Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 eller D5200

Produkter
(logga in för att koppla)

lena.mg

Ny medlem
I dagsläget har jag en D5000 som jag nu vill byta ut.

Jag fotografera extremt mycket macro där jag använder mig av seriebildstagning.

Har länge funderat på en D7000 och har läst om flertal olika modeller.
Nikon vill jag ha eftersom jag har en hel uppsättning av olika objektiv.

Behöver råd och tips om vilken som skulle passa mig bäst.

Jag tycker att D7000 ger en bättre grund att stå på, du har bättre sökare som gynnar makrofotograferingen, du har två tumhjulsrattar för bländare/tid mm, du kan styra CLS blixtar använder jag också vid makro, du har high speed synk som jag använder ofta vid makro då man vill kombinera upplättningsjus med kort slutartid. mm. Det som är bättre med D5200 är en modernare sensor, men jag har valt det andra

Hade själv 5200 i tankarna tills jag höll i den, herregud. Kunde lika gärna varit något man får med i Frosties paketet. Liten och plastig haha.

Jag var i precis samma situation. Har en D5000 och har nu skaffat till en 7000 (behåller min D5000). Jag provade en D5200 den, gillade jag inte alls. De har gömt undan alla knappar, var inte alls kul att jobba med.

D7000 känns mer gedigen än 5000 & 5200. Lite annat tänk då man inte använder menyerna lika mycket, men det gick snabbt att lära. Jag ångrar inte att jag valde D7000 Men det är min erfarenhet.

Varför vill du byta ut din D5000? Vad är det för funktion som du saknar? Utan att veta det är det svårt att ge någon bra rekomendation.

För makrofoto skulle jag antingen behålla D5000 eller skaffa en D5200 just för att den vikbara skärmen är så otroligt användbar.

"Jag fotografera extremt mycket macro där jag använder mig av seriebildstagning."

Vill du använda ControlMyNikon eller något annat program för automatiserat ta en serie med bilder för stackning passar D7000 väldigt bra. Med D5000 kan du inte exponera bilder som är ur fokus om du vill låta programmet använda kamerans fokusmotor för att stega fram fokuset i bilderna, den funktionen finns i D7000. (Jag vet inte hur det är med D5200)

En annan fördel med att koppla upp kameran med datorn är att du får en mycket större och tydligare skärm. Bara du kan svara på hur mycket du använder den vinklingsbara skärmen när du tar dina macrobilder. Jag gjorde det väldigt sällan på min D5000. Däremot hände det flera gånger att jag kopplade ihop kameran med TV:n via hdmi kabeln. 42 tum skärm för att ställa in skärpan, det gjorde skillnad.

Controlmynikon och D5200

Från Russ Becker, som utvecklar Controlmynikon, har jag fått följande svar:

" For newer lenses with the focus motor in the lens, the D5200 definitely works with stacking as I have done this with v4.1 beta 1 with the newer Nikkor 105 mm micro. With screw-driven lens focus motors like my 10.5mm and 50mm, it won't focus, even in regular, non-live view shooting.

From a ControlMyNikon viewpoint, in my opinion the D5200 is the best Nikon tethering body yet. It has an accurate live view histogram, bulb mode and quiet, no mirror-flapping shooting while in live view. Stacks like a charm and it has replaced my D7000 as my primary tethered shooting body."

För Wifi med D7000 köper ni bara ett SD kort med wifi. Det har jag använt en tid.

sedan medföljande program i ipaden eller datorn.

Eller shutter snitch i ipaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto