Annons

Keywords i EXIF

Produkter
(logga in för att koppla)
xmp = Extensible Metadata Platform är ett xml baserat filformat för lagring av metadata. Ursprungligen framtaget av Adobe men nu ISO 16684-1:2019 part 1 & ISO 16684-2:2014 part 2.
Det finns idag namespaces för exif, itpc, dublincore och andra metadata standarder. Vem som helst kan skapa ett namespace och lägga med det i en xmp-fil eller inbäddad i bildfilen.
Xmp är formate och namespace är innehållsspecifikation vilka fält som finns och vad de innehåller.

Sen ska vi för tydligheten skilja på metadata och nyckelord, som är en delmängd av metadata.
Japp! Större corporate DAM som exempelvis FotoWare hedrar ordet "Extensible" (utdragbar, töjbar) , och har till skillnad från alla andra enklare foto-DAM jag sett ett öppet XMP som låter utvecklarna definiera exv. företagsspecifika namnrymder. Dessa har ofta också väl utvecklade kopplingar till SQL-databaser så att de kan integreras med sådana om det behövs.

iMatch stöder 1000-tals olika standard-fält och variabler (både EXIF, IPTC oh XMP m.m.) och följer till skillnad från många andra dessa standards pålitligt och med iMatch som DAM har jag inte sett annat än att allt jag underhåller där propageras perfekt till alla de övriga EXIF, IPTC- och XMP-kompatibla applikationer jag använder. Det enda jag hittills behövt göra är att aktivera ett IPTC Location-fält som används i DXO Photolab men som saknades i default-mallarna i iMatch. Nyligen kom även en uppgradering av stödet för EXIF Tools då EXIF Tools uppgraderades för att säkerställa den kompatibiliteten. Så man är väldigt snabba att hantera sånt.

Även om iMatch inte är helt lika öppet som PhotoWare (vad jag vet kan man inte lägga in egna namespace) så det är nog ett mindre problem att öppna för det än att ta hand om problemen folk förmodligen skulle ställa till om man gjorde detta. Istället finns även som standard inbyggt metadatahanteringsstöd även för både PDF-er och Office-filer, så detta kanske inte egentligen behövs. De nyare PDF-formaten är XMP-kompatibla på samma sätt som TIFF, JPEG och DNG-filerna (men jag har sett undantag för 10 år sedan) och kan hålla XMP i själva dolumentfilerna utan sidecars, medan Office-filerna får sidecars på samma sätt som RAW-filerna.

Detta gör det rätt unikt, för detta hittar man normalt INTE i denna relativt foto-och video-centrerade värld. Detta gör att man faktiskt kan hantera i princip alla dokument ett företag kan behöva hantera. Exempelvis saknades detta i CameraBits PhotoMechanic Plus och jag lobbade hårt för att man skulle ändra på detta under 4 -5 år, dock utan att vinna något genomslag för den frågan.

Det viktigaste för den mentala friden är dock att man har lösa i princip alla de problem som brukar plåga metadatanvändarna när det gäller användning av både platta och hierarkiska keywords och det gäller t.o.m. när dessa genereras av AI och man har behov att skydda integriteten för en befintlig Thesaurus med en s.k. "controlled vocabulary". Jag har inte sett det någon annanstans.

Jag har sett ändlösa diskussioiner på DXO Forums kring Photolab de senaste fyra-femåren om dessa problem som fått mer än en att försöka bygga sina egna keyword-applikationer och SQL-scrriptlösningar parallellt med de som finns i Photolab så TS är ju inte ensam att ha haft de problemen.

Sedan är det väl tveksamt att säga att det inte skulle finnas någon standard. Standarden XMP är ju "extensible" och omfamnar och integrerar de viktigaste standards vi haft på vägen genom dessa namespaces. Det är också en sandard. Det är ju så man löst detta. Problemet är ju nu bara att inte ens viktiga standardapplikationer som PhotoMechanic DAM ännu konverterats till XMP fullt ut, utan lever fortfarande applikationsinternt med ITPC istället för med XMP och det gör de flesta av de viktigaste och vanligaste konverterarna också. Tillverkarna och deras utvecklare har gjort det enkelt för sig och exporterar bara för kompatibilitetens skull ut allt i XMP också.

Det goda är dock trots allt att XMP finns och kan läsas och skrivas av de flesta, vilket gör detta metadata hyfsat framtidssäkert och migrerbart. Genom detta blir det svårare för företag som Adobe att låsa in folk i proprietära lösningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto