Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vägledning för att strukturera upp arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som att många krånglar till det med exporter och olika versioner av bilder (utgår från att Lr används).
Där originalbilderna ligger är de orörda. De redigerade utseendet man jobbar med är ju bara en virtuell kopia. Det går att skapa många virtuella kopior om man vill ha olika redigeringar.
Kör backup på katalogen där originalfilerna ligger och lrcat-filen och allt finns i två eller i så många kopior man vill.

Exportera redigerade bilder kan man göra när som helst i för tillfället önskad upplösning, så länge man har ett fungerande Lr.
Exporterade filer måste inte sparas.

Har själv funderat på om man ska exportera rubbet som redigerade jpg om Adobe hittar på något dåligt i framtiden, dvs gör Lr obrukbart. Men har inte gjort det.
Stort tack!

Inga problen - fråga på så ska jag göra mitt bästa för att besvara dom 🙂 Jag gör inget med orginalfilen utan innan jag redigerar den så skapar jag en virtuelll kopia i LrC. Då är det enkelt att (vid behov) ha olika redigering / konvertering (= olika virtuella kopior) beroende på i vilket sammankang bilden ska publiceras men jag kan alltid utgå från den ursprungliga bilden.

Den virtuella kopian kan sedan få ett Kopiera namn som talar om var den används

Eftersom alla fotografier är tagna någonstas och föreställer / avbildar (förhoppningsvis..) något så är tanken att varje orginalbild ska ha ett nyckelord för "var" och ett för "vad"
Haha, tack :) Då är jag med. Så du gör importen till LrC och skapar sedan en virtuell kopia! Snyggt.

All redigering som görs i LrC ligger som redigeringsinformation i LrC databasen ( plus xmp fil om man anväder det) och påverkar inte alls den importerade filen på disk. Det finns som jag ser det inget man kan kalla "arbetskopia" utan arbetskopian som ska säkerhetskopieras är LrC databasen. Personligen tar jag en säkerhetskopia varje gång jag avslutar LrC - denna kopieras sedan till iCloud och extern disk. Men det finns olika sätt att hantera den frågan...

Sedan bör man givetvis säkerhetskopiera de filer man exporterat för olika ändamål men blir mer en del av den vanliga säkerhetskopieringen. Där använer jag iCloud och Time Machine plus ytterligare extern disk förutom Time Machine

Kan väl lägga till att måga tjänster har stöd för export direkt inifrån LrC så brhovet av externa filer för det ändamålet kan minimeras
Stort tack.
Var nog jag som slängde mig lite felaktigt med uttrycken. Det jag menade var den kopia som ligger på min 1 tb ssd-disk som jag avser använda som arbetdsdisk.

ANNONS