Annons

D7000+Nikkor 85mm f/1,8D = FEE?

Produkter
(logga in för att koppla)

b_pinner

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett begagnat 85mm f/1,8 AF till min D7000 vilket funkade utmärkt till en början. Idag visas ett felmeddelande, FEE, blinkandes i displayen. Antar att detta betyder att kameran inte kan läsa av korrekt bländarvärde och därmed vägrar funka. Provade objektivet på en annan kamera, D5100, och då funkade det bra fast då med manuell fokus men exponeringen blev rätt.
Hemma provade jag med mitt Sigma 70mm AF vilket funkade bra liksom övriga gluggar jag provat. Har dock inget annat med bländarring att prova med. Det verkar alltså som att just kombinationen av kamerahus och glugg inte längre fungerar.

Hur kan detta bara hända sådär helt plötsligt? Någon som har nån idé?

Yepp, Såklart har jag även provat att vrida på bländarringen och försökt putsa lite men lite sprit kanske gör susen.

Nu vet jag inte om det ingick i "vrida på bländarringen", men bländarringen ska stå på minsta bländaren så att man kan välja vilken bländare som helst från kameran. Den är markerad med orange och låsbar med en liten knapp.

Funkar varken det eller att torka kontakterna med sprit vet jag tyvärr inget mer. Jag har varit med om flera splitter nya objektiv som har verkat ha något på kontakterna, kanske skyddslack eller intorkad olja eller något, som har haft kontaktfel tills jag har torkat rent dem.

Självklart är jag även medveten om att bländarringen ska låsas. Just därför har jag släppt på låsningen ett par gånger och vridit och vänt för att se om detta eventuellt skulle hjälpa till att skapa kontakt med kamerahuset. Jag provar med sprit.

Jag har oxå effekten med ett objektiv o F5an.
Allt jag behöver göra är att vrida till objektivet lite så får det kontakt igen.
För mig är det inget problem för det är sällan jag använder just den optiken.

Besökte Lasses idag och kameran fick diagnosen att "mätarspaken" (så kallas den i instruktionsboken) pajat. Alltså funkar inte gluggar av äldre modell med bländarring men resten av objektivparken funkar bra tills vidare.

ANNONS
Götaplatsens Foto