Annons

Fullformat"problem"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie1981

Medlem
Halloj!

Jag bytte precis upp mig från en a6300 till en begagnad a7RII för att prova på fullformat lite innan man lägger mer pengar på hobbyn :)

Objektiven jag hade sedan innan var avsedda för FE så jag kör samma objektiv.
Dock... Jag tycker mig ha lite problem :)
NR 1: med fullformat, det är i princip omöjligt att fokusera på en himmel, autofokusen går fram och tillbaka, oavsett objektiv
inga problem med detta på aps-c.
NR 2: vid f/8 håller autofokus på fram och tillbaka helt galet, även här oberoende av objektiv, hade inga problem på Aps-c
NR 3: rörelseoskärpa på förhållandevis statiska objekt trots ändå ganska snabba slutartider, typ 1/250 på 85mm, inte heller detta var något problem på aps-c, är det så att det stora antalet mp (42mp) är mindre förlåtande för att det får med mer detaljer?

Kan utöver detta tycka att man på spot-fokus har svårt sätta fyrkanten precist och fokus hamnar lite off.
Funderar på om man ska köpa en sån fokuskalibreringsmojäng för att se om man behöver microjustera

Objektiv:
Samyang 14mm 2,8 AF
Sony EF 85mm 1,8
Sony 28-75mm 3,5-5,6
Tamron 70-300 4,5-6,3

tack för hjälpen
 
Kan vara så enkelt att du använder AF-C (ögonfokus) vilken bara funkar upp till f8. Sen måste du använda AF-S. Kolla manualen och sidan 67.


A7RII var blott andra generationen, det var problem för autofokus vid typ f/8 mindre ljus kommer in, A7RIII blev lite bättre men hade problem och Sony byggde om placeringen av sensorer som 4:an fick, objektivfattningen är ganska liten vilket ställde till det på tidiga modeller. DRM direkt manuell fokus inställt kan man slutjustera fokus manuellt vid en del motiv.
 
NR 3: rörelseoskärpa på förhållandevis statiska objekt trots ändå ganska snabba slutartider, typ 1/250 på 85mm, inte heller detta var något problem på aps-c, är det så att det stora antalet mp (42mp) är mindre förlåtande för att det får med mer detaljer?
Hur gör du för att jämföra rörelseoskärpa mellan dina båda kameror? Berätta i detalj hur du har tagit bilderna och hur du jämför dem?
Kan utöver detta tycka att man på spot-fokus har svårt sätta fyrkanten precist och fokus hamnar lite off.
Funderar på om man ska köpa en sån fokuskalibreringsmojäng för att se om man behöver microjustera
Finns det mikrojustering av AF på Sony A7RII?
 
Hur gör du för att jämföra rörelseoskärpa mellan dina båda kameror? Berätta i detalj hur du har tagit bilderna och hur du jämför dem?

Finns det mikrojustering av AF på Sony A7RII?
Jag har tagit samma bild på en tegelvägg med samma inställningar och förutsättningar, Zoomar man in till 100% eller mer ser man ganska klar skillnad.
Det finns microjustering men funkar inte på alla objektiv vad jag förstått
 
A7RII var blott andra generationen, det var problem för autofokus vid typ f/8 mindre ljus kommer in, A7RIII blev lite bättre men hade problem och Sony byggde om placeringen av sensorer som 4:an fick, objektivfattningen är ganska liten vilket ställde till det på tidiga modeller. DRM direkt manuell fokus inställt kan man slutjustera fokus manuellt vid en del motiv.
Konstigt ändå när kamerorna är ungefär lika gamla att det funkar bättre på APS-C. Och att det inte fixats på senare tillverkningsår typ "facelift" min är tillverkad 2019 och har senaste firmware mm ( tror a7rII tillverkades mellan 2015 och 2021)
 
Bläddrade lite bland bildfilerna och det här är 2048 px på bredden utskuret från mitten av en bild tagen med D850 (45 MP "fullformat") på ISO 220, 1/200 med 85/1,8 på f/2,8. Således ingen stabilisering, vilket A7R II har. Jag har inte brytt mig om att justera något alls, utan det är bara standardinställningarna i råkonverteraren, dvs det enda jag har gjort är att beskära stenhårt. Jag har lite svårt se några särskilda "fullformatproblem". Sedan är förstås min gamla D700 (också "fullformat") betydligt mer förlåtande med sina 12 MP och lågpassfilter.

