Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D80 känns inte vid objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag köpte igår en ny D80 med ett 18-135 AF-objektiv. Men så fort jag satt ihop allt så visade det sig att kameran inte uppfattade att objektivet fanns där, utan signalerade ett felmeddelande. Ingenting fungerade förstås då, utom att jag kunde göra vissa inställningar i M-läge. Till slut tog jag ut batteriet och satte in det igen, då plötsligt funkade allt. Men idag är det samma visa igen.
På affären säger dom att "det kan bli så". Men något måste ju vara fel. Ska man anta att det är objektivet eller kamerahuset som har en defekt?
Det vore bra om jag hade lite på fötterna när jag går tillbaka med kameran i morgon.

Kan vara lite glapp i överföringen kanske? Eller oxid eller smuts på kontakterna på antingen gluggen eller kamerahuset. Putsa lite på dem och kolla om det hjälper:)

Att det kan bli så är ju uppenbart eftersom det har hänt. Det betyder ju inte att det skall vara så.
Kamera och objektiv skall ju fungera ihop felfritt utan felmeddelanden. Tyvärr har ju affären rätt att försöka reparera felet och då lär du bli av med kameran ett tag.
Försök pressa affären till att ge dig mya prylar. Vad som är fel är svårt att säga, kan vara kontakterna mellan kamera och objektiv eller fel på något datachip.

Det är troligen objektivet som det är fel på. Det har hänt så för mig ett antal gånger också (bara med nikon 18-135mm) men när ja vickar på det lite så fungerar det igen. Läser man på resentioner av objektivet här på FS då är det många som har klagat på det.
Tycker verkligen att du ska få det bytt.

Jag tog med mej kameran till butiken idag och pratade med en av deras reparatörer. Han hävdade bestämt att den mest troliga förklaringen till detta fel är, att kamerans firmware behöver uppdateras. Iofs sjukt att en ny kamera inte är uppdaterad, och skumt att ett programfel ska ge såna slumpmässiga symtom!
Men jag har gjort som han sa nu, uppdaterat från Nikons hemsida, och än så länge så verkar allt OK. Ska bli spännande att se om det håller i sej!
Jag kan rapportera hur det går om nån är intresserad.

Har varit med om samma sak ett antal gånger. Det hjälper att vrida försiktigt på objektivet så att själva objektivfattning mot kameran vrids någon mikrometer. Tror inte alls att det beror på firmware utan istället på glapp.

Ja, det var ju vad jag tänkte också. Sedan jag gjorde uppdateringen så har problemet uppstått ytterligare en gång, och då hjälpte det att som du säger rucka lite på objektivet.

Så då är man i valet och kvalet - låta det vara och rucka när det händer eller lämna in kameran.
Killen i affären tyckte att det är smartare att lämna in kameran, för då vet man att man har fått en kamera som är ordentligt genomgången. Byter man till en ny så kan den ha samma fel.

Tänkte bara rapportera hur det slutligen avlöpte. Jag gick tillbaka med kameran igen till butiken och där konstaterade man nu att det var fel på objektivet, så jag fick ett nytt utan diskussion.

sebbfolk skrev:
Tänkte bara rapportera hur det slutligen avlöpte. Jag gick tillbaka med kameran igen till butiken och där konstaterade man nu att det var fel på objektivet, så jag fick ett nytt utan diskussion.

så bra att de gick som de skulle, borde egentliten göra samma sak. Händer lite då o då för mig me att jag får ett blinkande F i rutan på ovansidan, vilket försvinner om man ruckar på optiken ellr tar av den helt och tycker på igen. Helt klart är att de är optiken som e deffekten, mina andra objektiv har de aldrig varit så med. Men men, så farligt e de inte i mitt fall, så, hoppar nog att lämna in den^^. Haft den snart ett år så.

ANNONS
Götaplatsens Foto