Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80/d200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Skillnader mellan D80 och D200?
Det enda jag hittar är att D200 är något större och tar 2 bilder mer/sekund. Finns det fler skillnader?

Är det någon idé att "byta" en D80 mot en D200?

(Ja, jag har sökt efter sådana här trådar, men inte hittat något.)

En D200 är en riktigt bra kamera men förtjänar inte sitt marknadsvärde jämfört med hur billigt man kan få en D300 om man letar lite, genom köp från USA t.ex. Köp isf den.

Steget mellan D80 till D300 tycker jag var väldigt stort. Bildkvaliteten, framförallt färger skiljer mkt i mina ögon. Den mest uppenbara skillnaden för mig var att det är tydligt att D200/D300 är tänkt mer för professionell användning, hur den är byggd. Du har inga automatiska lägen som porträtt, landskap osv på en D300.
Man behöver veta mer vad man pysslar med för att kunna få ut allt från en D300. En användarklass över helt enkelt.

En D300 ska köpas i framtiden, men tyvärr har jag inte råd att köpa den i nuläget. Att D300 inte har några automatiska lägen gör mig ingenting då jag från dag 1 med D80 fotat på manuellt läge och enbart blir förvirrad av att ha annat inställt ;)

Behöver veta "mer vad man pysslar med"? Lust att förklara mer hur du tänker?

Tror att Tomas menar att på D200 och D300 så måste man ställa in allt i princip, det måste man inte på D80 där många val kan göras åt en om man vill. Alltså måste man ha lite förkunskap om hur kameror fungerar och vilka inställningar man skall använda för att få ut mest från en D200/D300.

Ja men underbart att du kör på manuellt, sen läser man av och lär sig exponeringsmätaren i kameran, och dom olika exponeringsmätningsalternativen. Riktigt skönt att fota så när man kommer in i det.
Då lär du inte ha några problem med en D300.

Sen har du såklart mkt mindre brus på högre ISO, fler megapixlar (vilket oftast känns som overkill), ja bättre bildkvalite öht.

Nåt annat jag lärt mig bli helt fast i är hur D300 har sina knappar och rattar på huset, i min hand ligger den så mycket bättre än D80 gjorde. Tog ett tag innan fingrarna gick spontant dit dom skulle utan att man behövde titta, det är lite mer kontroller på D300 än D80, men fullständig kontroll över allt när man vant in sig.

Haha, jag har t.o.m. lyckats få alla bekanta som skaffat systemkamera (vilket bara blir fler och fler) att fota på M. Känns som om man inte får ut speciellt mycket av kameran om man inte gör det.

Hur billigt kan man få en D300?
Den ligger ju på ca 14.000 i Sverige, men det lär väl gå att få den billigare från något annat land?
För tja, en D300 är helt klart lockande.. (Fast först ska pengarna sparas till ett riktigt bra tele...)

kolla bhphotovideo.com

sen får du räkna moms och frakt på det där, har handlat där några gånger men har inte exakt i huvet vad det blir. sök i forumet så finns det mer exakt vad moms o det ligger på. du tjänar några tusen, men åker du till usa, eller har nån som kan ta in en åt dig utan att visa den som nyinköpt i tullen så blir förtjänsten betydligt bättre. vilket såklart är olagligt

nää, byta från D80 till D200 tycker jag inte känns som något jätte steg. Bildkvalitetsmessigt är det noll skillnad, och funktionsmessigt är skillnaden knappast så stor att den motiverar ett byte. D80 har funktioner så det räcker o blir över för en normal användare. Skillnaden e väl egenteligen bara större hus, kravigare byggd samt fler snabbknappar, som förvisso är väldigt trevliga o ha. Men D80 ställer man ju in sketa fört i övrigt när man lärt sig den. D200 är väl mer för proffsen som kräver ett vädertätat och mera kravigt byggt hus, samt att dom kanske tycker de extra knapparna e trevliga o ha.2 bilder mer i sekunden ska kanske nämnas me. Men i ditt läge är det nog ingen större mening. Drar man in D300 blir det annorlunda dock i mitt tycke. Mkt lägre brus, Live View, mer kontroll över af:en(mer avancerad sådan än i D80), 3 tum display och som bonus är extremt detaljerad. Den tar överlag samt bilder med, vad det värkar som på användare av den, bilder med större djup och intensitet i färgerna. Kan tänka mig att man e sketa nöjd med D80 bildern fram till man jämför med en D300 bild på samma motiv.

