Annons

D80 vs D50

Produkter
(logga in för att koppla)

carash

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer ännu en "duell-tråd". Sitter med med en D50 vilken även är min första digitala SLR-kamera. Jag känner redan att jag börjar växa ur den. Vill bla ha D80:s bättre AF-system och display/monitor. Min fråga är till vilken grad D80 skulle lösa följande "problem" som jag har:

1. Jag fotar en hel del konserter = dunkelt = massa brus vid iso 1600 (första steget efter 800). Skulle D80 klara bruset bättre?

2. När jag testade en D200 insåg jag hur ostadigt min förhållandevis lilla D50 låg i handen. Är D80 större/stadigare?

3. Jag har läst att jag inte kan fjärrstyra en SB-600 med en D50, går det med D80?

4. Är D80 sökare bättre?

Kom gärna mer ex på skillnader som skiljer kamerorna åt. Tänker köpa begagnat.

Svårt att välja...D80 är inte jättebra på höga iso. Vitbalansen är dock mkt bättre, skärmen också. Och sökaren.

Tror du kan fjärrstyra blixten med D80 dock helt rätt att du inte kan det med D50 (man kan dock köra den som manuell slav - vilket kan fungera helt ok tycker jag).

Är högiso jätteviktigt är min kommentar: köp D300!

Kolla här: http://megaz.arbuz.com/2007/12/12/nikon-d300-vs-d80-high-iso-noise-comparison

Men visst är D80 en bättre kamera än D50. Det är ju D40x också (förutom i vissa avseenden)...

Duell

Hade en D50 själv och bytte till D80.

lite snabba svar.

D80 har större sökare och kan styra en SB-600 med den inbyggda blixten, finns att köpa en Täckskiva som låter blixten måta men ljuset når inte motivet och stör.

Svär inte på det (orkar inte hämta kameran) men D80 kan man ställa ISO i mindre steg så du kanske inte behöver hoppa upp till ISO 1600 på en konsert. Kanske klarar dig med runt 1200 eller så.

Brushanteringen låter jag vara osagt nånting om.

Ett tips är att leta efter manualen till en D80 på nätet eller nån "guide till D80" så kan du läsa dig till lite bra saker om den.

Tycker även att D80 är bra med sina 2 hjul att göra ändringar om man fotar manuellt samt lite snabbknappar.

Det var lite snabb info från mig iaf.

1 vad iso beträffar är kanske d60 bättre
2 något större, stadigare ja, det tycker jag
3 -
4 ja

eget: jag bytte också från d50 till d80, det var mycket trevligt, har bytt ner mig igen till en d50 och kan säga att jag saknar d80n...

den stora skärmen är också väldigt skön mot d50s plutte skärm

Tvivlar på att D60 har mkt bättre ISO prestanda. CCD den med väl och inte CMOS.

Är hög-ISO prestandan den viktigaste egenskapan titta på andra kameror än D40-D80! Har ingen erfarenhet av Canon, men de kör väl med CMOS??? Vet inte om det automatiskt blir bättre???

Har tagit bilder på ISO 6400 som gör sig bra i svartvitt med min D300. Rekommenderas om det gäller Nikon och någorlunda prisklass för en amatör. Hade en D50 innan där ISO 800-1600 var helt värdelöst. Det lilla jag sett från D80 gör att jag nog inte använt mer än ngt kring ISO 400-800 på den. Ev. lite mer i svartvitt?

Har fotat lite konsert med min D80 och tyckte den presterade bra, särskilt i högdagrarna. Körde främst med ISO 1600. Just i sådant ljus det brukar vara på konserter är inga större problem för den(fotar jag däremot hemma i källaren med grå tapeter blir det inte så bra), skulle vara rött i sådana fall där det dyker upp lite mer, men i t.ex blåa ytor är bruset sällsynt. Så brusmessigt funkar D80, men som Mattias säger så är D300 ordentligt mkt bättre. D80 är inte dålig på högt ISO utan D300 som är skitbra på den punkten. Men jag har iaf varit nöjd med mina D80 bilder från diverse konserter. Fast har du råd och det är viktigt med lågt brus så kör på D300.

