Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D76 vad händer

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Vad händer med d76
Det går inte att få tag på d76 i gallonförpackning någonstans i europa. Kommer den att förbjudas?
Innehåller ju hydrokinon och borax….
Är det någon som vet?
 

thommym

Aktiv medlem
Måste du ha så stor förpackning? Photax listar att de har för en liter.

MSB verkar inte ha satt något stopp för dem.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Har svårt att tänka mig att något i D-76 skulle göra den olämplig för försäljning. Det handlar nog snarare om att tillverkarna har svårt att få fram tillräckligt för att möta efterfrågan.

Jag ser också att D-76, eller Adox motsvarighet, är restnoterad i lager, men kan köpas över disk i Berlin.

Ilford ID-11 ska vara identisk med D-76, och den kan beställas från Fotoimpex i 5-litersförpackningar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har svårt att tänka mig att något i D-76 skulle göra den olämplig för försäljning. Det handlar nog snarare om att tillverkarna har svårt att få fram tillräckligt för att möta efterfrågan.

Jag ser också att D-76, eller Adox motsvarighet, är restnoterad i lager, men kan köpas över disk i Berlin.

Ilford ID-11 ska vara identisk med D-76, och den kan beställas från Fotoimpex i 5-litersförpackningar.
D-76 innehåller cancerogena ämnen
D-76 är cancerframkallande.... :)

välj en annan!
 

thommym

Aktiv medlem
D-76 innehåller cancerogena ämnen
D-76 är cancerframkallande.... :)

välj en annan!
Nja, det är väl inte helt påvisat att D-76 är cancerframkallande. Klassningen för hydrokinon är:
H317: Kan orsaka allergisk hudreaktion.
H319: Orsakar allvarlig ögonirritation.
H341: Misstänks kunna orsaka genetiska defekter.
H351: Misstänks kunna orsaka cancer.

Sen har både hydrokinon och metol märkning H400 respektive H410 Mycket giftigt för vattenlevande organismer (med långtidseffekter), vilket indikerar att soppan inte ska ut i avloppet.

Kan vara svårt att hitta framkallare utan dessa eller liknande ingredienser om man inte går till kaffenol.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag gick över till Ilfotec HC istället för D76 och trivdes med den. Tyckte den gav ett något behagligare korn än D-76. Använde den till både 100 ASA och 400 Asa-filmer (kodak, ilford och Orwo) med framgång.

 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja, det är väl inte helt påvisat att D-76 är cancerframkallande.
Jo, sen många år....
2 sek google, första träffen:
The researchers found that hydroquinone exposure was associated with a higher risk for melanoma (relative risk [RR], 3.0; P < 0.0001), for nonmelanoma skin cancer (RR, 3.6; P < 0.0001), and for all reported skin cancers combined (RR, 3.4; P < 0.0001).5 juni 2022
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, sen många år....
2 sek google, första träffen:
The researchers found that hydroquinone exposure was associated with a higher risk for melanoma (relative risk [RR], 3.0; P < 0.0001), for nonmelanoma skin cancer (RR, 3.6; P < 0.0001), and for all reported skin cancers combined (RR, 3.4; P < 0.0001).5 juni 2022
Ska du använda framkallningsvätskan till hudblekning? Studien förefaller för övrigt enbart kunna säga något om korrelation, inte kausalitet.

Lösningen på problemet är dessutom enkel, om det finns, och är densamma som för att undvika första punkten i listan över tänkbara effekter. Om det inte var blekare hud du sökte, vill säga, där det krävs upprepad och avsiktlig exponering...
 

dadlas

Aktiv medlem
Jag har pratat med fotoimpex som ombud för Adox. Inte problem med kemikalier. Adox har flaskhalsar i produktionen. Dom har fått till 1 l xtol ( vad dom nu kallar sin variant) och kommer att producera d76 också. Datum kunde dom inte ge. Bara att ge sig till tåls. Har svårt att tänka mig bättre alternativ än d76 för hp5. Kör d76 som engångs. Blandar 27 g till en halv liter för 1+1. Adox ska ju vara lättare att blanda. Kodak blir lite boraxkristaller olösta. Men verkar inte vara problem. Borax är ju med som buffert bara. Det som löst sig verkar räcka!
 

dadlas

Aktiv medlem
Ang farlighet så trängde jag in i det för några år sedan. En kemist sa att hydrokinon bryts ner fort. I ärlighetens namn har jag inte en susning om - till vad?
knappastkoldioxid och vatten eller?
 

dadlas

Aktiv medlem
Det verkar som att många sk kusar ( bakterier i reningsverken) käkar det. Så kanske om man har bra sk kusar i reningsverkets biologiska steg så blir det co2 och vatten till slut. Men bor man på ställe med dåligt renibgsverk bör man lämna in det antar jag. Dock verkar det som att även järnsulfat funkar att reducera hq. Det är en vanlig fällningskemikalie i mindre renibgsverk. Värre med silver i fix och än värre gammalt fotopapper som lämnar från sig kadmium och förmodligen andra tungmetaller till fixet.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag har pratat med fotoimpex som ombud för Adox. Inte problem med kemikalier. Adox har flaskhalsar i produktionen. Dom har fått till 1 l xtol ( vad dom nu kallar sin variant) och kommer att producera d76 också. Datum kunde dom inte ge. Bara att ge sig till tåls. Har svårt att tänka mig bättre alternativ än d76 för hp5. Kör d76 som engångs. Blandar 27 g till en halv liter för 1+1. Adox ska ju vara lättare att blanda. Kodak blir lite boraxkristaller olösta. Men verkar inte vara problem. Borax är ju med som buffert bara. Det som löst sig verkar räcka!
Ilford Microphen är bra till HP5, och jag har fått väldigt bra resultat med 510-Pyro.
 
ANNONS