Annons

D800 mjuka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Halloj.

Har haft min D800 nu ett kort tag men fotat en del med den och känner redan nu att bilderna känns oskarpa och mjuka jämfört med alla andra kameror jag haft tidigare, kollat på spegel och optik och allt ser bra ut, men känns ändå inte riktigt bra när jag ska bearbeta bilderna efteråt.

Vad kan detta vara? Samt, hur fabriksåterställer jag en D800 på "riktigt" och inte bara mina inställningar?

Tack.

D800 hade tydligen en del problem med fokus. Testa att fokusera manuellt på t.ex. en liggande linjal och se att fokus sitter på rätt ställe.

Håll nere knapparna med de två gröna prickarna några sekunder "QUAL och +/- ".
Då återställs inställningarna till fabriksinställningarna

Halloj.

Har haft min D800 nu ett kort tag men fotat en del med den och känner redan nu att bilderna känns oskarpa och mjuka jämfört med alla andra kameror jag haft tidigare, kollat på spegel och optik och allt ser bra ut, men känns ändå inte riktigt bra när jag ska bearbeta bilderna efteråt.

Vad kan detta vara? Samt, hur fabriksåterställer jag en D800 på "riktigt" och inte bara mina inställningar?

Tack.
Misstänker att du kanske granskar dina bilder i 100 % förstoring. D800-bilder ser ofta lite "oskarpa och mjuka" ut vid 100 % i jämförelse med mindre högupplösta kameror fast det naturligtvis i själva verket är tvärt om vid normala bildstorlekar. (Det borde vara förbjudet att granska bilder i 100 %:) Ju färre pixlar sensorn har desto skarpare ser det ut i "100 %). Om du inte kör RAW utan JPEG har du ju dessutom en del inställningar i kameran att skruva på för att få mer stuns i bilderna.
Anders W

Med d800 blir pixlarna minde jämfört med canon 5d m3. Om du zoomar till 100% med d800 ställs därmed mkt högre krav på att det blir lika skarpt. Framförallt måste det fototekniska vara korrekt för att möjliggöra bästa möjliga skärpa med objektivet i fråga (slutartid, hur bra kameran hålls, rätt eller optimalt bländarvärde).

Halloj.

Tack.

Jag känner inte igen det här. Och inte riktigt en del andra svar du fått heller. Även vid 100% skärmtittande tycker jag det ser allt annat än omjukt ut.

Förutom factory reset som du redan fått bra råd om skulle jag rekommendera att du kollar kalibreringen på AF på följande vis:

Sätt kameran på stativ mot relativt kontrastrikt motiv med objektivets referensavstånd (50x brännvidden, d v s c:a 2,5 meter med ett 50mm objektiv o s v). Exponera en bild med AF:s centerpunkt. Växla sedan till LV-läge, förstora displaybilden och fokusera manuellt alternativt med kontrastsökande AF.

Ser bilden du tagit via LV skarpare ut så är inte kalibreringen riktigt bra.

Vidare finns ett annat problem som en del inte tänker på. Glöm den gamla tidsregeln där man räknar om brännvidden till tid för att undvika skakningsoskärpa. Förr gällde ju att exempelvis ett 50mm objektiv behövde c:a 1/60, ett 100mm behövde 1/125 sek o s v.
Med så stor pixelrik sensor är risken stor för mikroskakningar som luddar till bilden. Använd dubbelt så snabb slutartid vid handhållet istället.

Mvh//Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto