Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D80 och Capture 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Var nere på Fotoquick idag och de sålde Nikon Capture 4 för 100 spänn. Utan att veta om det funkar till mif D80 så köpte jag paketet.

Såvitt jag förstår så är Capture 4 långsam och inte så bra som dagens alternativa programvaror men det jag egentligen är mest intresserad av är Camera Control som också följer med i paketet. Funkar det med D80? Stödjer Nikon fortfarande uppgraderingar? Kan man installera Camera Control utan att installera Capture?

Jag frågar istället för att installera och prova. Avinstallationer fungerar inte alltid som man önskar...

//PO

Du kan inte läsa in D80:s råfiler i den gamla versionen av Nikon Capture, du måste uppdatera till NX.

PS. Det finns en ny version av NX att tillgå, ver 1.1.

Finns det något uppgraderingsalternativ? Jag har letat lite på webben men inte hittat något uppgraderingserbjudande.

//PO

Tyvärr så tror jag inte det, man måste betala fullrpis för nya NX. Jag kan ha fel, vi får hoppas på det men jag är ganska så säker.

Det fanns ett uppgraderingsalternativ för en tid sedan där du fick 50% rabatt på NX. Har ingen aning om det fortfarande gäller. Det är väl tveksamt för det användes av Nikon för att folk inte skulle sluta köpa NC4 när NX presenterats....... Kolla med Nikon vetja....

Själv missade jag rabatten eftersom mitt NC 4 var ett astronomiskt halvt år för gammalt :-(

Mankan

Skakar liv i tråden igen.

Jag har nu installerat Capture 4 på en gammal bärbar dator med XP installerat.

Det verkar inte som om Camera control som finns med Capture 4 kan identifiera Nikon D80. Är det så eller gör jag något fel? Datorn upptäcker utan problem kameran när jag ansluter via USB.

/P

Funkar Capture 4 med D80?

Blir lite förvånad eftersom Capture 4 inte fungerar med tex D2Xs som är en äldre kamera än D80. Måste använda NX till D2Xs. Nikon har dessutom lyft ur Camera Controll ur Capture och säljer den separat...........

Har kollat lite på uppdateringarna men de sträcker sig bara fram till D70 eller något sådant. Trist att de inte håller uppgraderingar så att man åtminstone kan använda ny hårdvara.

//PO

Visst men det är värre med tvärtom som några andra tillverkare envisas med att göra. NX kan i alla fall öppna filer fån "alla" tidigare digitala kameror. Andra tillverkare har släppt stödet från ädre kameror i nyare mjukvaror. Inget problem tycks kanske för de gamla kamerorna "används ju inte längre" men jag har i alla fall mängder med bilder från D100 i råformat och det vore inte så kul om jag inte kunde öppna dom i tex NX

ANNONS
Götaplatsens Foto