Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att köpa systemkamera, vilken djungel

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Har för några år sedan haft ett stort intresse för foto och tyckte det var riktigt roligt, köpte en Olympus C5050Z efter att ha harvat runt med en kompaktare med vanlig filmrulle. Redan då kikades det på bland annat Canon 300D eller om det var 350D men jag kom aldrig överens om att greppa den kameran pga ett handikapp som gör mig lite fumlig med händerna, sen så kändes den väldigt plastig också.

Valet föll alltså på Olympusen som då gick lös på 8500:-. :)

Ganska snart insåg jag att ett stativ behövdes och ett Manfrotto 055Pro med ett 488RC0-huvud inhandlades, gillar det stativet så det kommer att få hänga med ett tag till.

Tyvärr ändrades det som var så roligt till frustration efter ett tag pga, vad jag vill tro, begränsningar i kameran. Måhända att jag har fel och begränsningarna ligger hos mig men det som fick mig att tappa suget var 3x optisk zoom som fler och fler gånger upplevdes som en begränsning i naturen. Den digitala zoomen är ju under all kritik i mina ögon på denna kamera iaf. Var inte helt hundra nöjd med makroresultaten samt att jag började störa mig en hel del på bruset i bilderna, vybilder i naturen t ex ger en hel del brus trots dagsljus och låga isotal.
På den tiden var det även mycket flängande på olika tävlingar inom motorsport och hastigheten i kameran kändes inte helt optimal, besöker iofs inte dessa tävlingar i samma utsträckning idag.
Det har givetvis tagits en mängd bilder som jag är nöjd med så kameran är inte dålig, är kanske mer att vi inte är på riktigt samma "blad" längre.

Så efter denna lilla novell så är det kanske dags att beskriva vad jag är ute efter. Jag gillar att fota natur och djur, har bland annat en hund som väldigt ofta hamnar framför linsen. Vad gäller natur så gillas, förutom dagfoton, även skymning och gryning med allt vad det innebär.
Arkitektur är ett annat område som är kul att fota, gammalt som nytt. Sen ska det även fungera till vardagliga bilder både inom- och utomhus förstås. Makro är ett område som även det kommer att utforskas mera, dock inte en prio i början.

Pga mitt handikapp så fungerar inte alla kameror, bor tyvärr avsides så jag har väl 25-30 mil enkel resa till närmaste ort med lite utbud. Har dock klämt på en Canon 1100D och det kändes bra i handen.
Däremot så har jag fått för mig att jag vill kliva in på ett bättre kamerahus än så, jag vill ha något att växa i och inte hamna i samma sits som med den nuvarande kameran. Kanske inte lika stor risk iom lösa objektiv iofs.

Hur som helst så sneglade jag först på 600D men kikar nu mer på 60D och 7D även om de ligger lite högre i pris än jag från början räknat med. Rent hanteringsmässigt så har 60D fördelen med sin utfällbara skärm som inte 7D är beskaffad med. Är faktiskt en funktion jag lärt mig uppskatta med Olympusen. 7D ska väl på pappret iaf ha en bättre AF än 60D, 19 vs 9. Sen så är väl dubbla processorer samt ett magnesiumchassie inte fel heller även om aluchassiet säkert räcker gott och väl.
Nikon kanske har något liknande, D7000 eller Pentax K-5 kanske kan vara ett alternativ.

Ja som ni förstår känns det som att jag vet varken ut eller in och då har jag inte ens börjat kika på objektiv. Men de vanliga kitobjektiven typ 18-55 ger väl mig ungefär samma typ av zoom som jag har idag? Kanske ett kit med både ett 17-85 samt ett 70-300 är rätt väg att gå initialt?
Objektiv känns iofs som att man kan köpa beggat så där kan man alltid uppdatera sig vad tiden lider.

Det enda jag vet är att min lust för foto har väckts igen iaf. :)
Så vad har ni för förslag gott folk, både vad gäller kamera samt objektiv. :)
 
60d för 7500 på Rajala verkar väldigt prisvärt.Har själv en 450d och har kännt lite på 60d och kan säga att den känns rejälare
 
Hej Thomas
Eftersom du verkligen lagt ner energi på att beskriva ditt problem, känns det som att det här finns möjlighet att hjälpa till lite. Ska försöka komma med lite bra tips.
1) Digital zoom innebär alltid en kraftig försämring av bildkvalitet. Det är samma på alla kameror. Det är bara en "nödfunktion" och ett marknadsföringstrick.
2) Utvecklingen har gått rejält framåt sedan 5050Z. Ca år 2003 misstänker jag. (Jag hade själv Olympus 2020 och 4040 eller vad de nu hette. Det var väldigt bra val av kamera på den tiden. Nu finns det dock väldigt mycket bättre kameror både på kompaktsidan och på systemkamerasidan. Men jag håller med dig, det är verkligen en djungel.
3) Fundera gärna en gång till på lite mer i detalj vad du behöver, prioriterar, och gärna en budget. Då blir det lättare att välja i denna djungel. Jag har en känsla av att du är ute efter riktigt bra bildkvalitet och mycket fotoglädje samt bra inställningsmöjligheter och ett bra användargränssnitt (tydliga knappar och rattar som går lätt och snabbt att använda). Bra lågljusegenskaper och bra snabbhet. Dessutom känns det som att du egentligen inte är så intresserad av onödigt stora och tunga grejor eller för den skull särskilt många olika objektiv. Är det rätt uppfattat?
Anledningen till att jag tjatar lite om detta är att det i en del fall inte är så väldigt självklart vilken kameratyp som är bäst. En systemkamera har ju egentligen som absolut största egenhet att man kan byta objektiv. Men om man vet med sig själv att man helst skulle slippa detta, så är en kompaktkamera mycket smidigare, och kan i vissa fall lite mer. T ex får man nästan ingen macro i en normalzoom till en systemkamera, men man kan få ganska bra macro i en kompakt.
En kvalitetskompakt lite i den klassen som du har nu, fast modern med bättre bildkvalitet och större zoomomfång t ex Nikon P7100 väger ca 0,4k inklusive batteri. Den har 7x zoom motsv 28-200mm. Inbyggd macrofunktion mm. Om du tittar på en systemkamera med ett långzoomobjektiv med motsvarande brännvidd blir det ett 18-135mm objektiv, som motsvarar 28-200mm i fullformat. Eller kanske ett 18-200mm objektiv som motsv ca 28-300mm i fullformat. Med in liten systemkamera och 18-135mm blir det ca 1kg. Med en Canon 7D och 18-200 blir det 1,4kg. Då börjar det redan bli en ganska bra klump att bära på. Om man sedan tänker sig att man vill utnyttja att det är en systemkamera och ha flera objektiv, kan det bli ganska mycket mer. T ex en Canon 60D + Sigma 17-70/2,8-4 + Canon 70-200/4L(beg) + Tamron Canon 100/2,8 macro (beg) = ca 2,5kg och + väska att bära allt i (1kg minst) = 3,5kg och ca 20.000kr
Om du nu bestämmer dig för just en systemkamera, skulle jag nog titta närmare på framför allt Nikon D5100 och Canon 60D. Nikons stora fördel är den fina sensorn med bra lågljusegenskaper och högt dynamiskt omfång. Canonkamerans stora fördel är en riktigt bra sökare och mycket bra ergonomi, tillsammans med hyffsat bra sensor och aningen bättre snabbhet jämfört med D5100.
Vill du ha Nikons fina sensor, men en stor fin sökare och bättre snabbhet och ergonomi är det D7000 som gäller. Nackdelen är att den blir rejält mycket tyngre och saknar vinklingsbar skärm.

En annan sak att tänka på är att om du fotar i .JPG så kommer ett objektiv med stort zoomomfång (som jag misstänker du är intresserad av) att ge ganska mycket problem med distorsion. Om du har ett Nikon originalobjektiv, som t ex 18-200 på Nikons systemkameror, så kan kameran autojustera direkt i kameran, så att du slipper den fula distorsionen. Canon kan inte detta än tyvärr. Kommer nog i nästa generation. Tänk bara på att det inte funkar mer tredjepartsobjektiv än, t ex Sigma, tamron, tokina osv.

Några bra länkar
http://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_c5050z (kameratester och fakta t ex på din)
http://www.photozone.de/all-tests (objektivtester)
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings (Kamerasensortester)
Lycka till!
MVH, Niclas
 
Batterigrepp kan förstås vara något, så långt hade jag inte tänkt faktiskt. Problemet med händerna är att jag är ganska försvagad och har halvtaskig finmotorik, att nå endel knappar och rattar brukar kunna bli nån specialare man kommer underfund med dock är det inte alltid att de nås on the fly så att säga.

Riktigt trevligt inlägg Niclas, uppskattas högt. :)
Försöker mig på att bemöta så gott jag kan.

1) Jo jag såg nu att jag uttryckte mig lite klumpigt, digital zoom är något jag undviker och vill undvika även framöver.

2) Nånstans 2002-2003 kan nog stämma bra det.

3) Fundera gärna en gång till på lite mer i detalj vad du behöver, prioriterar, och gärna en budget. Då blir det lättare att välja i denna djungel. Jag har en känsla av att du är ute efter riktigt bra bildkvalitet och mycket fotoglädje samt bra inställningsmöjligheter och ett bra användargränssnitt (tydliga knappar och rattar som går lätt och snabbt att använda). Bra lågljusegenskaper och bra snabbhet. Dessutom känns det som att du egentligen inte är så intresserad av onödigt stora och tunga grejor eller för den skull särskilt många olika objektiv. Är det rätt uppfattat?

Vet inte riktigt hur jag ska stapla upp vad jag är ute efter men som jag sagt tidigare så gillar jag att fota i naturen, allt från vyer till en liten björkkvist. Älgar, fåglar osv om tillfälle ges, där kan det ibland bli lite bråttom eftersom de rackarna i regel inte är så poseringsvilliga.
Sen är givetvis väder i alla dess former med allt vad det innebär kul oavsett tid på dygnet. I mörker kan lek med slutartider osv ge häpnadsväckande resultat också. Vintertid tillbringas en hel del tid i en fjällstuga så den nuvarande kameran har åkt åtskilliga mil i ryggsäcken på en snöskoter, bör fungera bra i lite kyla mao samt inte ställa till det alltför mycket med vitbalansen (är iofs ett enkelt problem att lösa via efterbehandling). Ta skotern upp på höjder en bra bit ovanför trädgränsen brukar kunna bjuda på underbar utsikt över fjällmassiv så långt ögat når men när man tar bilder över dessa vyer blir bilderna ganska futtiga. Skulle vilja förmedla det jag ser däruppe även på bild, kanske är ute och cyklar men bättre zoom samt bra vidvinkel intalar jag mig kan lösa detta "problem".
Men som jag även var inne på förut så är byggnader och även fordon sånt som uppskattas att ha framför linsen. Nåt jag däremot inte fastnat för är rena porträttfoton, bilder på familj och vänner vid olika tillfällen tas givetvis men de där rena porträttbilderna är inget som lockat än så länge. Är även klockintresserad så få till riktigt bra bilder på mina klockor vore kul, men där är det först och främst att få till en vettig ljusbox. I övrigt kanske den typen av foton hamnar under makro?
Prismässigt hade jag tänkt mig upp till cirka 15000:-. Huvudet på spiken är annars en fras som passar bra här, bildkvalitét, fotoglädje, inställningar och användarvänligt ligger helt klart långt upp på listan. En kamera som jag kan utvecklas med men samtidigt får det inte bli alltför krångligt, användarvänligheten måste fortfarande finnas där. T ex så vill jag kunna zooma in och ut med hjälp av en knapp/spak i närheten av avtryckaren då det kommer att bli för krångligt för mina händer om jag måste vrida på objektivet för att zooma. Nu kanske de flesta kamerorna har detta idag precis som att man verkar kunna nyttja skärmen vid fotografering om man inte vill använda den lilla optiska sökaren (som väl iofs inte alltid är optisk).
Vad gäller objektiv så tänker jag såhär, initialt köpa ett kamerakit med ett par objektiv som tar mig ganska långt men att jag sedan kan komplettera med lämpliga objektiv. Är alltså inte främmande för att ha flera objektiv, misstänker att det till och med kan vara ett "måste" desto mer insnöad man blir. :)

Anledningen till att jag tjatar lite om detta är att det i en del fall inte är så väldigt självklart vilken kameratyp som är bäst. En systemkamera har ju egentligen som absolut största egenhet att man kan byta objektiv. Men om man vet med sig själv att man helst skulle slippa detta, så är en kompaktkamera mycket smidigare, och kan i vissa fall lite mer. T ex får man nästan ingen macro i en normalzoom till en systemkamera, men man kan få ganska bra macro i en kompakt.
En kvalitetskompakt lite i den klassen som du har nu, fast modern med bättre bildkvalitet och större zoomomfång t ex Nikon P7100 väger ca 0,4k inklusive batteri. Den har 7x zoom motsv 28-200mm. Inbyggd macrofunktion mm. Om du tittar på en systemkamera med ett långzoomobjektiv med motsvarande brännvidd blir det ett 18-135mm objektiv, som motsvarar 28-200mm i fullformat. Eller kanske ett 18-200mm objektiv som motsv ca 28-300mm i fullformat. Med in liten systemkamera och 18-135mm blir det ca 1kg. Med en Canon 7D och 18-200 blir det 1,4kg. Då börjar det redan bli en ganska bra klump att bära på. Om man sedan tänker sig att man vill utnyttja att det är en systemkamera och ha flera objektiv, kan det bli ganska mycket mer. T ex en Canon 60D + Sigma 17-70/2,8-4 + Canon 70-200/4L(beg) + Tamron Canon 100/2,8 macro (beg) = ca 2,5kg och + väska att bära allt i (1kg minst) = 3,5kg och ca 20.000kr.

Har faktiskt kikat på en lite bättre kompaktare typ Canon G1 X och G12 men även den Nikon du nämner, det som gör mig lite skeptisk till dessa är att jag inte vill riskera att hamna i samma sits som med den nuvarande om ett tag. En systemare känns som ett framtidssäkrare alternativ helt enkelt.
Just vikten på utrustningen har jag funderat på, inte för vad det väger att släpa med sig det finns det tillräckligt bra axelväskor samt ryggsäckar för utan mer med tanke på hanteringen av själva kameran. Nu verkar det inte skilja så mycket på pappret mellan de jag kikar på, Nikon verkar iofs vara snäppet lättare överlag om man jämför med Canon. Men om man kikar på cyberphoto så väger t ex Nikon D7000 690 gram utan batteri medans vikten för Canon 60D är 755 gram inklusive minneskort och batteri så det skiljer kanske inget i praktiken. Handlar väl mera om greppet på kameran, har iofs två jobbarkompisar med Nikon så jag kan nog få känna på både en Nikon D3100 samt en D700. Är nån av de likvärdiga i greppet med D5100/D7000 så kan jag ju få känna på dem live.

Om du nu bestämmer dig för just en systemkamera, skulle jag nog titta närmare på framför allt Nikon D5100 och Canon 60D. Nikons stora fördel är den fina sensorn med bra lågljusegenskaper och högt dynamiskt omfång. Canonkamerans stora fördel är en riktigt bra sökare och mycket bra ergonomi, tillsammans med hyffsat bra sensor och aningen bättre snabbhet jämfört med D5100.
Vill du ha Nikons fina sensor, men en stor fin sökare och bättre snabbhet och ergonomi är det D7000 som gäller. Nackdelen är att den blir rejält mycket tyngre och saknar vinklingsbar skärm.

Jo det är nog mellan dessa det står, riktigt synd att D7000 inte har vinklingsbar skärm. Ju mer jag tänker på det desto mer närmar sig vinklingsbar skärm att vara ett krav. Vilket även gör att Pentax K-5 faller bort, vad jag förstått valde Pentax medvetet bort vinklingsbar skärm för att få en bättre täthet mot väta åtminstone enligt en fotohandlare. Men är inget som är hugget i sten.
Men blir lite fundersam över cyberphoto, de har två olika D5100 som det skiljer 500:- i pris mellan, verkar som om det enda som skiljer är om den kommer via Svenska Nikon eller inte. Men sen finns det även en D3200 som är dyrare än D5100?!
Jag har annars en förmåga att lite huvudstupa springa iväg och köpa lite dyrare än vad som kanske behövs så din info var bra, hade väl slutat med en D800 annars. :D

Annars kommer det att fotas både i RAW och JPG, har en lite äldre version av Photoshop i form av CS4 men det är fortfarande ett kraftfullt program att redigera i. Men det är förstås smidigare om endel av redigeringen kan ske redan i kameran.

Tack för länkarna! :)

Jag kanske har krånglat till det för mycket för mitt eget och erat bästa. :D

Sen så ska en vatten- och dammtålig pocketkamera köpas mest för att ha med vid oömma tillfällen men det är ett ämne för en annan tråd.
 
Micro 4/3

Hej Thomas!

Jag är lite upptagen så har inte läst hela din beskrivning. Du kanske redan har uteslut dessa.

Har du tittat på micro 4/3? Alltså Olympus PEN-kameror/mya OM-D eller Panasonic G3/GX1?
Små nätta kameror med bra bildkvalitet och mycket portabla.

Ett annat alternativ är Sony NEX5N/NEX-7.

Läs gärna trådarna om dessa kameror (Sony NEX-7 tråden är iofs hopplös att ta sig igenom - tycker jag är bäst att tillägga)
 
Köp av systemkamera & tålig kompakt

Ja jag har en Canon Eos 60D och är mycket nöjd med den kameran som uppgradering från en 350D.Utvikbar skärm är väldigt bra vid makro eller filmning.Dessutom har jag som komplement en liten vattentålig kompakt Sony tx-10.

