Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 batteri tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Slan

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har precis köpt ett d70 kit, med dx objektiv.

Tagit en del bilder både med blixt och utan, lekt med den lite, i 1 1/2 dag. borde batteriet vara slut då ?
dessutom nu när batterilampan blinkar går det inte å ta kort eller ändra någon inställning som visas på den lilla skärmen ovanpå.

Jag är skum på detta..
Vad säger ni ?

MVH Simon Franzén

Slan skrev:
Hejsan.

Jag har precis köpt ett d70 kit, med dx objektiv.

Tagit en del bilder både med blixt och utan, lekt med den lite, i 1 1/2 dag. borde batteriet vara slut då ?
dessutom nu när batterilampan blinkar går det inte å ta kort eller ändra någon inställning som visas på den lilla skärmen ovanpå.

Jag är skum på detta..
Vad säger ni ?

MVH Simon Franzén

Jag brukar kunna ta 400-1000 bilder beroende på hur mkt blixten används och hur mkt jag använder displayen.

1.5 dag låter väldigt kort.

Har du lämnat den på? Den drar lite i standbyläget.

Jag har köpt ett extra batteri så att jag aldrig behöver fundera på hur mycket laddning jag har kvar.

mjo.. jag tycker också det..

Har iofs bara tagit i Raw formatet och använt display rätt mycket . men jag tycker ändå att det ska hålla längre..

Mitt batteri håller läskigt länge... Nästan som att man vill att det ska ta slut ibland för att kunna ladda upp det ordentligt hehe

Jag har tagit ca 450 bilder, alla me blixt och ganska aktivt tittande på skärmen.. och jag har fortfarande ström kvar på batteriet.. jag brukar också kunna ta en hel del bilder mellan laddningarna.. 1,5dag låter lite lite ja.. Allt som allt har jag tagit drygt 3500 bilder eller nått och jag har laddat batteriet tre eller fyra ggr.

Hur gjorde du när du laddade batteriet, i början kan det vara att det krävs en full laddning, urladdning och fullladdning igen innan kapaciteten är max. Vet att många tillverkare brukar rekommendera att det sitter i laddaren längre första gången också.

Re: Re: D70 batteri tid

o-laser skrev:
Har du lämnat den på? Den drar lite i standbyläget.

Det den drar i standby är försumbart. Jag har råkat glömma kameran på i väskan i typ en vecka utan att direkt märka av någon försämring av laddningen. Enl. de uppgifter jag sett så drar kameran 2mA när den är avstängd och 3mA i standby.

Men har man inte ställt kameran så att den automatiskt går i standby efter en stund så...

Jag har haft min sedan 27 augusti och använt den ganska flitigt. Förutom laddningen före första bilden har jag laddat batteriet en gång. Blev riktigt glad i går då displayen äntligen visade att det snart är dags igen.

Överföring till datorn??

För mig (D100) räcker batteriet flera hundra bilder, liksom för de andra som svarat här. Men när jag för över bilderna till datorn drar kameran grymt mycket. För jag alltså över till datorn, glömmer att koppla från kameran och redigerar bilderna en timme, ja då kan batteriet tömmas.

Jag använder displayen flitigt när jag plåtar, men läser över bilderna till datorn via kortläsare. Har tagit drygt 4000 bilder med min D70 sedan i maj, och laddat batteriet 5-6 gånger.

Okej, vet inte hur det är med bildöverföring då jag alltid lägger CF-kortet i datorn. Men displayen har jag alltid på.

Min räckte till ca 200 raw bilder i början men då förde jag också över bilderna via kameran.
Nu har jag kortläsare och resrvbatteri, men batteriet har jag ej behövt än. Har nog endast tagot 300-400 bilder sedan batteriköpet.

Re: Överföring till datorn??

Aristofanes skrev:
För mig (D100) räcker batteriet flera hundra bilder, liksom för de andra som svarat här. Men när jag för över bilderna till datorn drar kameran grymt mycket. För jag alltså över till datorn, glömmer att koppla från kameran och redigerar bilderna en timme, ja då kan batteriet tömmas.

Här har vi nog orsaken, har laddat över till datan och medans jag redigerade drog jag ej ur kameran, även fast jag flytade över bilderna och tömde kameran så låg den kopplad till datorn rätt länge. + tagit bara i raw+ flitigt kollande på skärmen+ blixt... mja... kan vara ok kanske.

Batteriet fick ligga över natten nu o laddas. får se hur det blev efter dfen riktiga laddningen då.

Tack för hjälpen och era erfarenheter.

Som sagt så kan du ta en rackarns massa bilder utan att behöva ladda om. Har tagit ca 350 bilder med blixt på mer än hälften, AF assist på alla, autofokus samt kollat av samtliga bilder mer än tre gånger på samma laddning.

Dock räcker det med en timme i påslaget läge med kameran kopplad mot USBn på datorn så är det dags att ladda om. För övrigt ett bra sätt att dra ur krämen i batteriet om ni vill ladda om från tomt läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto