Annons

D80 - AUTO vs Porträtt vs Nattporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej;

Jag har fotat en del nu under julen hemma på vänner och bekanta med min D80 och ett AF-S Nikkor 24-120 ED G VR-objektiv.

D80´n har ju tre tänkbara lägen man kan använda för att snabbfota vänner... Autoläget, Porträttläget och Nattporträttläget - alltihop tillsammans med den inbyggda blixten eller en extern SB800-blixt jag har.

Hur ska man tänka här för att få bästa porträtt, vilka lägen är bäst. Det blir ju lätt att man kör den här fotograferingen på Auto mest för att det är enkelt men missar man något då?

Så - hur gör ni med småfotandet därhemma !?

Jon Risfelt

Du har väl egentligen ytterligare alternativ om du vill arbeta enkelt.

P-läge
Autoläge
Porträttläge (det vanliga)
Nattporträtt

Ett litet tips är att ställa in alla lägen utom P och trycka på hjälpknappen (?) på baksidan av kameran så kan du läsa vad det läget är speciellt bra på. Detta fungerar dock inte på P läget då man antagligen får anta att den som använder det läget kan lite mer.

En skillnad dock (som jag retar mig lite på) är att i "programlägena" går kameran över till s-RGB färgrymd. Själv fotografera jag alltid i AdobeRGB och då måste man hålla sig till P, A, S eller M lägena.

//Thomas

Testa gärna att använda indirekt ljus med blixten kombinerat med kort skärpedjup för att blura ner bakgrunden. Testa med bländare 4 och se skillnaden. Jag tar alltid porträtt på M läget och använder oftast bländare 4 då på mitt 85 mm Nikon objektiv. Det är speciellt bra att ta porträtt med. Testa på bara!

När jag tittar på mina foton från igår - tagna på Auto med den inbyggda blixten och "röda ögon reducering" är bilderna skarpa och bra men lite "matta" i sin karaktär.... hudtonen är inte saknar lite känsla och glöd liksom.... Hur skulle ni föreslå att man hanterar detta!?

Jon

Det krävs oftast att man gör lite handpåläggning i Photoshop genom att öka lite färgmättnad och lite i nivåer samt oskarp mask. Lycka till.

Japp - tack för tipset, en ganska mindre justering av nivåerna i Photshop Elements gav genast en bäätr hudton och liv åt bilden!

Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto