Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D80:ns filer?
- Trådstartare Taka
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är väl bara att titta efter i produktbladen för respektive kamera. För D80 så står följande ungefärliga storlekar:
NEF 12,4Mb
JPEG FINE 4,8 / 2,7 / 1,2 Mb (L/M/S)
JPEG NORMAL 2,4 / 1,3 / 0,6 Mb (L/M/S)
JPEG BASIC 1,2 / 0,7 / 0,3 Mb (L/M/S)
(L=3872x2592, M=2896x1944, S=1936x1296)
För D50 står tyvärr inte storlekarna explicit i den lilla broschyren utan istället hur många bilder som får plats på ett 256Mb-minneskort med största bildstorlek (3008x2000). Inom parentes är beräkning av filstorlek jag gjort.
NEF 33 st (ca 7,6Mb)
JPEG FINE 70 st (ca 3,6Mb)
JPEG NORMAL 137 st (ca 1,8Mb)
JPEG BASIC 258 st (strax under 1Mb)
Så det är inte riktigt dubbla storleken för D80:ns bilder utan någonstans kring 30-60% större om man jämför med största upplösningen. Går du ned till upplösningen M på D80 så har du knappa 6Mpixel och då överensstämmer filstorlekarna ganska bra mellan kamerorna.
Men man ska ta dessa siffror med en nypa salt, Nikon har i alla fall på tidiga kameror jag har erfarenhet av (D70, D200) tagit i i underkant när de räknat hur mycket som får plats på minneskort.
NEF 12,4Mb
JPEG FINE 4,8 / 2,7 / 1,2 Mb (L/M/S)
JPEG NORMAL 2,4 / 1,3 / 0,6 Mb (L/M/S)
JPEG BASIC 1,2 / 0,7 / 0,3 Mb (L/M/S)
(L=3872x2592, M=2896x1944, S=1936x1296)
För D50 står tyvärr inte storlekarna explicit i den lilla broschyren utan istället hur många bilder som får plats på ett 256Mb-minneskort med största bildstorlek (3008x2000). Inom parentes är beräkning av filstorlek jag gjort.
NEF 33 st (ca 7,6Mb)
JPEG FINE 70 st (ca 3,6Mb)
JPEG NORMAL 137 st (ca 1,8Mb)
JPEG BASIC 258 st (strax under 1Mb)
Så det är inte riktigt dubbla storleken för D80:ns bilder utan någonstans kring 30-60% större om man jämför med största upplösningen. Går du ned till upplösningen M på D80 så har du knappa 6Mpixel och då överensstämmer filstorlekarna ganska bra mellan kamerorna.
Men man ska ta dessa siffror med en nypa salt, Nikon har i alla fall på tidiga kameror jag har erfarenhet av (D70, D200) tagit i i underkant när de räknat hur mycket som får plats på minneskort.
Makten
Aktiv medlem
Hittade du några billiga kort? Jag skulle behöva utöka en aning nämligen, men vill inte betala för mycket.Taka skrev:
Det blev en D70s med 2 st 8 gigs kort, så utrymme lär det ju knappast saknas!![]()
Taka
Aktiv medlem
Makten: Jag köpte Ridata efter rekommendationer från folk. Lika driftsäkra som andra kort enligt dem. Jag vågade chansa! Har dock inte hunnit testa dem då min D70 inte kommit hem ännu. Men tror att de säkert fungerar lika bra som andra kort, dessutom med tanke på att jag är sjukt pedant med mina prylar.
Billigaste priset för 8 gig jag hittade i alla fall! Deras 4 gigare kostar lite drygt vad ett 2 gigs ultra 2 eller extreme 3 kostar ungefär!
zebramedia.com
Billigaste priset för 8 gig jag hittade i alla fall! Deras 4 gigare kostar lite drygt vad ett 2 gigs ultra 2 eller extreme 3 kostar ungefär!
zebramedia.com
Makten
Aktiv medlem
Hoppas för din skull att det funkar med 8 gig. Jag har för mig att D80:n inte kan hantera mer än 4 t ex, men det är ju å andra sidan en annan korttyp.Taka skrev:
Makten: Jag köpte Ridata efter rekommendationer från folk. Lika driftsäkra som andra kort enligt dem. Jag vågade chansa! Har dock inte hunnit testa dem då min D70 inte kommit hem ännu. Men tror att de säkert fungerar lika bra som andra kort, dessutom med tanke på att jag är sjukt pedant med mina prylar.
zebramedia.com
Ska kika på korten i alla fall. Jag klarar mig med 2 gig.
Edit: Det ser ut som att de är ungefär lika billiga som Sandisks standardkort när det gäller 2 gig. Femhundra spänn. Det kan man leva med
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Med tanke på att D70 är betydligt äldre så kan man nog inte dra några slutsatser. Men jag vet inte. Det vore ju trist att ha köpt kort man inte kan använda menade jag bara:-(F.Kurtson skrev:
borde då inte vara problem om inte d80'n klarar 8Gb iom att han köpt en d70s
men jag tror d80'n klarar större kort då den stöder de nya korten.
Jag har köpt RiDatas 4Gb och de fungerar bra i D80'n
Makten
Aktiv medlem
Dåså, sköntTaka skrev:
Makten: Det är uppkollat med Nikon att D70s skall palla 8 gig! Så det skall vara lugna puckar!
Ja, det bör väl gälla tills det krävs en ny standard när minnena blir ännu mycket större.D80 kör ju med Sd och de finns väl bara i 4 gig än så länge? hur som helst så är stödet för sdhc eller vad det nu heter är väl över 2 gig, dvs. Allt över 2 gig,eller har jag fel?
blenda12
Aktiv medlem
Rawfilerna i D50:an är på ca 5,5 Mb i Snitt.
Det stämmer inte att de har en fast storlek utan även i D50:an är det motivet som styr filstorleken.
4 Gb kort funkar även i D50, dock måste man formatera om korten i PC när man fört över bilderna, och därför så håller jag mig gärna till Max 2 GB, fast jag har ett kort på 4GB som funkar fint.
Rawfilerna i D80:an borde vara ca 40% större, alltså ett snitt på ca 8-10 Mb. Är det någon som fotar Raw med D80, som borde kunna svara på detta
Det stämmer inte att de har en fast storlek utan även i D50:an är det motivet som styr filstorleken.
4 Gb kort funkar även i D50, dock måste man formatera om korten i PC när man fört över bilderna, och därför så håller jag mig gärna till Max 2 GB, fast jag har ett kort på 4GB som funkar fint.
Rawfilerna i D80:an borde vara ca 40% större, alltså ett snitt på ca 8-10 Mb. Är det någon som fotar Raw med D80, som borde kunna svara på detta
F.Kurtson
Aktiv medlem
Stämmer!blenda12 skrev:
De ligger på runt 8Mb