Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D70 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Hej har en Nikon D70 med Tamron 28-75/2.8 optik.Jag kan inte ta bilder på blå himmel när jag har autofocusen inkopplad,manuellt går det bra.Kameran vägrar knäppa kortet o jag kan inte se nåt felmedelande

kan kanske bero på att kameran inte hittar fokus på en himmel som inte har några kontraster, rätt vanligt. står i handboken för kameran. Och då låser kameran slutaren.

En vanlig irritationsfaktor som inte bara gäller D70,, min EOS1NHS fungera ca likt.

Kanske har du en inikator i sökaren som visar om den hittat/hittar focus?

Mvh Niclas.

Dessutom går det väl att ställa in (C)ontinuous eller (S)ingle. I C-läget har avtryckaren företräde framför fokus.

Catten skrev:
kan kanske bero på att kameran inte hittar fokus på en himmel som inte har några kontraster, rätt vanligt. står i handboken för kameran. Och då låser kameran slutaren.
"Felmeddelandet" finns där men det är inte så uppenbart kanske. Allra längst ned till vänster i sökaren finns fokuseringsindikatorn, en liten grön prick som lyser när du har korrekt fokus enligt kameran. Blinkar denna kan kameran inte fokusera.

Är kameran inställd på AF-S (egen inställning 02: Autofokus) vill inte kameran ta bilden om den inte fokuserat. Som Johan påpekar kan man ställa in AF-C istället vilket gör att den tar bilden oavsett om du har fokus eller inte.

I vari-programmet "Sport" är AF-C standardinställningen. I de andra vari-programmen är AF-S standardinställning. Du kan ändra detta men det återgår till standardinställningen om du byter program. Bara i programmen P, A, S och M gäller alltid det värde du ställt in som egen inställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto