niklasl
Aktiv medlem
Som Anders skriver: Denna typ av frågor ger sällan klarhet här på FS. Det är likadant på andra håll på nätet - den som har köpt en viss fotogrej är som regel mycket nöjd med sitt val och kan höja även t ex sunkiga objektiv till skyarna, så funkar ofta vi människor. Och det är inte någon stor grupp som har ägt båda kamerorna och kunnat jämföra. En bekant till mig har dock gjort det. Han började med 300D och bytte till D70. Det han främst gillade var att D70 är snabbare i hanteringen. Och det tycker jag är viktigt, man tröttnar på att vänta 3 s när man knäpper på kameran. Det han inte gillade var den högre brusnivån i bilderna. Dessutom tycker jag att man ofta ser någon form av "färg-moiré" i bilder från D70, nästan påminnande som Newton-ringar med glasade dia (nu blir jag väl hängd för att skriva det) - det finns även trådar om detta här på FS. Det spelar säkert dock ingen som helst roll när du har den färdiga pappersbilden i handen.evalisen skrev:
Hmmm nu vet jag ännu mindre...
Hade ju hoppas att jag skulle få lite klarhet här!)
Mina råd blir att titta på bildkvalitet, fundera över tillbehör och objektivsortiment och att vänta tills 20D är prissatt. Det är inte omöjligt att det kommer prissänkningar på D70, 300D och 10D i samma veva och något senare ser vi kanske ett ökande begagnatutbud av dessa modeller. Och det är inte fel att välja samma system som kompisarna - då kan man ofta låna intressanta grejor (har själv f n ett MP-E 65 med ringblixt till låns...)!