johan.morck
Aktiv medlem
Ärligt talat, tror det där med inbyggd sensorengöring är mer ett försäljningstrick. Jag är på inget sätt någon som dagligen ligger i buskarna och byter linserna eller på annat sätt använder kameran extremt mycket men utöver lite vanlig tryckluft från min Giotto Rocket Blower så gjorde jag rent min D70-sensor en endaste gång förra året och då var det mitt eget fel att det kommit smuts på sensorn, sådant som inte luft kan avlägsna. För det andra så fotar jag ofta med rätt stor bländaröppning och då är väl chansen ännu mindre att du skall se så enkla partiklar som damm. Smutsen JAG hade kunde skönjas på f/8 och var ett problem vid f/11. Jag säger INTE inbyggd sensorrengöring är något dåligt utan bara att det nog varit ett sätt att locka till sig nya DSLR-användare.
Under förutsättning att det inte påverkar någon annan variabel negativt har jag svårt att se varför det inte skulle komma på större bredd. Samtidigt bör man ju kanske fråga sig varför det INTE finns i entusiast- och proffskameror om du nu skulle vara så himla viktigt.
Under förutsättning att det inte påverkar någon annan variabel negativt har jag svårt att se varför det inte skulle komma på större bredd. Samtidigt bör man ju kanske fråga sig varför det INTE finns i entusiast- och proffskameror om du nu skulle vara så himla viktigt.