därifrån också.

Jag antar att samma fenomen även kan uppstå i andra färger än svart - om tyget har sådana egenskaper - bara att jag märkte det tydligast i det svarta tyget.

Det kan som sagt vara samma sak det rör sig om. Att det märks på ISO 400 men inte ISO 200 kanske har med signalförstärkningen som sker på högre ISO-tal att göra.

ANNONS