Sökaren och ergomin är kanon. Att styra SB-600 går kalasabra, sketa kul funktion. Går o ställa in ljusstyrka och lite så trådlöst.

Bilden säger inte hela historien i detta fallet, men kanske något=) ISO 1600

Bilagor

• df.jpg
    df.jpg
    42.4 KB · Visningar: 434
Senast ändrad:
carash skrev:
Hej!

1. Jag fotar en hel del konserter = dunkelt = massa brus vid iso 1600 (första steget efter 800). Skulle D80 klara bruset bättre?

Varken D50 eller D80 lär klara det särskilt bra. Jag har tidigare haft en D80 och den var inte imponerande i brushänseende. Vi har testat flera Nikon DSLR. Här är en jämförelse på ISO 1600. Hela scenen:

Bilagor

• view nx-080301-1532- copy3.jpg
    view nx-080301-1532- copy3.jpg
    61.7 KB · Visningar: 440
Senast ändrad:
D200 (D80 lär vara en smula bättre) vs D50 utsnitt:

Bilagor

• översikt2.1.jpg
    översikt2.1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 440
Toppensvar! Jag har fått reda på det mesta jag behöver tror jag.

Tänkte nästan skriva ut att D300 ligger utanför mina prisramar för jag misstänkte att den skulle komma på tal. Min macbook-skärm skulle inte göra dess bilder rättvisa, optiken skulle kosta för mkt etc etc.

Blir nog D50 tillsvidare och så får jag bevaka blocket efter D80 och se om det dyker upp något prisvärt.

jaså, tyckte jag läste nånstans att d60 hade bra iso, men det kanske var något annat, (snyggt brus kanske) jag gillade bruset på d40, tyckte det var rätt snyggt, inte för att jag direkt rekomenderar d60, den är för liten tycker jag, d80 är skönare att hålla i

Som jämförelse kommer här även D40 och D300 med samma utsnitt:

Bilagor

• översikt2.3.2.jpg
    översikt2.3.2.jpg
    59.6 KB · Visningar: 404
jag köpte mig en D80 för lite mer än en månad sen, å har haft en D50 i snart 2 år.

1. nja, bilderna ser mer utsmetade ut pga brusreducering än D50-bilderna tycker jag.
2. med batterigrepp ja, annars känns kamerans grepp för litet för mina händer. tyckte D50-greppet var bättre annars, eftersom det var lite större. men med batterigrepp på D80 så är den bra tycker jag.
3. ja! kul grej som funkar väldigt smidigt, och säkert kan användas till mer grejer än att lägga blixten på fikabordet å sen överraska kompisen genom att ta ett kort med blixt... (jo jag har använt funktionen seriöst nån gång oxå!)
4. Ja!

det är väl egentligen bruset på höga iso, samt lite storleken på kameran utan batterigrepp jag är missnöjd med. hade gärna haft lite snabbare AF-motor än D50 oxå, men jag fick nöja mig med fler punkter.
D80 har fler inställningsmöjligheter och är bättre hanteringsmässigt. men vill du ha en kamera med lägre brus kommer du bli besviken. kommer behålla min D80, fördelarna väger verkligen över nackdelen.
ang bättre awb, så är jag inte så nöjd med inomhus-bilder, tycker dom får en gul-grön ton över sig som jag inte fick med min D50.

OscarM skrev:

ang bättre awb, så är jag inte så nöjd med inomhus-bilder, tycker dom får en gul-grön ton över sig som jag inte fick med min D50.

Vitbalansen inomhus har jag haft lite problem med jag me, men då körde jag faktiskt till o med på inställningen för glödlampa. Blev väldigt skumt gult=(..går att finjustera visseligen, ska se om det kan hjälpa till en annan gång.

Känns detta igen?

Bilagor

• fdg.jpg
    fdg.jpg
    61.2 KB · Visningar: 229
ANNONS
Götaplatsens Foto