Så nej, spara till en D300 säger jag=)

PS: både D200 och D300 P läge, så går får dom rättså automatiska även dom;)

Det är ingen världsgaranti på hus som det är på gluggar, så du förlorar möjligheten att få garanti på huset om du importerar. Jag skulle köpa i Sverige för att få KKL på min sida, vilket är ganska betryggande om något skulle hända.

Jag kör en D80, och inte skulle jag byta den mot en D200. För liten skillnad. Och en faktor som inte tagits upp i den här tråden är att D200 tydligen drar batteri. Vädertätning, har jag läst om i andra trådar här, så det tror jag inte heller är en anledning.... Jag skulle väntat och satsat på en D300 istället....

Kör hårt, manuellt eller på auto... :)

Mechanical skrev:
Skillnader mellan D80 och D200?
(Ja, jag har sökt efter sådana här trådar, men inte hittat något.)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75052&highlight=D80+D200

Jag köpte en D80, hade den i tre månader, och bytte till D200. Varför?

+ vädertålig
+ mer gedigen
+ AF inställningsmöjligheter
++ AF-reglage på huset
++ separat knapp för ISO
++ separat knapp för WB
++ matris-mätningen är bättre
++ multiväljaren mycket bättre och lättare att använda
++ mer information, speciellt iso, i sökaren

Förutom de skillnader som tidigare postare har nämnt så ger ju D200/D300 ljusmätning även med äldre objektiv. Om man bara kör med nyare AF/AF-S så spelar det ingen roll men om man vill köpa lite äldre fasta ljustarka gluggar så är det helt klart en fördel.

EDIT: Såg att det redan var nämnt i tråden, nevermind.

karlstorck skrev:
Nix, de är delade med andra funktioner i playback-mode. Iso-knappen är t.ex. thumbnail-knapp i playback-mode.

Kan inte se att det spelar någon roll, huvudsak att ISO mm har en egen knapp. Används ju inte till annat än om man går in i menyn o likande.

karlstorck skrev:
++ AF-reglage på huset
Nu vet jag inte hur man ändrar på D80, men AF-reglaget är en av de få saker jag verkligen stör mig på hos D200. Jag kommer ständigt åt det och ändrar till fel läge. Nu har jag bara ett AF-objektiv och resten manuella, men ändå. Det sitter helkorkat placerat.

ställs in via menyn på D80:in, en av få saker jag saknar att jag inte kan nå direkt på kamerahuset.

Ludix skrev:
Kan inte se att det spelar någon roll, huvudsak att ISO mm har en egen knapp. Används ju inte till annat än om man går in i menyn o likande.

Tja, det beror väl på hur man arbetar gissar jag, men om du är i playback-mode och vill ändra qual/iso/wb så måste man gå ur playback-mode genom att trycka "play" eller halv på avtrycket, innan man ställer in qual/iso/wb. Jag gjorde fel hela tiden på D80, men rätt hela tden på D200, so it works for me! Det spelar roll för mig. På D3 sitter knapparna bättre på baksidan än på D200 där de sitter på ovansidan. Än bättre!

karlstorck skrev:
Tja, det beror väl på hur man arbetar gissar jag, men om du är i playback-mode och vill ändra qual/iso/wb så måste man gå ur playback-mode genom att trycka "play" eller halv på avtrycket, innan man ställer in qual/iso/wb. Jag gjorde fel hela tiden på D80, men rätt hela tden på D200, so it works for me! Det spelar roll för mig. På D3 sitter knapparna bättre på baksidan än på D200 där de sitter på ovansidan. Än bättre!

ahaa, okej, men då kan de nog vara en smaksak som du säger.

ANNONS
Götaplatsens Foto