DSC_0769.jpg

N.b. att bilden kan bli mer än 100 % i webbläsaren vid förstoring beroende på hur operativsystemet är inställt pga skalning. 67 % är på datorn jag skriver på egentligen 100 % i webbläsaren. T ex råkonverteraren beter sig ju inte så här, men man kan inte bara skala upp texten på webbsidor...
 
Jag har tagit samma bild på en tegelvägg med samma inställningar och förutsättningar, Zoomar man in till 100% eller mer ser man ganska klar skillnad.
Tänk på att A6300 har 24 Mpixel och A7R II har 42 Mpixel. Om du zoomar in till 100 % blir det alltså olika utsnitt från de båda kamerorna.
Det finns microjustering men funkar inte på alla objektiv vad jag förstått
Jag kollade runt lite och mikrojusteringen av AF på A7R II tycks vara till för att kunna justera objektiv som använder den separata AF-sensorn i LA-EA4-adaptern. E-objektiv går inte att mikrojustera så vitt jag förstår, vilket är rimligt eftersom de används med AF-sensorerna som är inbyggda i kamerans bildsensor.

Mikrojustering kan knappast påverka rörelseoskärpa speciellt mycket. Inte heller skakningsoskärp. Det är det senare man kan råka ut för om man fotograferar en tegelvägg.

Rörelseoskärpa kan uppträda när man fotograferar en rörligt föremål, vilket en tegelvägg sällan är. :)
 
Utan att vara taskig undrar jag om det inte är handhavande fel som orsakar dina problem.
Jag har haft flera aps-c och fullformatskameror och förstår inte hur sensorn kan ha något med saken att göra.
Hoppas det löser sig.
 
Konstigt ändå när kamerorna är ungefär lika gamla att det funkar bättre på APS-C. Och att det inte fixats på senare tillverkningsår typ "facelift" min är tillverkad 2019 och har senaste firmware mm ( tror a7rII tillverkades mellan 2015 och 2021)

Har inget glasklart svar mera än alla rapporter som kom in från mängden testare, A7RII fick 42 mp sensorn vilket kan spela in om man är enveten att kolla i 100% i Datorn, då kameror med många pixlar får en förstoring i sig själv, ytterligare förstoringar i Datorn avslöjar då eventuella skärpeförluster, vilket tex 24mp tål mera av liksom att det kan bli känsligare om man darrar/ är ostadig på handen.

A6300 var väl riktigt snabb för sin generation, tror att alla tillverkare kämpade med att hitta lösningar då det var annorlunda mot DSLR modellerna som man förbättrat autofokus under mycket längre tid ända sedan mitten av 80-talet. A6400 var först i Sony-familjen med det nya Realtime autofokus som blev en klar förbättring, A7III kunde inte få allt på grund av hårdvaran genom FW.
 
Det blir väl ganska lika mellan 24MP APS-C och 42MP FX
Har inget glasklart svar mera än alla rapporter som kom in från mängden testare, A7RII fick 42 mp sensorn vilket kan spela in om man är enveten att kolla i 100% i Datorn, då kameror med många
Cropkamerans bild (på samma föremål1) blir 28,6 % större på skärmen med 1,5 crop. (areaskala)
pixlar får en förstoring i sig själv, ytterligare förstoringar i Datorn avslöjar då eventuella skärpeförluster, vilket tex 24mp tål mera av liksom att det kan bli känsligare om man darrar/ är
Cropkamerans bild (på samma föremål1) blir 28,6 % större på skärmen med 1,5 crop. (areaskala)
ostadig på handen.

A6300 var väl riktigt snabb för sin generation, tror att alla tillverkare kämpade med att hitta lösningar då det var annorlunda mot DSLR modellerna som man förbättrat autofokus under mycket längre tid ända sedan mitten av 80-talet. A6400 var först i Sony-familjen med det nya Realtime autofokus som blev en klar förbättring, A7III kunde inte få allt på grund av hårdvaran genom FW.
Cropkamerans bild (på samma föremål1) blir 28,6 % större på skärmen med 1,5 crop. (areaskala)

Ja hur blir det, kommer man 1,5 ggr närmare för att ett 50 mm objektiv upplevs som 75mm genom beskärning igentligen, då får man jämföra med en 75mm på FF.
 
