Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 eller 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Hejsan. Jag har beställt en Canon 10D, och anledningen till att det blev denna är att jag är helt utan objektiv (dvs kan köpa vilket märke jag vill) efter att min gamla böev stulen. Nikon D100 kändes liteväl dyr för det jag fick. Tittade då på 10D och 300D från Canon och fastnade för 10D (Autofokusen spelade in bland annat).

Nu när vi vet mera om D70 än tidigare. Vad tycker ni? Ska jag ändra min order till en D70 istället?

Jag hade tidigare en Nikon F90 och trivdes ganska bra med Nikon, så det är i mitt avseende ett plus. Men vad tror ni om 10D och D70 som konkurrenter. Vad talar för 10D respektive D70?

mvh Christian

Det vore ju bäst att vänta på testerna av D70..nu har man ju bara specifikationerna från D70 att utgå ifrån.

En sak var tydligen att det inte finns vertikalgrepp till D70..om du tycker det har betydelse.

AF-hastigheten på D70 går ju heller inte att säga någonting om innan det kommer tester.

Det som talar mest för D70 är väl annars priset.

Jag håller med Kim. Vänta tills det kommer tester på t ex dpreview.com och liknande. För 10D talar annars batteripack, för D70 lägre pris och snabbare blixtsync (om man tycker det är intressant)...

Jo jag vet att det inte finns några testerm, så man får ju tyvärr gå på specifikationerna.

Vertikalgreppet är inte så viktigt för mig, men snabbheten är viktig då det mesta jag fotograferar är natur, och en hel del av naturen har en tendens at flytta på sig.

Om du till varje pris måste ha en kamera just nu. Köp 10D eller D100. Finns inte så mycket annat att välja på. Var nöjd med ditt val. Nya och bättre modeller kommer så småningom.Ingen mening med att ångra sig.

Kan du vänta, så vänta tills Nikon D70 finns på riktigt. Kanske kommer en efterföljare till Canon 10D i att presenteras på PMA mässan i Februari.

Jag har redan väntat ett tag åpå en 10D, men börjar tröttna. Den verkar ju inte finnas för leverans, och de vet ju inte när den kommer heller. Så just nu är den ju lika mycket ickexisterande som D70. Ska jag ändå vänta, så kan man ju kanske vänta på något som är 5000 billigare (såvida inte 10D är värd dessa 5000 kr).

mvh Christian

D70 har ju en cam 900 autofokus modul som nikon d100, så när det gäller autofokus så borde det vara dessamma.
D70 fördelar är oxå bufferten o en väldigt snabb skriv tid uppenbarligen.

Till 10d fördel är ju att det är en beprövad kamera med en erkänt bra bildkvalitet och att den har ett iso 100 läge, vilket d70 saknar

Som info kan nu meddelas att jag efter en lång diskussion med SCandinavian Photo bytt ut min beställning på en 10D mot en D70.

För mellanskillnaden blev det lite mera minne bland annat:)

mvh Christian

De skillnaderna i specifikationerna som jag anmärker är som påpekats ovan hus av plast samt avsaknande av spegeluppfällning.

Kortare slutartid samt blixtsynk talar däremot för D70.

Finns det något mer? Jag pratar nu bara om specerna. Det är omöjligt att jämföra kamerorna i helhet då det inte finns några bilder från D70 än. Inte heller är den beprovat på längre tid.

timofej skrev:
De skillnaderna i specifikationerna som jag anmärker är som påpekats ovan hus av plast samt avsaknande av spegeluppfällning.

Har inte D70 som D100 en spegeluppfällning i den meningen att man kan välja ett läge där spegeln fälls upp en extra lång tid (typ 0.5 sek eller nått) innan slutaren öppnar?

sagan skrev:
Det stämmer: http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

Lite skumt..det står metal på D100 där, fast om man kollar på D100 står det: Body material High-impact plastic / rubber (metal sub-structure).

http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page2.asp

Med handen på hjärtat, ja tycker inte det är speciell skilland på dom två när det kommer till kvalitetskännsla
Nikon d100 har väldigt hög kvalitet på plasten, o för att vara magnesium på 10d så käns den väldigt plastig

hehe..varför blir jag inte förvånad att läsa det från en nikonfrälst :)

Jag håller givetvis inte med.

D100 känns plast och är plast.
10D känns metal (känns inte det minsta plastig) och är metal..helt logiskt.

Därimot håller jag med om att det är bra kvalitet i plasten på D100 (till skillnad mot plasten i 300D).

ANNONS
Götaplatsens Foto