Annons

D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Hade planerat en D40 men fick nu ett erbjudande om en D80 och de känns smidigt att kunna använda mina gamla gluggar sen innan man skaffade digitalt.

Dock skulle jag ge ett bud men har ingen aning vad ett sånt hus är värt. Gogglat runt och var väldigt spridda priser från tusenlappen uppåt 2500 på gamla annonser. Är en vän så vill inte komma med något som visar sig vara ett skambud

Hade planerat en D40 men fick nu ett erbjudande om en D80 och de känns smidigt att kunna använda mina gamla gluggar sen innan man skaffade digitalt.

Dock skulle jag ge ett bud men har ingen aning vad ett sånt hus är värt. Gogglat runt och var väldigt spridda priser från tusenlappen uppåt 2500 på gamla annonser. Är en vän så vill inte komma med något som visar sig vara ett skambud

Det är ju det pris som du anser den vara värd som bruxföremål som gäller är den i gott skick 2000Kr har den gått över 50 000 bilder 1500 och 100 000bilder 1000
Med en sådan prissättning tror jag ingen av er känner sig lurad!
Annars om du på alvar vill att dina analoga objektiv skall kännas lika på digitalkameran och bränviderna kunna användas som du är van rekomenderar jag en beganad D700 för ca 12 000

D80 är helt OK även idag, har samma hantering och sökare som tex D90. Jag hade en sådan ett halvår som begagnat tror jag köpte den för 3000:- och sålde den runt 3000:- för 1,5år sedan (med 18.-55 utan VR). Finns en D80 med 18-55VR för 2500:- på Fotosidan, och det är helt helt OK pris tycker jag, så runt det priset med det objektivet, så kan priset variera upp och ner beroende på objektiv. Brusvärdena på högre ISO är sämre än tex D3100 så det får man räkna med men en helt OK kamera att hantera.

Har en panasonic fz7 idag så sämre kan de ju inte bli *s*.

D80 är ju dyrare att köpa än D40 men känns som man skulle känna in de i objektivköp senare och har objektiv som får duga i början om man köper en D80.

Drömmer om en riktigt bra kamera (gillar att fota hästar i rörelse mm och inte så ofta i perfekt ljus) men som sjukpensionär finns inga pengar till de hur gärna man än vill.

Har en panasonic fz7 idag så sämre kan de ju inte bli *s*.

D80 är ju dyrare att köpa än D40 men känns som man skulle känna in de i objektivköp senare och har objektiv som får duga i början om man köper en D80.

Drömmer om en riktigt bra kamera (gillar att fota hästar i rörelse mm och inte så ofta i perfekt ljus) men som sjukpensionär finns inga pengar till de hur gärna man än vill.

Det finns som sagt billiga äldre objektiv att köpa till en D80, eftersom en D80 har inbygd fokusmotor, saken är dock den att fokusmotorn i en D80 är ganska långsam så att fota rörliga saker med en D80 och ett AF-objektiv är förmodligen inte lätt.

Inget lätt val i en knivig situation, en D40 och kanske ett AF-S DX 35f1.8 skulle kanske vara en en bra lösning för dig. Får du dessutom tag på en D40X för ett bra pris så har du möjlighet till bättre bilder än en D80.

Har du dock ett antal bra ädre objektiv som du tycker om så hade jag nog nappat på D80-erbjudandet.

/Karl

Tack för all hjälp men nu blir de inget köp just nu för tack vare den som skulle uppdatera sin utrustning åkte på en skojare på Tradera

ANNONS
Götaplatsens Foto