Annons

D70 och exponering, "vit markering"

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
Hej, har börjat och bekanta mig med min D70.

Jag antar att det är bättre att underexponera en bild något för att inte få för många ljusa partier med utfrätta detaljer. Mörka partier ska väl gå att justera i Capture eller... (väntar fortfarande på den). Kameran erbjuder en funktion; "markeringar" i bildvisnigsläget där det i manualen står att de ljusaste partierna markeras. Min fråga är om "ljusaste partierna" är det samma som partier med förlorade detaljer som inte kan återskapas i efterbehandlingen. Vid automatik, jag använder oftast bländar automatik blir det ofta en rel. stor andel blinkande "ljusa partier". Gör jag rätt när jag kompenserar för detta genom att anv. exponeringskompensation tills dess att de ljusa partierna mer eller mindre slutar blinka. Bilden kan då te sig rätt mörk på displayen. Hur använder ni "markerings funktionen????

mvh
Johan

Johan67 skrev:
i Capture eller... (väntar fortfarande på den)

Har du beställt Nikon Capture till en kostnad, eller ingick den på något vis? Jag har laddat ned en Trial version, men får inte Capture att hitta kameran.

Tjuvar lite i din tråd, detta har trots allt lite med ämnet att göra.

Vad är det egentligen som händer vid en exponeringskompensation?

Re: Re: D70 och exponering, "vit markering"

in2kma skrev:
Har du beställt Nikon Capture till en kostnad, eller ingick den på något vis? Jag har laddat ned en Trial version, men får inte Capture att hitta kameran.

Nej, den ingick inte. Kostar närmare 2000 kr men ska enligt många vara ett suveränt verktyg för RAW filer.

macmolarin skrev:

Exponeringskompensera är vad man gör när man tycker att man vet bättre än ljusmätaren vilken exponering som är rätt. Dvs exponera mera för att få en ljusare bild än vad exponeringsmätaren säger eller tvärt om.

Exponeringsmätaren är en maskin. Den vet inte vad du vill åstadkomma, så den den gör vad den är tillverkad för att göra, få biden att vara lika ljus som om den var i genomsnitt 18% grå...

Tänk dig att du står utanför ett hus en mörk kväll och vill fotografera så att det som syns genom det upplysta föstret blir "rätt" exponerat. Om du mäter framme vid fönstret och låser expoeringen får du det resultatet. Om du istället står en bit ifrån huset och mäter med hela huset i sökaren så kommer troligen fönstret att bli överexponerat. Om du då erfarenhetsmässigt exponerar mindre än vad mätaren säger så har du kompenserat.

Det finns alltså ingen magi inblandat. Det är bara en fråga om att veta vad det är man egentligen mäter på och vad man vill mäta på... Tyvärr inte alltid samma sak.

/Mikael

macmolarin skrev:
Tjuvar lite i din tråd, detta har trots allt lite med ämnet att göra.

Det funkar väl som vid "analog" kompensering. Man släpper in mer eller mindre ljus antingen genom att justera bländaren eller slutaren. På D70 ändras tiden när jag kompenserar men det kanske kan väljas i någon meny.....

För att få mindre ljusa partier kompenserar jag alltså genom att välja en kortare tid.

En annan mycket bra sak med Capture är ju att man kan skapa egna "kurvor" för exponeringen. Vid "vanlig" exponeringskompensation påverkas ju hela bilden lika mycket, men med kurvorna kan man ju bestämma om man t ex vill hålla igen högdagrar eller ljusa upp lågdagrar. Du kompenserar alltså olika delar i bilden på olika sätt.

RAW-hanteringen fungerar bra i Nikon View (som ju är gratis), men kurvhanteringen finns bara i Nikon Capture, och är väl det som skulle kunna få mig att köpa en licens. Jag funderar vidare...

Se även tråden med test av olika kurvor som jag startade för någon vecka sedan.

Re: Re: Re: Re: Re: D70 och exponering, "vit markering"

Jag är väldigt glad över all hjälp man får här, verkligen. Tricket att ställa om till PTP har jag fått i en annan tråd.

Jag har tvättat rent tråden från tips om hur man piratkopierar. Det är är inte rätt ställe för sånt.

Tips?

jimh skrev:
Jag har tvättat rent tråden från tips om hur man piratkopierar. Det är är inte rätt ställe för sånt.

Det var överhuvud taget inga tips om hur man piratkopierar. På sin höjd var det ett par medlemmar som insinuerade eller öppet medgav användande av lösdrivande serial numbers till Nikon Capture`, där jag var den senare av dom. Tips om hur, hade det kanske varit om det förekommit faktiska serials eller länkar till siter med serials. Skrivningen "Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet." tycker jag inte är applicerbar i detta fall. Jag uppmuntrade inte någon annan till någon brottslig handling. Vad jag gör får stå för mig, och vad andra gör är utom min kontroll. Får man fråga hur ni går tillväga för att "tvätta" smutsiga trådar? Är det vissa olämpliga ord som triggar tvättmaskinen, eller "Rapportera detta inlägg" funktionen? Anledningen att jag alls skriver detta är inte att just denna tråd var särskilt viktigt till sitt innehåll utan snarare det att jag blev censurerad. Det faktum att man inte tillåter diskussion kring vissa - orena - handlingar leder knappast till att dessa handlingar inte existerar. Att tro det vore kvalificerat självbedrägeri. Men den egna mattan har ju rena trådar, även om de som betäder den har skitiga fötter. Så, nu var det sagt.

Re: Tips?

in2kma skrev:
Det var överhuvud taget inga tips om hur man piratkopierar. På sin höjd var det ett par medlemmar som insinuerade eller öppet medgav användande av lösdrivande serial numbers till Nikon Capture`, där jag var den senare av dom. Tips om hur, hade det kanske varit om det förekommit faktiska serials eller länkar till siter med serials. Skrivningen "Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet." tycker jag inte är applicerbar i detta fall. Jag uppmuntrade inte någon annan till någon brottslig handling. Vad jag gör får stå för mig, och vad andra gör är utom min kontroll. Får man fråga hur ni går tillväga för att "tvätta" smutsiga trådar? Är det vissa olämpliga ord som triggar tvättmaskinen, eller "Rapportera detta inlägg" funktionen? Anledningen att jag alls skriver detta är inte att just denna tråd var särskilt viktigt till sitt innehåll utan snarare det att jag blev censurerad. Det faktum att man inte tillåter diskussion kring vissa - orena - handlingar leder knappast till att dessa handlingar inte existerar. Att tro det vore kvalificerat självbedrägeri. Men den egna mattan har ju rena trådar, även om de som betäder den har skitiga fötter. Så, nu var det sagt.

OK, íngen som har funderat på min ursprungliga fråga...Hur använder ni er av "vita markeringsfunktionen" hos D70.....

Bildframhävning?

Johan67 skrev:
Hur använder ni er av "vita markeringsfunktionen" hos D70

Jodå, och nu har jag hittat silvervågen så det skall väl gå riktigt bra det här. Jag använder funktionen så som du själv beskrev, för att hellre ta en underexponerad bild, än en med utfrätta högdagrar. Min tolkning av det/de inramade områdena i bilderna - det som kallas bildframhävning i manualen och egentligen inte beskrivs med mer än att det är de ljusstarkaste områdena i bilden - var att det var områden helt utfrätta på detaljer. Manualens skrivning tyder inte riktigt på det. Mina resultat då jag använder denna funktion ger i regel väldigt mörka bilder som kräver rejäla tag i PS för att bli verklighetsnära. Finns det pålästa personer "där ute" som riktigt längtar efter att bibringa oss kunskapens ljus i detta område?

Re: Bildframhävning?

in2kma skrev:
Finns det pålästa personer "där ute" som riktigt längtar efter att bibringa oss kunskapens ljus i detta område?
Nja, jag är inte särskilt påläst och hajar inte ett dugg mer än du av den konstiga termen "bildframhävning". Enkel logik säger dock att det enda (?) man vill veta om ljusa partier är om någon eller alla kanalerna är utfrätta eller ej.

Borde inte heller vara särskilt svårt att härleda genom att jämföra displayens visning med RGB-värdena du ser i bildbehandlingsprogrammet.

När det gäller korrigering av dessa mörka bilder så är det i grunden fel att de är mörka från första början. Om digitalkameran vore vettigt konstruerad skulle den antingen känna av att kontrasten i motivet var hög och automatiskt ändra en kontrastparameter för den lagrade bilden, alternativt att man själv skulle kunna ställa in denna kontrast.

Re: Re: Bildframhävning?

kaw skrev:
att man själv skulle kunna ställa in denna kontrast

Just, men är det inte här Nikon Capture och dess möjligheten att skicka in korrigerade kurvor i kameran kommer in? MEN JAG FÅR DET JU INTE ATT FUNKAAAAAAAAAAARG....

in2kma skrev:
Just, men är det inte här Nikon Capture och dess möjligheten att skicka in korrigerade kurvor i kameran kommer in?
Nej. Den raka standardkurvan skulle i sådana fall inte vara rak utan motsvara den verkliga formen på kontrastkurvan. Dessutom är det jag är ute efter en steglös kontrastinställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto