Annons

D700 8 bilder/sek med EN-EL3e

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Jag har ett lite skumt "bekymmer" med min kamera. När batteriet är knökfullt så spottar huset upp sej till 8 b/sek dom ca 50 första bilderna, för att sedan sjunka till mer normala 5 b/sek. Brukligt för mej är att ha "CH"-läget inställt för full sprutt. Jag kan naturligtvis ställa kameran på "CL"- 5 b/sek så märker jag ju aldrig av fenomenet... Men det här är väl knappast normalt, eller..?

Frågan är ställd per mail till Nikon support, men jag har inte fått svar ännu.

Någon annan som "lider" av samma "problem"?
 
Hahaha, vilket "problem"! :-D Använder du ett piratbatteri kanske? Det här visar väl återigen att bildhastigheten är mjukvarubegränsad, precis som hos D300, som också visat sig klara 8 bps utan batterigrepp med lite speciella inställningar.
 
Hahaha, vilket "problem"! :-D Använder du ett piratbatteri kanske? Det här visar väl återigen att bildhastigheten är mjukvarubegränsad, precis som hos D300, som också visat sig klara 8 bps utan batterigrepp med lite speciella inställningar.


He he,visst är det skönt att ha riktigt världsliga bekymmer att lufta på forumet:)

Batteriet är orginal och det här gäller bara det ena av dom. Jag antar att det blir aningens överladdat på något sätt.

Kanske inte är någon större fara, men jag vill ändå vara säker. Och Nikon support har inte så bråttom att svara...

/K
 
D300 och D700 och 8 bilder i sekunden kan bara användas kontinuerligt om du kör batterigrepp och EN-EL4a batterier alternativt AA batterier i batterigreppet.

troligtvis är det också därför den saktar ner efter de första 50 bilderna när du gör det med EN-EL3e batteriet. Står i manualen och specifikationerna gällande vilken kraftkälla som måste användas.
 
Enligt svar från Nikon är det ingenting som behöver åtgärdas i kameran. Troligtvis ett något "överspänt" batteri bara..?

/K
 
Jag har ett lite skumt "bekymmer" med min kamera. När batteriet är knökfullt så spottar huset upp sej till 8 b/sek dom ca 50 första bilderna, för att sedan sjunka till mer normala 5 b/sek. Brukligt för mej är att ha "CH"-läget inställt för full sprutt. Jag kan naturligtvis ställa kameran på "CL"- 5 b/sek så märker jag ju aldrig av fenomenet... Men det här är väl knappast normalt, eller..?

Frågan är ställd per mail till Nikon support, men jag har inte fått svar ännu.

Någon annan som "lider" av samma "problem"?

Hur i hela friden får du ut 8bps med ett EL3 batteri? Jo jag vet att det går att fuska genom att köra med "Bracketing" men jag menar med de mer normala inställningarna!

Det är lite lustigt (om jag nu minns rätt) men före jag monterade på mitt MB10 och satte i "rätt" batterier, alltså NiMh eller EL4, så gick det inte att ställa CH till 8 BPS. Det lustiga är att efter att MB10 monterats så går CH att ställa på 8 bps oavsett batterityp i kameran/greppet. Jag har dock inte testat om jag i verkligheten får ut 8 bps med standardbatterierna, EL3e alltså.

Är det det här du menar? Att det går faktiskt att få ut 8bps även med EL3 batteriet????
 
Njaej, kameran brakar på i 8 bilder/sek i CH-läget utan greppet, men bara tills batteriet slaknat något, ca 50 bilder blir det i hög hastighet.

/K
 
ANNONS