Om man köper Canon eller Nikon är ganska mycket en smaksak om vad man gillar. Det finns lite skillnader dem emellan och på utbudet av objektiv, men i princip kan man som amatör välja vilket som då båda är bra kameror.

På Nikon sidan får man som någon skrev fundera över om man behöver af-motorn i huset eller ej vilket ger större utbud på begsidan när man letar objektiv om man väljer de lite dyrare husen med motor.

Canon har inte den uppdelningen, alla af-motorer sitter i objektiven där.

Däremot har ju den vanliga systemkameran manuella zoomringar så är det ett problem så kan ju en bättre kompakt vara att föredra. Det har ju kommit några kompakter med större systemkamera liknande sensorer och dessa är verkligen mycket bättre än din gamla.

Det som systemkameran har fördel av med sina större sensorer och möjligheten med ljusstarka objektiv är ju att få kort skärpedjup för porträtt och annat. Snabbheten är också bättre både på serietagning & fokus. Å andra sidan finns det många hyffsat snabba kompakter med om man inte har extrema krav.

Om man mest fotar fordon och landskap vill man ju ofta ha stort skärpedjup vilket kompakterna är bra på.
En kvalitetskompakt i högre prisklassen kan faktiskt ge bättre bilder i vissa fall än vad en enklare systemkamera klarade för några år sedan tack vare utvecklingen på sensorsidan, särskilt om den gamla system kameran var utrustad med ett dåligt kitobjektiv.

Jag köpte nyss en Sony tx-10 tålig kompakt att ha till båten och andra tillfällen när man inte vill eller orkar släpa med sig en tung systemkamera. Att de sålde ut den för bara 1800kr gjorde att jag slog till för efterträdaren tx-20 verkar i stort sett ha samma prestanda det är bara smådetaljer som skiljer och den hoppar ju upp på 3000kr när den kommer. Dessa Sony kameror ser dessutom ut som en liten vanlig elegant fickkompakt. Det finns inget i utseendet som skvallrar om att den pallar 5m djup och minusgrader så den passar in både på en middagsbjudning som ute i skogen eller på sjön.

Jag blev förvånad över framför allt att full-hd videofilmningen var av så hög kvalitet för en så liten kamera och som komplement till systemet är den helt ok. Den kan ju alltid vara med på strapatser där man inte vågar ta med stora kameran. Den utklassar helt min smartphone med Full-hd filmning som ändå är bra för att vara en mobilkamera.

Jag skulle nog köpa en ny tålig kompakt först i din situation och börja med,redan där lär det bli bättre än din gamla kompakt då det faktiskt har hänt en del sedan den var ny. Om du sedan kommer fram till att det krävs mer prestanda av kameran så köp en systemkamera och där finns det ju också smidiga spegellösa system att titta på alternativt kanske en highend kompakt i högre prisklassen om inte en traditionell spegelreflex passar dig.
Det viktiga är ju att du får möjlighet att prova vad som fungerar för just dig
 
Zoom med spak finns bara på 2 objektiv till systemkameror. Panasonics nya X zoomar. 14-42 X och 40-175 X. Spaken sitter på objektivet nära kameran för vänster hand. (Möjligt att det skulle gå att sätta en ring med ett litet fäste över spaken och en ny spak på höger sidda av ringen, för att kunna komma åt den med pek eller långfinger på höger hand. Cyberphoto är bra. Kolla på objektiven på deras hemsida. De har bra bilder som visar.
Objektiven passar alltså till m43, alltså micro four thirds systemet.
Jag har själv en Pana GF2 och en GH2. Det är bra kameror på sitt sätt. Bättre bildkvalitet än kompakter (generellt sett) . Liten storlek. Just en Pana G1X men nya lilla 14-42X zoomen är en fantastisk kombination av storlek och prestanda. Dock lite sämre dynamiskt omfång än Canon och Nikon. GH2 är ytterligare lite bättre i bildkvalitet och nästan jämbördig med Canon 60D. GH2 och nya Olympus OM-D EM5 har både sökare och vinklingsbara skärmar.

