Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 & DX-inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Jag har en D300 & D700.
När jag sätter på min Nikon 70-200/2.8 på D300 så blir brännvidden som bekant 105-300mm.
Kan man få den effekten med samma kvalitet på D700?
Dvs, om jag ändrar Bildområdet i D700 till DX med mitt 70-200 "icke-DX-objektiv", blir bildkvaliteten då samma som om man hade objektivet på D300? Det känns som man gör en "digital förstoring" bara.
Man får en ram i D700-sökaren som motsvarar DX-läget så utsnittet blir samma men frågan är som sagt om man får samma upplösning & kvalitet på bilden i D700:an så jag slipper välja D300:an när jag vill ha längre tele.
Jag har läst någonstans att man får 5 mp i D700 när man kör i DX-läget med ett DX-objektiv.
Gäller samma vid ett "icke dx-objektiv"?

Magnus

När du ställer D700 i DX-läge så kapar du ju bort en massa pixlar, och hamnar som du säger på 5 megapixel, oavsett vilket objektiv du sen använder. Du skapar alltså en D300 med en 5 megapixels sensor. Kvaliteten blir förmodligen inte lika bra som om du använder din D300.

Testa!

Du får samma kvalité som om du i efterhand croppar, förstorar i datorn. Oftast tillräckligt bra för objektivet ifråga är på topp vilket inte skall förringas i sammanhanget.
JB

Du får samma kvalité som om du i efterhand croppar, förstorar i datorn. Oftast tillräckligt bra för objektivet ifråga är på topp vilket inte skall förringas i sammanhanget.
JB

Om man använder D700 ja. Men nu var ju frågan om D700 i DX-läge jämfört med D300.

Sen är också frågan hur man definierar "kvalitet", och vad som är "tillräckligt bra".

Återigen, jämförelsen är alltså mellan:
- en D700 beskuren till DX, d.v.s. 5 megapixel
- en D300 med hela bilden, d.v.s. 12 megapixel

Samma fysiska yta, men olika antal pixlar

Fast en D300 nerskalad till 5MP har nog inte så fasligt mycket mer brus än vad D700 har i DX-läget.

/Karl

Dessutom beror ju en stor del av brusprestandan hos D700 jämfört med D300 på att sensorn är större, om man beskär FX-sensorn till DX-storlek tappar man cirka ett steg i brusprestanda.

En liten kommentar: Man behöver inte använda DX-läget bara för att man har ett DX-objektiv på en D700. Många DX-objektiv fungerar med en större bildcirkel än DX, speciellt vid vissa zoom- och avståndsinställningar. Vill man få ut så mycket som möjligt kan det alltså vara bättre att beskära i datorn efteråt.

Om man använder D700 ja. Men nu var ju frågan om D700 i DX-läge jämfört med D300.

Sen är också frågan hur man definierar "kvalitet", och vad som är "tillräckligt bra".

det enda DX läget gör på D700 är faktiskt att den beskär urspungsbilden så i praktiken är det faktiskt samma sak som att beskära i efterhand.

Jo du får några mer saker med DX läget. Sökarbilden förändras etc men i ren bildkvalitet så är det faktiskt samma sak som att beskära ursprungsbilden.

Ett annat sätt att se på saken är att det går att använda ett enklare objektiv på D700 och få samma resultat. Tex så ger D700 + 70-300 VR 4,5-5,6 ungefär samma bildkvalitet som D300 + 70-200 2,8. Samma bildvinklar och samma skärpedjup på ett ungefär.

Kanske att man trots allt skulle satsa på en D700 nu när den har sjunkit så mycket i pris än spräcka spargrisen och köpa en D800 när den nu behagar anlända i butik. Är det sådan bildskillnad som du säger så räcker det minsta sagt för mig. Jag är ändå inte i behov av videofunktionen, de gånger jag behöver familjesnuttar duger det att ta upp Iphonen ur fickan.
JB

det enda DX läget gör på D700 är faktiskt att den beskär urspungsbilden så i praktiken är det faktiskt samma sak som att beskära i efterhand.

Jo du får några mer saker med DX läget. Sökarbilden förändras etc men i ren bildkvalitet så är det faktiskt samma sak som att beskära ursprungsbilden.

Ett annat sätt att se på saken är att det går att använda ett enklare objektiv på D700 och få samma resultat. Tex så ger D700 + 70-300 VR 4,5-5,6 ungefär samma bildkvalitet som D300 + 70-200 2,8. Samma bildvinklar och samma skärpedjup på ett ungefär.

Jo, men, återigen, frågan gällde en beskuren D700 jämfört med en obeskuren D300. Om D700 beskärs i kameran (med DX-läge) eller efteråt i datorn spelar som sagt ingen roll, och det har väl heller ingen påstått (eller frågat om).

Att jämför med olika objektiv på de olika kamerorna var det heller inte frågan om.

Men nu har jag börjat tröttna på att förkara detta om och om igen. Så länge Norling är nöjd med svaret så är jag nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto