Annons

D80: Blödande bilder vid höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej Nikon,

Jag har en Nikon D80 och följande dilemma.

När jag kör ISO 2000-3200 (främst det sistnämnda) så läcker kameran ett lila-aktigt ljusfält i bilden. Bilden blöder.

Se bildexempel på:
http://www.henrikj.se/iso

För att illustrera det ytterligare lät jag ta några kort med linslocket på.
Ladda ner bildexempel/jämförelser på:
http://www.henrikj.se/iso

Vad är det för fel på kameran, eller är detta normalt?

Tack på förhand.

MVH
// Henrik J

Edit: PS. Har nu också ställt frågan till Nikon via deras "Supportcenter" på webben. DS.

Hej och tack för era svar,

Faktum är att detta syns på alla bilder tagna då i ISO 3200. Slutartid spelar ingen roll.

När jag körde mina tester (vars resultat jag lade upp på hemsidan, http://www.henrikj.se/iso) hade jag 1/100 f/4 och det syntes ändå.

Var nyligen och besökte en större stad och tog där en massa kort kvälls/nattetid och utifall motivet innehöll ett tämligen helsvart område (och området motsvarade det i ovankant, där det främst uppkommer på kameran) syntes detta på varenda bild.

Se exempelbild från resan:
http://www.henrikj.se/iso/images/exempelbild.jpg
1/60 f/5 ISO 3200

Tack på förhand.

MVH
// Henrik J

De där problemen brukar bero på att sensorn blir varmare i ena hörnet, av sin egen värme eller från något annat i kameran. Fenomenet finns på många kameror.

Edit: Visst ja, det kan även bero på att det läcker in ljus från sökaren. Vet att man ska täcka över sökaren vid nattfoto men har inte sett bildexempel på hur det kan se ut.

Har du inte fått med en lite plastmojt som är till för att täcka över sökaren? Tror att den i vissa fall sitter fast på kameraremmen och är gjord så att den ska glida in i ett spår över sökaren om du tar bort gummiringen.

Hej,

Thom Hogans recension var/är bra.
Där stod det upptaget, det stämmer.

Har även fått svar från Nikon.
De skrev:

Hej Henrik,

Vi har kikat på bilderna och detta fenomen beor på värmeutveckling i kameran (i närheten av sensorn). Det är strömmen till sensorn som avger värme och då kan detta fenomen uppstå. Detta dyker dock upp vid långa exponeringstider och enligt EXIF-datat i dina bilder så har du använt 1/100 och det är ju inte mycket.

Du kan skicka in kameran för undersökning, dock så skall du vara beredd på att alla digitalkameror lider av detta "fenomen" så serviceavdelningen kan anse att det är inom "normala parametrar" och får då stå för servicekostnaderna.

Bor du i närheten av Stockholm så kan du lämna in kameran hos antingen Lasses Kameraservice eller på huvudkontoret i Solna, i annat fall då du skicka in den.

Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support

Som vanligt fick jag ett snabbt och bra bemötande. Jag gillar verkligen Nikons kundservice. Känner mig ALLTID omhändertagen när jag vänder mig dit.

Jag har ställt en motfråga om de vill att jag skall testa några saker till, för jag vill helst inte skicka in kameran i onödan. Kan de via bilder tagna i olika situationer bestämma om det är för mycket amp-noise mot vad som är normalt är det bättre än att skicka kameran fram och tillbaka för test.

Jag får anledning att återkomma i tråden med hur historien utvecklar sig.

MVH
// Henrik J

Nikon svarar igen:

Hej Henrik,

Jag har pratat med servicekillarna och de säger att kameran inte är kalibrerad för ISO3200 och detta kan uppstå vid sådana höga ISO samt om man har använt kameran en hel del. Ju högre man går upp i ISO, desto mer "linjebrus" tillför man signalen som "blöder ut".
De tvivlar på att det är fel på din kamera då du inte har problemet vid låga ISO.

Du kan läsa mer om detta på nedanstående länk:
http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3437&p

Givetvis så kan du skicka in kameran, var dock beredd på att serviceavdelningen kan komma att säga att den är "fullt frisk" och då får du stå för all kostnad själv. Väljer du att skicka in kameran så tycker jag att du skall skicka in den direkt till oss, utan att lämna in kameran hos din fotohandlare. Då kommer den snabbare till oss så vi kan kika på den. Du får dock stå för denna fraktkostnad själv. Om ärendet går som garantireparation så slipper du fraktkostnaden tillbaka. Skicka med en så utförlig felbeskrivning som möjligt (det du skrev här var ypperligt) samt även att du vill ha ett kostnadsförslag om det nu inte går som garantireparation.
Adressen är:
Nikon Nordic AB
Råsundavägen 12
16927 Solna

Lycka till !

Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support

Jaja, inget att göra åt. Jag är nöjd med deras svar, även om jag trodde att mina bilder visade tecken på att vara utanför de gränsvärden som bör råda, eftersom jag tycker att det blöder ganska friskt. Man får väl croppa bilderna i så fall.

Till er alla som läst eller deltagit i denna tråd. Trevlig helg.

Till Nikon, ett stort tack för fin service.

MVH
// Henrik J

ANNONS
Götaplatsens Foto