Har inget glasklart svar mera än alla rapporter som kom in från mängden testare, A7RII fick 42 mp sensorn vilket kan spela in om man är enveten att kolla i 100% i Datorn, då kameror med många pixlar får en förstoring i sig själv, ytterligare förstoringar i Datorn avslöjar då eventuella skärpeförluster, vilket tex 24mp tål mera av liksom att det kan bli känsligare om man darrar/ är ostadig på handen.

A6300 var väl riktigt snabb för sin generation, tror att alla tillverkare kämpade med att hitta lösningar då det var annorlunda mot DSLR modellerna som man förbättrat autofokus under mycket längre tid ända sedan mitten av 80-talet. A6400 var först i Sony-familjen med det nya Realtime autofokus som blev en klar förbättring, A7III kunde inte få allt på grund av hårdvaran genom FW.
Tack för svar, ja, problemet är ju att man zoomar in till förbannelse :) Jag får kanske göra några prints i 50x70 för att se om det syns/märks där
 
Ja hur blir det, kommer man 1,5 ggr närmare för att ett 50 mm objektiv upplevs som 75mm genom beskärning igentligen, då får man jämföra med en 75mm på FF.
Ja man kommer 1,5 gånger närmare pga att man har en pixeltätare kamera. Nämnda copkamera har en pixeltäthet som motsvarar 1,5x1,5 x24MP hos en fullformatskamera=54 Mp vilket är 28,6 % mer än 42 Mp. Därför blir motivet/föremålet som fotograferas 28,6 % större på skärmen (eller 13,4 % bredare och 13,4% högre därför area = bredd gånger höjd)
 
Ja man kommer 1,5 gånger närmare pga att man har en pixeltätare kamera. Nämnda copkamera har en pixeltäthet som motsvarar 1,5x1,5 x24MP hos en fullformatskamera=54 Mp vilket är 28,6 % mer än 42 Mp. Därför blir motivet/föremålet som fotografera 28,6 % större på skärmen (eller 13,4 % bredare och 13,4% högre därför area = bredd gånger höjd)
För tydlighets skull:
Om man står på samma plats och använder samma brännvidd/objektiv, vilket ofta inte är fallet vid rent praktiskt fotografering. Småfåglar o dyl där brännvidden "alltid" är för kort undantaget.
 
Tillägg till mitt senaste inlägg:
Det är inte själva cropfaktorn som gör att man "kommer närmare". Tänk själva om ni har en cropkamera på 18,6 Mp (som ger samma pixeltäthet som en fullformatare). Fotograferar ni ett föremål då med bägge nämnda Sonykameror så kommer föremålet att bli exakt lika stora på er skärm när ni zoomar in till samma förstoring t.ex. 100%. I sökaren på kameran blir de större dock pga av bildvinkeln och förstoringen i sökaren men inte på datorskärmen eller utskriften. Grejen med cropkameror är att de oftast är mer pixeltäta än fullformatskameror av samma generation.
 
Tack för svar, ja, problemet är ju att man zoomar in till förbannelse :) Jag får kanske göra några prints i 50x70 för att se om det syns/märks där

Det skall väl påpekas att förutom lite trubbel med AF på mindre bländar öppningar, så gav A7RII 42mp sensorn mycket fin bildkvalitet, fortfarande ett bra bygge.
 
Tillägg till mitt senaste inlägg:
Det är inte själva cropfaktorn som gör att man "kommer närmare". Tänk själva om ni har en cropkamera på 18,6 Mp (som ger samma pixeltäthet som en fullformatare). Fotograferar ni ett föremål då med bägge nämnda Sonykameror så kommer föremålet att bli exakt lika stora på er skärm när ni zoomar in till samma förstoring t.ex. 100%. I sökaren på kameran blir de större dock pga av bildvinkeln och förstoringen i sökaren men inte på datorskärmen eller utskriften. Grejen med cropkameror är att de oftast är mer pixeltäta än fullformatskameror av samma generation.

På en mobiltelefon blir det väl extremt tätt med pixlar förmodar jag. Det finns annars många fullformat modeller som har 20-24mp vilket då ger större skillnader beroende på 100-200% i Dator bilder. Sa man inte att 24mp med aps-c motsvarar ca 50 mp med FF sensor, Fuji har en APS-C med 42 mp försa vad det kan bli.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.