Annons

D50 "preview" och Färdig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej
När man kollar en bild på lcd kan den uppfattas "bra" men sen när man kommer hem och kollar i ACR ser många bilder mörkare ut. Allt auto är off i ACR.
Svårt att få en uppfattning om bilden är rätt tagen när man snabbkollar på plats.

Är detta ett vanligt fenomen?

/Henrik
 
D50 har ju inte världen bästa skärm...

Använd histogrammet men bli inte religös. Ibland måste du kanske bränna lite högdagrar för att få övrigt rätt exponerat.

En del underexponerar alltid lite för att inte bärnna ut något och pillar sedan med bilden i datorn för att optimera exponeringen.


/Peter
 
Mr Walker skrev:
Hej
När man kollar en bild på lcd kan den uppfattas "bra" men sen när man kommer hem och kollar i ACR ser många bilder mörkare ut. Allt auto är off i ACR.
Svårt att få en uppfattning om bilden är rätt tagen när man snabbkollar på plats.

Är detta ett vanligt fenomen?

/Henrik

När du tittar på kamerans display så visas en liten jpg fil efter dom kamera inställningar du har även när du fotar Raw, när du plockar upp Rawfilen i ACR så har det programmet ingen aning vilka kamerainställningar du haft.

ACR kan endast visa vilken vitbalans du hade valt i kameran, och det är för att Nikon har krypterat den andra informationen, för att du skall se Rawfilen efter dom inställningar du har i kameran, dvs som en jpg fil skulle sett ut, måste du använda Nikons Rawhanterare, dvs Capture NX, du får också betydligt bättre kvalitet med NX, speciellt brushanteringen.

/kent
 
Ok tackar.

Capture NX har jag testat men tycker det är allt för trögjobbat. både osmidigt och resurskrävande.

ACR och bridge tycker jag fungerar bäst med flera filer. Kanske man skulle ge capture one en chans


Men nu vet man iaf vad det beror på.

/Henrik
 
Mr Walker skrev:
Ok tackar.

Capture NX har jag testat men tycker det är allt för trögjobbat. både osmidigt och resurskrävande.

ACR och bridge tycker jag fungerar bäst med flera filer. Kanske man skulle ge capture one en chans


Men nu vet man iaf vad det beror på.

/Henrik

Jag missuppfattade kanske din fråga, så här kommer ett par till tips på bra RAW hanterare.

RawShooter.
Ett tyvärr nerlagt (uppköpt av adobe) gratisprogram (den enklare versionen var gratis). Googla och du finner. Överlägset snabbaste programmet. Det är nästan löjligt snabbt. Bra, men mig tog det en stund innan jag blev vän med kontrollerna (hur jag skulle justera för att nå bra resultat). Saknar vissa finesser (såsom lins korrektion) men har en del bra unika (samt bra manual!).

DXO Pro
Hanterar både RAW och JPG.
Slött som det värsta (har du slö dator så är expert läget plågsamt) men har ovanligt bra autofunktioner. Jag använder den så att jag först låter den göra sina autoinställningar och sedan går jag in och pillar på det som jag ogillar, eller testar helt enkelt om det går att förbättra.
En av dess styrkor är att den har profiler för ett stort antal kameror och linser och automagiskt justerar saker som distorsion och vinjettering. Det fungerar mkt bra.
Personligen gillar jag inte dess brusborttagningsmodul, men den går att stänga av med ett klick.
Det går att batchköra alla sina bilder om man vågar. ;-) En del tycker säkert att man tappar lite av finessen om man batch konverterara RAW filer och istället borde köra JPG då. Men om man anser att DXO tar tillräckligt bra beslut så är iden inte helt dum (min personliga åsikt är att den lyckas bra med enklare bilder, svåra felexponerade bilder bör man köra med viss handpåläggning). En stor fördel är ju som sagt att man får autojustering av linsdistorsion och vinjettering. Den görs så vitt jag kan se helt perfekt.Utformatet kan vara i okomprimerad TIFF eller universalrawformatet (glömt vad det heter) så man har även vunnit över jpg iom att man inte har komprimerat ännu. Finns som fristående och plugg till PS.

Å andra sidan, är det _bara_ auto distorsion och (ev manuell, är osäker) vinjettering man vill åt så finns det ett program (plugg) för endast $15.00 som gör det lika bra. Hmm PTLens tror jag det heter.


/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens Foto