Annons

D80 "äkta" ISO 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har hört att en del kamerors ISO 100 bara är en "mjukvarugrej" och inget äkta ISO 100, upplösningen ska till och med vara sämre än på ISO 200.

Jag undrar om D80 har en sensor som ger "äkta" ISO 100? Vinner man något i brusprestanda på att fota med ISO 100? Försämras upplösningen?

mvh Fredrik

Huruvida man ska kalla det "äkta" eller inte vet jag ej men som exempel så kan jag säga att min KM D7D presterar som bäst brusmässigt vid ISO 200, detta trots att jag även kan välja ISO 100.

Kan mycket väl vara likt med din Nikon men det kanske någon annan vet mer om.

//Larsa

-big kahuna- skrev:
Jag undrar om D80 har en sensor som ger "äkta" ISO 100? Vinner man något i brusprestanda på att fota med ISO 100? Försämras upplösningen?
Ja, enligt uppgift så har D80, D40x och D200 en sensor (som är samma i grunden?) med bas-ISO på 100. Vissa kameror däremot - såsom D3 - har en högre baskänslighet som kan sänkas med viss kvalitetsförlust.

Tillägg: Antagligen förlorar man lite i högdagrarna vid känsligheter lägre än bas-ISO, eftersom det torde innebära en överexponering som sedan backas tillbaka. Lättare att bränna ut delar av bilden alltså. Min erfarenhet är att man kan backa exponeringen hos D200 ganska precis ett steg utan att förlora färgbalansen, vilket också torde gälla D80. Då kan man med andra ord simulera ISO 50 (om man använder en vettig råkonverterare).

ok tack.

Kör en del långa mörkerexponeringar och tanken slog mig om jag fotar på ISO 100 i onödan och därmed för dubbelt så lång exponeringstid helt i "onödan"?

-big kahuna- skrev:
ok tack.

Kör en del långa mörkerexponeringar och tanken slog mig om jag fotar på ISO 100 i onödan och därmed för dubbelt så lång exponeringstid helt i "onödan"?
Detta kan man labba ganska mycket med! Teoretiskt borde det finnas någon slags övergång där det lönar sig att höja ISO istället för att förlänga slutartiden. Troligen rör det sig om tider i storleksordningen 1-10 minuter skulle jag tro. Det beror också på hur kallt det är (eftersom det blir mer brus om sensorn är varm).

Tillägg: Jag gissar ganska vilt när det gäller tiderna här, och det skiljer naturligtvis beroende på sensortypen och kameran i övrigt.

Tillägg 2: Det går också att dela upp exponeringen i flera intervall, så att man till exempel tar 5 bilder som är underexponerade och sedan slår ihop dem. Vid tillräckligt långa tider så lönar sig det, har jag sett nånstans (minns tyvärr inte var). Hur man ska gå tillväga för att slå ihop dem vet jag faktiskt inte heller, men någon form av lagerhantering i Photoshop bör funka.

-big kahuna- skrev:
Hej, jag har hört att en del kamerors ISO 100 bara är en "mjukvarugrej" och inget äkta ISO 100, upplösningen ska till och med vara sämre än på ISO 200.

mvh Fredrik

Av nuvarande och senaste Nikon DSLR har D40X, D80, D200 och D2Xs bas-ISO på 100 medan D40, D50, D70s, D2Hs, D300 och D3 har bas-ISO på 200.

Det du hört om sämre upplösning och DR på Lo-1/ISO 100 stämmer för tex D3 och D300. Det finns ingen anledning ur bildkvalitetssynpunkt att använda detta läge.

För övrigt är det så att Lo-1-lägena på D3 och D300 inte motsvarar ISO 100 utan istället mellan ISO 125 och ISO 160. Därav erfarenheten som många, vilka använder läget, får av "överexponering". Kameran exponerar för ISO 100 men har i realiteten ett något högre ISO-värde. För att få korrekt exponering med D3 och D300 måste man därför justera slutartiden 1/3 - 2/3 EV genom tex negativ exponeringskompensation. Tonkurvan blir också lite annorlunda - mer komprimerad.

jag funderade på exakt samma sak i förra veckan! har läst att nån tillverkare hade iso 100 som valbart iso, utan att nämna att det innebar kvalité-förlust till bilderna. då kan man med andra ord ha kameran ståendes på iso 100, och sen ställa in auto-iso så man blir nöjd.
underbart förresten att kunna köra auto-iso, manuellt läge, och sen exponeringskompensera! saknade det på min D50.

OscarM skrev:
jag funderade på exakt samma sak i förra veckan! har läst att nån tillverkare hade iso 100 som valbart iso, utan att nämna att det innebar kvalité-förlust till bilderna. då kan man med andra ord ha kameran ståendes på iso 100, och sen ställa in auto-iso så man blir nöjd.
underbart förresten att kunna köra auto-iso, manuellt läge, och sen exponeringskompensera! saknade det på min D50.

På både D300 och D3 har man, med Auto-ISO på, inte tillgång till Lo-lägena (Lo-0.3, Lo-0.7 och Lo-1).

ANNONS
Götaplatsens Foto