Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att köpa systemkamera, vilken djungel

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte du är uppdaterad något vidare... Det sitter samma sensor i NX11 som i Nikon D7000 och om du kollar runt på recensionerna samt flickr etc så ser du att NX11 kan producera toppkvalitét.
Dock är den dålig på högre ISO 800 och mer.

Vad baserar du din fakta på?

Nej, det sitter inte samma sensor i D7000 som i NX11. NX11 har samma Samsung sensor som satt i Pentax K7 - 14mp vs D7000 med 16mp Sony sensor. Den nya Samsung sensorn i bl a NX20 och NX200 på 20mp verkar däremot vara riktigt bra och kanske rakt av jämförbar med Sonys senaste. Samsung är en elektronikjätte och gör egna sensorer.
 
Nej, det sitter inte samma sensor i D7000 som i NX11. NX11 har samma Samsung sensor som satt i Pentax K7 - 14mp vs D7000 med 16mp Sony sensor. Den nya Samsung sensorn i bl a NX20 och NX200 på 20mp verkar däremot vara riktigt bra och kanske rakt av jämförbar med Sonys senaste. Samsung är en elektronikjätte och gör egna sensorer.

Hur går ditt senaste svar ihop med vad du tidigare skrev?

Hm.. men du har glömt det viktigaste. Bildkvalitén från Samsungs sensor är katastrofalt dålig jämfört med vad du får från Sony, Pentax, Nikon eller Canon. Samsungs bildkvalité ligger ca 5-6 år efter de andra, och det har hänt VÄLDIGT mycket de sista åren. Nej, jag rekommenderar inte en Samsung, du kommer bara bli besviken.

Så bildkvalitén från Samsung sensorer är katastrofala? Men inte på NX20 och NX200 då?
Om NX11 har en sensor från Pentax... varför säger du att den är dålig jämfört med vad du får från Sony, Pentax, Nikon ..? Du nämner Pentax precis där, som en sensor med bättre kvalitét?

Att Samsungs 23.4 x 15.6mm skulle vara katastrofalt dålig i bildkvalitét är en sådan överdrift att det är löjligt.
Jag har använt Samsung NX11 sedan i höstas och den är superb... inte lika bra som min Canon EOS 60D, men något katastrofalt dålig bildkvalitét finns det inte en tillstymmelse till.
 
Hur går ditt senaste svar ihop med vad du tidigare skrev?



Så bildkvalitén från Samsung sensorer är katastrofala? Men inte på NX20 och NX200 då?
Om NX11 har en sensor från Pentax... varför säger du att den är dålig jämfört med vad du får från Sony, Pentax, Nikon ..? Du nämner Pentax precis där, som en sensor med bättre kvalitét?

Att Samsungs 23.4 x 15.6mm skulle vara katastrofalt dålig i bildkvalitét är en sådan överdrift att det är löjligt.
Jag har använt Samsung NX11 sedan i höstas och den är superb... inte lika bra som min Canon EOS 60D, men något katastrofalt dålig bildkvalitét finns det inte en tillstymmelse till.

Ofta får man ta sådana här uttalanden med en nypa salt. Den som uttalar sig kanske inte ens har testat själv.
Men sensorn som sitter i K-7 och tydligen i Samsung NX 11 var väl inte i den absoluta toppen. Men det skiljer kanske lika mycket mellan den och det bästa som fanns då som det gör mellan det bästa som finns idag och de sensorer som sitter i Canon och ingen skulle väl komma på tanken att säga att Canons kameror är värdelösa.
Men den senaste 20mp sensorn från Samsung verkar riktigt bra, jag har inte hunnit hård testa den mot min K-5 på högiso. Men på lägre iso håller riktigt bra kvalitet.

Micke.
 
Pentax bytte leverantör av sensorer från Samsung med K-7 till Sony med K-5. Därav skillnaden: 14mp Samsung i K-7 och 16mp Sony i K-5.
 
Var och fotade lite drifting samt strippenkörning i midsomras, använde stativet och då slog det mig att en systemare ska nog kunna fungera så länge den sitter på ett stativ. För övrig fotografering så skaffar jag mig en vettig kompaktare.

Så planen nu är att först köpa en P7100 och sedan leta en vettig systemare, kanske en 600D eller D5100 eller varför inte en beggad om man snubblar över rätt prylar. :)
 
Pentax bytte leverantör av sensorer från Samsung med K-7 till Sony med K-5. Därav skillnaden: 14mp Samsung i K-7 och 16mp Sony i K-5.

Pentax är också de som lyckats klämma mest prestanda ur Sony's fina 16 mp sensor. K5:an är riktigt riktigt bra :cool:

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
Köper man en bra kompakt så kan man ju se vad den presterar och sedan sätta tydligare krav på exakt det man vill ha av systemkameran som kompakten inte ger. Sedan finns det förstås spegellösa system som inte blir mycket större och som kostar bara lite mer nytt och i andra fall bara lite mer begagnade.

Skall man uttryckligen ha en kompakt och i samma prisklass som P7100 kan man titta även på Panasonic LX5, Canon G12 och S100 och Olympus XZ-1. Av dessa har P7100 och G12 mest "proffsig känsla" (varav P7100 är min favorit och d u billigare) medan S100 är kompaktast och XZ-1 har ljusstarkast objektiv.
 
För det första är det alltid ett kärt problem att köpa kamera, läsa på, undersöka osv... Jag skulle nog satsa på en Pentax K-5 om jag inte redan var inkörd i ett system tror den är mest prisvärd... Jag skulle dock inte satsa på en micro/spegellös/touchscreens och annat pilligt om du nu är ute efter en systemkamera.

Det bästa utbudet och priserna finns på internet så du behöver inte ta dig till stan för att köpa den!
 
Efter många om och men så har det blivit köp av kamera iaf. Fanns en, vad jag kan se, pedantskött kamera i grannbyn som nu är i min ägo. :)

Blev en Pentax K-5 med ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF), huset köpt i December 2011 och objektivet i April 2012. Ett 32gb minneskort ingick också.
Får tacka Matti för en smidig affär. :)

Kändes mycket bättre att hålla i trots vikten än vad jag förväntat mig, var inställd på att det inte skulle fungera men det här kan nog bli en hit. :)

Så det som ska köpas nu är en väska men även det är ju en djungel. :D
Har sneglat lite mot LowePro Adventura 170, vad tror expertisen om den väskan?
Är ute efter en robust väska att ha på axeln, ska skydda mot regn och eventuella stötar.

Därefter står ett WR-objektiv av något slag på önskelistan.
 
Tack själv Thomas! Alltid kul när man säljer kamera till nån som lagt mycket tanke bakom beslutet...och kul att den stannar i Härjedalen :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
ANNONS