Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80. fotografera på natten.

Produkter
(logga in för att koppla)

PalmOne

Ny medlem
Hejsan, jag är helt ny med att använda systemkamera. och har precis köpt mig en Nikon D80 med 18-55mm objektiv.

jag håller på att utforska kameran lite gran, jag har läst igenom manual{boken jag fick med men det står inget om hur jag gör för att fotografera på natten.

när jag tar kort på natten eller på dagen med svagt ljus utan blixt så blir bilden helt svart.

eller så tar det gör lång tid för slutaren att stängas, har testat att ändra tiden på den men det blir svart ändå:S

någon som vet hur jag kan göra för att ta kort på natten utan blixt när man vill ha ljuset som redan finns i omgivningen.?

Eftersom det finns så lite ljus på natten måste du använda längre slutartider. Du kan också höja ISO värdet för att göra sensorn mera ljuskänslig. Litet bländartal är också att rekommendera eftersom det då kommer in mera ljus i kameran.
Så kort sagt för att kameran ska bli så ljuskänslig som möjligt och för att få kortare (men fortfarande långa) slutartider så ska du ha högt ISO och litet bländartal.
Stativ rekommenderas varmt. Räkna med en sekund och längre slutartider.

Lycka till!

En sak till: D80 har troligen, precis som min D50, möjlighet till brusreducering. Det går till så att kameran "tar en bild" till, med stängd slutare, för att kunna avgöra vilket brusljus som kommer från kameran. Detta visar sig så att kamerans sökare är svart dubbelt så länge som man tänkt sig.

Per.

jag håller på att utforska kameran lite gran, jag har läst igenom manual{boken jag fick med men det står inget om hur jag gör för att fotografera på natten.

Nej, det är nog rätt typiskt. En så pass avancerad kamera brukar inte behöva berätta för ägaren om hur man fotograferar, bara hur just denna kameras reglage fungerar.

Här har du en liten film om trick och tips: http://www.tornebohm.com/?p=97

Per.

Hej,

jag försöker att förklara lite hur man gör bilder på natten.
Men förlat, tyvärr är min svenska lite "hemskt" ;)

Det beror på vilka motiver du vill fotografera men för det första är det oumgänglig att du ta kort vid ett stativ i alla fall med en absolut vilande kamera!
Kameran kan ställa skarp i natten p.g.a autofokus hjälpljuset, men exponeringen av ett fotografi är beroende av tre faktorer vilka alla är variabla:

- den fotografiska ljuskänsligheten på själva fotograferingsmediet
- fotoapparatens slutartid
- fotoapparatens bländaröppning

För att ta foton i natten tror jag att det är enklare att använda Program M, istället av A, S eller P, derför att du kan välja själv dina inställningar.

Välje rätt fokuspunkt om du vill att så mycket som möjligt i en bild ska bli skarpt bör du välja en mindre bländaröppningen, t. ex. f/8 till f/11, och fokusera på ditt motiv. Hur lång slutartid du ska använda beror på hur snabbt det aktuella motivet rör sig och hur mycket ljus det finns! Det finns ingen bra tumregel för hur långa slutartiden man bör använda i olika situationer!
Men du kan börja med 1/15 sek. och höja tiden till flera sekunder!

Att höja ISO värdet är också en möjlighet att få mera ljus på sensorn. Men du få också mera brus i bilder.

Det är inte ovanligt att ha en slutartid i natten ända fram till 30 sekunder och mera!

Lycka till!

Ruth

Glöm att höja isot på natten, du måste använda stativ och fjärrutlösare när det är så mörkt, sen skall du mäta manuellt och prova dig fram, kamerans mätning klarar inte av att mäta rätt när det är beckmörkt, den kommer att justera upp tiden så att det blir ljusare än i verkligheten, därför måste du prova dig fram manuellt, när du kör på stativ så kan du blända ner om du vill ha skärpedjup också, samt köra på normalt iso för bästa kvalitet.

/kent

Glöm att höja isot på natten, du måste använda stativ och fjärrutlösare när det är så mörkt, sen skall du mäta manuellt och prova dig fram, kamerans mätning klarar inte av att mäta rätt när det är beckmörkt, den kommer att justera upp tiden så att det blir ljusare än i verkligheten, därför måste du prova dig fram manuellt, när du kör på stativ så kan du blända ner om du vill ha skärpedjup också, samt köra på normalt iso för bästa kvalitet.

/kent

okejj..tanken är ju att jag tänkt fota en Graffitimålare på kvällen In action, det finns en gatulampa ovanför honom, men bilden blir helt suddig när han rör sig det minsta lilla.:/ även om stativ?

okejj..tanken är ju att jag tänkt fota en Graffitimålare på kvällen In action, det finns en gatulampa ovanför honom, men bilden blir helt suddig när han rör sig det minsta lilla.:/ även om stativ?

Har du testat nattbildsfunktionen?
Det finns ju ett läge för nattbilder.
Använder du det och stativ så tror jag inte det blir
några som helst problem.

Självklart blir personen suddig på långa slutartider om han rör sig, stativ eller ej (fast har du stativ så kan du ju få det spännande att man ser hur han rör sig tex.).
Ett tips kan ju vara att skaffa en extern blixt (eller flera) då du kan få till ganska snygga effekter, om det nu inte är just så att du vill ha fram det befintliga ljuset.

Annars så kan man testa att använda blixt på andra ridån, och sedan ett (troligtvis) värmande filter för att blixten ska ligga så nära det naturliga ljuset som möjligt.

Lite mer avancerat, men inte alls svårt. =)

Om hela bilden blir suddig - Du håller inte stilla - använd stativ / lägg kameran på ngt med fjärrutlösare.

Om bara målaren blir suddig - Du har för lång tid för att frysa rörelsen - höj ISO / tillsätt ljus=använd blixt på ett eller annat sätt

testa
välj program P
iso 1600
exp kompensation -2
ta många bilder, några borde bli skarpa
nu vet jag inte riktigt hur bruset på iso 1600 är på d80, på d50 hade jag valt iso 800

ja ja, inget proffsråd, snarare ett slappråd, men det kanske funkar?

edit: nu såg jag att du hade en gatlampa, då kanske det räcker med iso 800
om det blir för mörkt pröva exp kompensation -1

testa
välj program P
iso 1600
exp kompensation -2
ta många bilder, några borde bli skarpa
nu vet jag inte riktigt hur bruset på iso 1600 är på d80, på d50 hade jag valt iso 800

ja ja, inget proffsråd, snarare ett slappråd, men det kanske funkar?

edit: nu såg jag att du hade en gatlampa, då kanske det räcker med iso 800
om det blir för mörkt pröva exp kompensation -1

okej. jag ska ta och testa här ikväll eventuellt. men jag återkommer med svar hur det blev:)

ANNONS
Götaplatsens Foto