För fåglar och djur på avstånd kan det vara bra att ha åtminstone 300mm brännvid (m43 systemets får du multiplicera med 2, alltså 90-350mm på teleobjektivet). Tokina släpper snart ett litet 300mm(600mm) spegeltele till m43. Kan kanske vara intressant alternativ. För landskap och fjäll är det nog sällan mer än 135mm eller 200mm som behövs. Ofta vill man kanske ha lite mer vidvinkel just för landskap. 24-28mm brukar ju vara favoritbrännvidd för många i det ämnet. För kvällsbilder på fjället behövs bara stativ, så kan du få bra bilder med nästan vilken kamera som helst. Bara du kan ställa exponeringen manuellt, och lägsta ISO, så du slipper brus.

PS "Nämnda kameror, och även Sony Nex-7 har elektronisk sökare EVF, något som innebär för och nackdelar. En del älskar dem, andra vänjer sig aldrig."
 
Nu har jag fingrat lite på en D3100 med ett Sigmaobjektiv och kommit fram till att det inte verkar fungera nåt vidare med mina fingrar och vridning av ringen för zoom. Blir inte fotografiskt hanterbart om jag ska behöva sänka ner kameran för att vrida på ringen.

Känns ju ganska bittert måste jag erkänna då jag helt plötsligt blir förpassad till en kompromiss rätt och slätt. Kollat runt lite och det verkar inte finnas nån riktigt vass allroundkompaktare, känns lite som att det är lika bra att harva vidare med befintliga Olympusen.

Sorry om jag är lite väl bitter. :D
 
Pentax K5

Jag instämmer i föregående inlägg, Pentax K5 är en mycket bra kamera till ett bra pris.
 
Systemkamera är ju tyvärr avpolleterat så K-5 fungerar inte heller. Kikade på Micro X-prylarna men det blir inte riktigt bra heller, har iofs inte testat live men ser ut att kunna bli problem iaf.
 
Hej Thomas
Förstår att det känns surt när planerna grusas ganska ordentligt pga begränsningar man har. Jag vet ganska bra för jag har min beskärda del av begränsningar själv. Men med det sagt, så tror jag det egentligen inte finns några hinder alls för dig i ditt val av systemkamera. Nu känner jag dig inte, och vill inte bagatellisera problemen. Men till de flesta problem finns det lösningar.

Till micro -X plylarna går det jättelätt att fixa en liten ring som man fäster runt bägge objektiv. En till varje objektiv, som alltid sitter på och som man inte behöver flytta mellan objektivbyten. På ringen fäster man en liten klo som greppar zoomknappen på objektivet. Antingen gör man en förlängning på klon som man lätt kommer åt med höger långfinger, eller kan man göra ett litet custom fäste på höger remfäste på t ex Panasonic GX1. Detta fäste får en liten arm som går runt på framsidan och en liten spak precis framför avtryckaren. Denna kopplas med en liten kabel till klon på objektivet, precis som en gammaldags trådutlösare. Skitenkelt.

Sedan kan jag tänka mig en ganska universal lösning till vilken stor systemkamera som helst. Nu när många systemkameror har blivit bra på att filma, har det dykt upp massor med tillverkare som gör sk filmtillbehör. Så kallade filmriggar. Det som skulle kunna fungera superbra för dig är ett par korta "rails" (skenor) och en "follow focus" lösning. Bara att man kopplar "follow focus" remmen till zoomringen istället för till focusringen. Går säkert hur bra som helst. Det är ju precis skit samma vilken ring man kopplar den till. Sedan gäller det bara att koppla follow focus ratten på något sätt så att den går att sköta med höger hand. Detta går att göra på flera olika sätt.

Den största begränsningen tror jag är att det kan vara tungt att hålla större systemkameror och objektiv med bara en hand. Dessutom kam vissa zoomringar på stora objektiv med tunga linsgrupper vara ganska tröga. Det begränsar möjligheten att använda t ex elektriska servomotorer för att göra hela lösningen automatisk (elektrisk). Men kan du stötta kameran/objektiv med vänster hand, så är nog vikten inte heller något problem. Och använder du fasta objektiv så försvinner ju zoomproblemet helt och hållet. Många fotoextremister som bara vill ha absolut bästa bildkvaliteten väljer ju som bekant helst fasta objektiv.

Men även om du väljer att skippa systemkameran, skulle jag i ditt ställe ändå uppgradera till en modernare kompaktkamera. Det har hänt otroligt mycket i utvecklingen. Även om 5050Z var den bästa kompakten på sin tid, är den ändå rejält omsprungen av modernare varianter. Både vad gäller bildkvalitet, men även användarvänlighet. Skärmen på baksidan är bedrövlig på olympusen, jämfört med t ex Canon G12 eller Canon G1X. Knapapr och menyer har också blivit bättre.
 
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12313462/swedish-chameleon-follow-focus-sc3ffocus
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10148337/zacuto-whip-snurr-arm-foer-follow-focus-40-cm-z-w1

Nu är dessa lösningar smått svindyra, men jag tror det går att hitta rejält mycket billigare, eller att man pysslar ihop nåt själv. Det är ju f-n inte raketforskning precis.

Det enda jag tror du får tänka på är att du väljer ett kamerahus som har alla viktiga knappar och rattar åtkomliga för höger hand. Nikon D5100, och Canon 600D och 60D tillhör de bättre i detta avseende. Övriga Nikon och Canon som t ex N D7000, och C 7D och 5Dmk2 mfl har en helsikes massa knappar för vänster hand, vilka man behöver jämnt.

Troligtvis kommer många knappar flyttas till höger på framtida prestandamodeller, ifall de får vinklingsbar skärm, eftersom skärmen ofta får gångjärnet på vänster sida och det därmed inte finns kvar plats för knappar till vänster om skärmen.

MVH, Niclas (den evige optimisten ;-)
 
Oj nog är det en dyr lösning allt, iofs fortfarande en lösning. Får nog lov att grotta lite och se om man kan hitta en billigare lösning. Är annars nåt liknande jag funderat på, visste bara inte att det redan finns. :)

Annars är det inga problem att hålla i kameran med vänstern också, är mest fingrarna som inte pallar med zoomringen men att hålla i kameran är som sagt inga större problem.

Ska iaf kika på de förslag du givit, tack så mycket för hjälpen. :)

Mvh
Thomas
 
Har för några år sedan haft ett stort intresse för foto och tyckte det var riktigt roligt, köpte en Olympus C5050Z efter att ha harvat runt med en kompaktare med vanlig filmrulle. Redan då kikades det på bland annat Canon 300D eller om det var 350D men jag kom aldrig överens om att greppa den kameran pga ett handikapp som gör mig lite fumlig med händerna, sen så kändes den väldigt plastig också.

Valet föll alltså på Olympusen som då gick lös på 8500:-. :)

Ganska snart insåg jag att ett stativ behövdes och ett Manfrotto 055Pro med ett 488RC0-huvud inhandlades, gillar det stativet så det kommer att få hänga med ett tag till.

Tyvärr ändrades det som var så roligt till frustration efter ett tag pga, vad jag vill tro, begränsningar i kameran. Måhända att jag har fel och begränsningarna ligger hos mig men det som fick mig att tappa suget var 3x optisk zoom som fler och fler gånger upplevdes som en begränsning i naturen. Den digitala zoomen är ju under all kritik i mina ögon på denna kamera iaf. Var inte helt hundra nöjd med makroresultaten samt att jag började störa mig en hel del på bruset i bilderna, vybilder i naturen t ex ger en hel del brus trots dagsljus och låga isotal.
På den tiden var det även mycket flängande på olika tävlingar inom motorsport och hastigheten i kameran kändes inte helt optimal, besöker iofs inte dessa tävlingar i samma utsträckning idag.
Det har givetvis tagits en mängd bilder som jag är nöjd med så kameran är inte dålig, är kanske mer att vi inte är på riktigt samma "blad" längre.

Så efter denna lilla novell så är det kanske dags att beskriva vad jag är ute efter. Jag gillar att fota natur och djur, har bland annat en hund som väldigt ofta hamnar framför linsen. Vad gäller natur så gillas, förutom dagfoton, även skymning och gryning med allt vad det innebär.
Arkitektur är ett annat område som är kul att fota, gammalt som nytt. Sen ska det även fungera till vardagliga bilder både inom- och utomhus förstås. Makro är ett område som även det kommer att utforskas mera, dock inte en prio i början.

Pga mitt handikapp så fungerar inte alla kameror, bor tyvärr avsides så jag har väl 25-30 mil enkel resa till närmaste ort med lite utbud. Har dock klämt på en Canon 1100D och det kändes bra i handen.
Däremot så har jag fått för mig att jag vill kliva in på ett bättre kamerahus än så, jag vill ha något att växa i och inte hamna i samma sits som med den nuvarande kameran. Kanske inte lika stor risk iom lösa objektiv iofs.

Hur som helst så sneglade jag först på 600D men kikar nu mer på 60D och 7D även om de ligger lite högre i pris än jag från början räknat med. Rent hanteringsmässigt så har 60D fördelen med sin utfällbara skärm som inte 7D är beskaffad med. Är faktiskt en funktion jag lärt mig uppskatta med Olympusen. 7D ska väl på pappret iaf ha en bättre AF än 60D, 19 vs 9. Sen så är väl dubbla processorer samt ett magnesiumchassie inte fel heller även om aluchassiet säkert räcker gott och väl.
Nikon kanske har något liknande, D7000 eller Pentax K-5 kanske kan vara ett alternativ.

Ja som ni förstår känns det som att jag vet varken ut eller in och då har jag inte ens börjat kika på objektiv. Men de vanliga kitobjektiven typ 18-55 ger väl mig ungefär samma typ av zoom som jag har idag? Kanske ett kit med både ett 17-85 samt ett 70-300 är rätt väg att gå initialt?
Objektiv känns iofs som att man kan köpa beggat så där kan man alltid uppdatera sig vad tiden lider.

Det enda jag vet är att min lust för foto har väckts igen iaf. :)
Så vad har ni för förslag gott folk, både vad gäller kamera samt objektiv. :)

Min rekomendation är Samsung NX11, den är liten och lätt samt snabbknappar och bra placerat på kamerahuset.
Jag baserar detta på ditt handikapp och att du är klen i händerna samt din motorik som du skrev.. Samsung NX11 kostar i runda slängar 3.500kr och objektiven ligger på 2.000kr-8.000kr beroende på vad du vill ha.
Jag är supernöjd med min och om man jämför den med dem vanligaste kamerorna Canon och Nikon så ligger den på samma nivå som D5100 och 600D fast med bättre inställningar samt iFn objektiv och AMOLED skärm...tyvärr inte vikbar.

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-av-samsung-nx11-tar-nytt-grepp-1.425448.html
 
Min rekomendation är Samsung NX11, den är liten och lätt samt snabbknappar och bra placerat på kamerahuset.
Jag baserar detta på ditt handikapp och att du är klen i händerna samt din motorik som du skrev.. Samsung NX11 kostar i runda slängar 3.500kr och objektiven ligger på 2.000kr-8.000kr beroende på vad du vill ha.
Jag är supernöjd med min och om man jämför den med dem vanligaste kamerorna Canon och Nikon så ligger den på samma nivå som D5100 och 600D fast med bättre inställningar samt iFn objektiv och AMOLED skärm...tyvärr inte vikbar.

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-av-samsung-nx11-tar-nytt-grepp-1.425448.html

Hm.. men du har glömt det viktigaste. Bildkvalitén från Samsungs sensor är katastrofalt dålig jämfört med vad du får från Sony, Pentax, Nikon eller Canon. Samsungs bildkvalité ligger ca 5-6 år efter de andra, och det har hänt VÄLDIGT mycket de sista åren. Nej, jag rekommenderar inte en Samsung, du kommer bara bli besviken.
 
Hm.. men du har glömt det viktigaste. Bildkvalitén från Samsungs sensor är katastrofalt dålig jämfört med vad du får från Sony, Pentax, Nikon eller Canon. Samsungs bildkvalité ligger ca 5-6 år efter de andra, och det har hänt VÄLDIGT mycket de sista åren. Nej, jag rekommenderar inte en Samsung, du kommer bara bli besviken.
Tror inte du är uppdaterad något vidare... Det sitter samma sensor i NX11 som i Nikon D7000 och om du kollar runt på recensionerna samt flickr etc så ser du att NX11 kan producera toppkvalitét.
Dock är den dålig på högre ISO 800 och mer.

Vad baserar du din fakta på?
 
Med tanke på trådskaparens beskrivningar och önskan om hyffsad macro för klockfoto, zoom-spak vid avtryckaren och vinklingsbar skärm. Dessutom uttalat ointresse för porträtt så tycker jag att en kamera som Nikon p7100, Canon G12 eller G1 X skulle passa perfekt. Jag tror att G1x skulle passa bäst. Den har visseligen inte så mycket tele och inte så bra närgräns(för makrofotot) men den har 14Mpix så det finns ganska gott om pixlar för beskärning. Olympus c5050z har för jämförelse bara 5Mpix.

G12 och Nikon p7100 blir säkert också bra. Själv hade jag siktet inställt på en G12:a ända tills jag höll i den och p7100:an direkt efter varandra. P7100 kändes mycket mer rejäl och låg mycket bättre i handen.

M
 
Nikon 1 + 10-100 borde fungera rätt bra för dig, då man sköter zoomningen med hjälp av en knapp på själva objektivet.

Jag gillar den kombon (har testat den men äger den inte själv).
 
ANNONS