Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och snabba rörelser

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpider

Aktiv medlem
Ok, D70 kanske inte har världens snabbaste AF, men, efter att ha fotat en crosstävling nyligen inser jag att jag kanske inte har stenkoll på inställningarna i kameran. Fotade med AF-C och testade olika inställningar på fokusområde. Vad fotar ni D70 ägare snabba motiv med för inställningar? Vad lirar bäst? Kör med Sigmas 70-200/2.8, och upplever knappast denna som proppen i systemet...

En annan sak, ni som kör D200 eller DX2, hur upplever ni AF på snabba motiv på dessa?

D70 har jag ingen erfarenhet av.

Men ett är iaf säkert, D1-seriens autofokus är ett kliv snabbare än D70's

Vanliga D1 är användbar på iso 200 & 400. På 800 bandar och brusar den för mycket.

D1h (samma upplösning) är däremot fullt användbar på iso 800.

Jag vet inte exakt vad som skiljer kamerorna åt, mer än många av barnsjukdomarna vanliga D1 led av är åtgärdade.

Zpider skrev:
Ok, D70 kanske inte har världens snabbaste AF, men, efter att ha fotat en crosstävling nyligen inser jag att jag kanske inte har stenkoll på inställningarna i kameran. Fotade med AF-C och testade olika inställningar på fokusområde. Vad fotar ni D70 ägare snabba motiv med för inställningar? Vad lirar bäst? Kör med Sigmas 70-200/2.8, och upplever knappast denna som proppen i systemet...

En annan sak, ni som kör D200 eller DX2, hur upplever ni AF på snabba motiv på dessa?

Du har bäst fokuspunkt i mitten eftersom det är en korssensor som känner av både horisontellt och vertikalt. Kör du med AF-C måste du verkligen se till att fokuspunkten ligger på målet hela tiden annars blir det oskarpt eftersom AF-C tillåter avtryck utan att ha funnit skärpan. Vid snabba sporter är det ofta bättre att du fokuserar manuellt på en punkt och sedan fotograferar när objekten kommer förbi den punkten. Tänk på att fokuspunkten inte är exakt så stor som den ser ut i sökaren.

Det här gäller delvis även med t.ex. D200 som även den bara har en korssensor men där kan du gruppera fokuspunkter vilket kan förenkla. Men du måste upp till proffskamerorna för att hitta de riktigt vassa autofokussystemen. Jag var ärligt talat inte riktigt imponerad av autofokus på D200.

Jag har hört flera säga att D200 inte direkt imponerar på detta.

Jaja, detta är väl ytterligare en sån sak som gör att man kanske kan vakna upp en morron och säga "idag kan jag äntligen motivera köpet av en D2x":)

Men tänk på att även sportfotografproffsen med Canon EOS 1DMkII ofta ställer skärpan manuellt på en punkt vid t.ex. utförsåkning.

Re: Re: D70 och snabba rörelser

Slowfinger skrev:
Jag var ärligt talat inte riktigt imponerad av autofokus på D200.

Där ser man!

Jag har en D70s med 70-200VR och blir ganska ofta frustrerad över kamerans AF prestanda.

Har tänkt på att skaffa en D200 för att förbättra denna egenskap men kanske skall nöja mig med nya D80 i väntan på någon ersättare till D200 så småningom.

Vad tror du!

Kan D80 vara utrustad med en AF som upplevs matcha D200?

Det är samma AF-modul i D80. CAM 1000. D80 är ju en lätt strippad D200 i plast.

"Jag var ärligt talat inte riktigt imponerad av autofokus på D200." ska du inte tolka som att D200 har dålig AF. Bara att du inte ska förvänta dig underverk. Så himla stor skillnad mot D70 är det inte. Men fler AF-punkter och möjlighet till gruppering (färre men vidare fokuspunkter) är förstås användbart. Men faktum kvarstår - den mittre fokuspunkten är av bäst kvalitet och då kör man ju ändå oftast på den.

Senast ändrad:
Jag använder AF-C och grupp dynamisk autofokus med fokus prioritet (6 korsensor punkter horisontalt och vertikalt) på min D2Hs och det funkar klockrent, Cam 2000 = världens bästa autofokus system.

kent.

Zoso skrev:
Jag använder AF-C och grupp dynamisk autofokus (6 korsensor punkter horisontalt och vertikalt) på min D2Hs och det funkar klockrent, Cam 2000 = världens bästa autofokus system.

kent.

AF-C i kombination med dynamiskt fokusområde verkar funka bäst på D70 också vad jag kan komma fram till. Ska testa lite nästa gång att ha en fast punkt, men med crossåkning är det ju knapppast alltid roligaste vinklarna...

Zpider skrev:
AF-C i kombination med dynamiskt fokusområde verkar funka bäst på D70 också vad jag kan komma fram till. Ska testa lite nästa gång att ha en fast punkt, men med crossåkning är det ju knapppast alltid roligaste vinklarna...

Problemet med D70 och D200 för den delen är ju att bara den mittre punkten är korslagd, rör sig motivet utanför den punkten gäller det ju att hänga med då dom intilliggande punkterna inte är lika säkra på att sätta fokus, speciellt motiv i rörelse.

kent.

Slowfinger skrev:
Men tänk på att även sportfotografproffsen med Canon EOS 1DMkII ofta ställer skärpan manuellt på en punkt vid t.ex. utförsåkning.

Men dom har ju inte lika vasst autofokus system som Nikon fotograferna heller :)

kent.

D70s har tyvärr kass autofokus, även jämfört med den bespottade rebellen 300D. Den sistnämda kunde hitta en mikroskopisk flygskit på en helgrå vägg, även i candle-light och med leksaken ef-s 18-55. När jag bytte till D70s märkte jag direkt att AF blev ett nerköp.

Att D70s missar med AF-C är jag inte alls förvånad över, den lär pendla som en galning mellan motiv och bakgrund, tack vare den stora fokuspunkten.

ANNONS
Götaplatsens Foto