Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 - utbrända högdagrar

Produkter
(logga in för att koppla)
Proteus skrev:
nä men det påverkar hur bruset uppfattas/framträder i bilden,

jmfr d50/d70 t ex, samma sensor men olika AA-filter

ACR verkar alltid lägga på samma grundskärpning och samma brusreducering oavsett ISO,

men det är väl bara att experimentera själv, med öppet sinne,
jag har tyvärr inte den tiden att sitta här och förklara grunderna i digital signalbehandling

Vad synd -det hade jag annars gärna hört dig förklara. Jag lyssnar gärna på din förklaring.

Mikael

Senast ändrad:
Proteus skrev:

ACR verkar alltid lägga på samma grundskärpning och samma brusreducering oavsett ISO,

Om du utgår från att den är grundinställd på 25 så är det ju inte samma skärpning. Åtminstone inte enligt den info jag fått vid genomgång av Adobe och som också stämmer med de olika tester jag gjort med filer från olika kameror. Enligt Adobe ska man snarare se det som en dynamisk skala från 0-100. Sedan ändras skalan beroende på vilken kamera det är.

Stefan

Proteus skrev:
jo men visst..ville inte gå så djupt i ämnet..
men tvivlar starkt på att Adobe tar hänsyn till AA-filtrets egenskaper i t ex D200. Men ska man ändå skärpa bilden i nästa steg så är det lika bra att hoppa över skärpning i ACR.

har samma åsikt, brus är sällan problemet. Det är främst på höga ISO som ACR inte gör bästa jobbet med NEF-filerna.

Peter
Jag vill gärna veta mer om dina erfarenheter angående Nikons programvara. Eftersom jag har haft de flesta Nikonkameror och provat NEF filer på alla rawprogram. Dock ej senaste version av Nikon Capture, därför är jag mycket nyfiken och undrar om du kan ställa några bilder till förfogande? Där man ser att detaljnivån är högre och bruset lägre än motsvarande andra rawprograms uppräkningar. Om du inte själv har NEF filer så har jag det från D1x, d70, d2x , d200 och från lägsta ISO till det högsta från varje kamera.
En tanke är att jag skickar dig en NEF fil 800iso du räknar upp den efter konstens alla regeler med Nikon Capture, jag gör detsamma i Camera Raw, du skickar sen resultatet till mig -jag gör detsamma till dig.
Då kan vi båda se hur resultaten har utfallit.
Mvh Mikael

Senast ändrad:
Jag är den första att hurra om nya Nikon Capture skulle förmedla en annan uppräkning än denna
D2X 800ios NEF till vänster, till höger Canon 1dsmk2 800iso raw. Detaljer i lågdager helt uppätna av bruset i d2x filen. Samma exponering, tid ländare , iso
Camera Raw som rawhanterare
Mikael

Bilagor

• bruuuus.jpg
    bruuuus.jpg
    15.4 KB · Visningar: 148
macrobild skrev:
Du körde väl sk.... ett tag efter det att sista versionen åkte ut från mina datorer. Gjorde inte vi en jämförelse, Nikon, camera Raw , Phase One mfl för något år sedan där vi bla diskuterade hur Nikon klipper där ingen annan klippte data.
Mitt minne är bra men kort.
Mikael

Ja, jo, men vad jag minns så höll jag nog inte riktigt med dig på den punkten. Däremot tycker jag att det är svårare att få bra resultat i Nikon capture. Man får vara väldigt "lätt på handen". Då tycker jag att Canon har lyckats bättre. Deras DPP är väldigt snabbt och lättjobbat även om det har lite färre funktioner än Nikon Capture.

Hoppas NIkon börjar skicka med åtminstone ett Capture Light istället för urtöntiga Picture Project som är ett skämt...

Slowfinger skrev:
Men en liten grundskärpning vill man väl ändå alltid ha? För att kompensera för antialiasingfilter och annat otyg?

Jo, men jag vill gärna ha alternativet att inte lägga på skärpa alls i råkonverteraren. Jag använder oftast Photokit Sharpener för att göra denna grundskärpning.

Stefa

Ok.

Förresten - är det någon som vet om uppgifterna att det är danske skaparen av Capture ones råprogram som står bakom Rawshooter. Ryktet säger det. Att han surnade till och lämnade sitt danska företag.

Tror dom fick en av medarbetarna-inte säker

Kollade för kul skull vad som skiljer mellan PhaseOnes uppräkning och Camera Raw. Samma Nef fil D2X
Camera Raw ger som vanligt lite rödare lågdager, samma vitbalans sedan auto på båda. Dvs deras defaultinställningar vad det gäller brusreducering , framkallning av Nef filen
Någon skillnad i detaljer kan jag inte se.Ej heller någon stor skillnad i brusbilden.
Skall nya Nikon Capture vara bättre lämpat till NEF filer så är det alltså även bättre lämpat än Phase Ones erkända bra rawprogram. Jag vill därför veta om detaljåtergivningen blir bättre med nya Nikon capture eller om det bara rör sig om brusreducering som för ögat ger en trevligare bild.
Det kan jag i så fall fixa i alla tre programmen jag har i datorn redan nu.
Mikael

Bilagor

• bruuus2.jpg
    bruuus2.jpg
    14.2 KB · Visningar: 121
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto