Annons

D800 vs. 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Någonting som slår mig här på fotosidan är många fotografers hänvisande till dxomarkt och andra liknande tester där allt baseras på "tabeller och diagram". Har studerat bilder här på Fs som är tagna med både D800 och 5D mk III, JAG kan inte se med mina ögon att D800 "ger" bättre bildkvalitet. Jag har ägt en D800 och av alla kameror jag haft så har den varit den mest svårarbetade kameran jag haft, visst den ger "fina" bilder men med mycket hårt arbete........................Ingen kamera jag kommer att köpa igen.
Det är nog ett bra mycket bättre värdemätare att se vad Dxomark kommer fram till än att sitta här på Fotosidan "studera bilder tagna med både D800 och 5D Mk III". Du har ju ingen aning om hur de bearbetat bilderna efteråt och efter att skala ner en över 30 MB fil till 100 Kb så är det ju inte mycket kvar av originalbilden.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Bryr mig inte om det olika tester som finns, har sätt skillnaden själv när jag har använt dessa kameror
så skulle jag stå inför valet att köpa ny kamera så är valet lätt
Jo visst kan man hålla för öronen och blunda och säga "jag tror ändå på att min kamera är bäst". Huvudsaken att man är nöjd med det man har. :)
 

afe

Aktiv medlem
Argumenten i denna tråd blir bara bättre och bättre ;)

Själv tycker jag båda kamerorna är bra, men på lite olika saker. För min typ av fotografering skulle D800 passa bäst, men för andra är 5D3 lämpligare. Nu har jag dock valt en helt annan kameratyp som funkar ännu bättre för just mig.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Men sen är det ju så att varje individ uppfattar bilder/färger/kontrast olika. Dom äldre Canon kamerorna hade lite av pastellton i färgerna, till vissa motiv passade det väldigt bra och till andra mindre bra. Äger en Nikon D700 som jag trivs väldigt bra med, den har områden där den funkar utmärk och områden där den funkar mindre bra. Den perfekta kameran för alla finns nog inte utan smaken är individuell.......................
 

Photocon

Aktiv medlem
Någonting som slår mig här på fotosidan är många fotografers hänvisande till dxomarkt och andra liknande tester där allt baseras på "tabeller och diagram". Har studerat bilder här på Fs som är tagna med både D800 och 5D mk III, JAG kan inte se med mina ögon att D800 "ger" bättre bildkvalitet. Jag har ägt en D800 och av alla kameror jag haft så har den varit den mest svårarbetade kameran jag haft, visst den ger "fina" bilder men med mycket hårt arbete........................Ingen kamera jag kommer att köpa igen.
Jovisst hänvisas det till DxO. Jag gör det ibland därför anser att de är ganska rätt ute. Jag ägde 5DMkIII och D800 parallellt under 8 månader och kunde jämföra ren IQ på dem med samma objektiv (en prime 14-24/2.8 samt fasta Zeissgluggar) via en Novoflexadapter.

Jag kom fram till att DxO:s grafer stämde väl överens med bilder IRL. Tyckte båda kamerorna har sina fördelar (och nackdelar. Hanteringsmässigt tyckte jag inte den ena var bättre än den andra, mer än greppet på 5DMkIII samt möjligheten att ställa AF:s olika parametrar i en mängd variationer på den. Vad gäller ren IQ är nog det föga tvivel om att D800 är vassare. Jag behöll D800:an beroende på att den passar min fotografering bättre. Bättre DR och högre detaljering.

Fast jag hade inte gråtit om jag suttit med en 5DMkIII, men D800 passade bättre. Det är ju individuellt och förmodligen passar en 5DMkIII dig bättre. Det är alltså svårt att utse "bästa kameran" generellt eftersom alla fotografer har lite olika preferenser.

Men DxO tycker jag gör ett bra jobb och jag ser inget negativt i att hänvisa dit.

Mvh//Lennart
 

Magnus Möller

Aktiv medlem
Lider med 12Mp

Jo visst kan man hålla för öronen och blunda och säga "jag tror ändå på att min kamera är bäst". Huvudsaken att man är nöjd med det man har. :)
--------------------
Stackars mig som sitter med en 12Mp Nikon D3s. Lider hela tiden av riktigt bra bilder. Klarar sig utmärkt mot alla andra kameror efter 2010 när den kom. Fortfarande king of low light. Så visst är det så att man kan vara mycket nöjd med det man har. Gäller bara att välja rätt från början så slipper man byta undan för undan. / Mvh Magnus
 

matnyttige

Aktiv medlem
--------------------
Stackars mig som sitter med en 12Mp Nikon D3s. Lider hela tiden av riktigt bra bilder. Klarar sig utmärkt mot alla andra kameror efter 2010 när den kom. Fortfarande king of low light. Så visst är det så att man kan vara mycket nöjd med det man har. Gäller bara att välja rätt från början så slipper man byta undan för undan. / Mvh Magnus
Ja, 12 MB verkar lite mesigt. Flest pixlar vinner som Konrad brukar säga.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
--------------------
Stackars mig som sitter med en 12Mp Nikon D3s. Lider hela tiden av riktigt bra bilder. Klarar sig utmärkt mot alla andra kameror efter 2010 när den kom. Fortfarande king of low light. Så visst är det så att man kan vara mycket nöjd med det man har. Gäller bara att välja rätt från början så slipper man byta undan för undan. / Mvh Magnus
Du sitter med en extremt bra kamera såvida du inte vill förstora upp bilden för att studera microdetaljer (dammkorn) eller beskära ut pyttesmå delar av en bild............................;-).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Någonting som slår mig här på fotosidan är många fotografers hänvisande till dxomarkt och andra liknande tester där allt baseras på "tabeller och diagram". Har studerat bilder här på Fs som är tagna med både D800 och 5D mk III, JAG kan inte se med mina ögon att D800 "ger" bättre bildkvalitet. Jag har ägt en D800 och av alla kameror jag haft så har den varit den mest svårarbetade kameran jag haft, visst den ger "fina" bilder men med mycket hårt arbete........................Ingen kamera jag kommer att köpa igen.
"svårarbetat" = user error :)
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
En härligt intensiv tråd där en kamera över tiden visar sig väl stå upp mot den andra trots att specar och mätresultat från tester visar annat. Kul och intressant!
 

afe

Aktiv medlem
Mätresultat säger inte allt om huruvida en kamera är bäst ;)

För landskapsfotografen som ofta jobbar med stativ och vill ha högsta möjliga tonomfång och upplösning är nog D800E det bästa valet, medan bröllops- eller gatufotografen som vill ha en tyst kamera kan ha mycket mer nytta av det väl fungerande tysta läget i 5D Mk III.

Det som blir lite fånigt är när någon påstår att min kamera minsann är bäst, utan att ge några vettiga argument till varför., och det är också det som tyvärr ofta resulterar att såna här trådar urartar till ren pajkastning.

Något som tyvärr också händer ofta är att det blir många personangrepp, vilket resulterar i att trådarna stängs, användare varnas eller rentav blir avstängda. Jag tycker det vore trevligt om såna här diskussioner kunde föras på en något så när civiliserad nivå :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Mätresultat säger inte allt om huruvida en kamera är bäst ;)

För landskapsfotografen som ofta jobbar med stativ och vill ha högsta möjliga tonomfång och upplösning är nog D800E det bästa valet, medan bröllops- eller gatufotografen som vill ha en tyst kamera kan ha mycket mer nytta av det väl fungerande tysta läget i 5D Mk III.

Det som blir lite fånigt är när någon påstår att min kamera minsann är bäst, utan att ge några vettiga argument till varför., och det är också det som tyvärr ofta resulterar att såna här trådar urartar till ren pajkastning.

Något som tyvärr också händer ofta är att det blir många personangrepp, vilket resulterar i att trådarna stängs, användare varnas eller rentav blir avstängda. Jag tycker det vore trevligt om såna här diskussioner kunde föras på en något så när civiliserad nivå :)
Tycker det 5D3 klonkar rätt rejält i tyst läge också, även om den är tystare än D800as tysta läge. Är faktiskt en stor anledning till att jag brukar fotografera spegellöst i kyrkan.

/Karl
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Man får skilja på teknisk bildkvalitét och upplevd bildkvalitét och det är inte alltid så självklart. Begreppet så mycket mer än bara mätresultat. Precis som skrotfotaren är inne på så spelar färger, kontrast och karaktär in minst lika mycket. Och det är den sutbtila delen. Det finns inga bilder eller jämförelser. Man bara vet att det stämmer.

Så länge en sensors brister inte påverkar negativt i ett arbetsflöde så spelar värden och grafer exakt noll och ingen betydelse. Sen ger det - som Mats säger - en indikation på vilken potential som finns för den som behöver. På pappret en "bättre" sensor men det är ingen garanti för att bildfilerna blir bättre eller "trevligare" för det. Smaken är olika. Personligen föredrar jag Canons approach rakt ur kameran - det ger enligt min smak ett bättre utgångsläge. Och får jag välja tar jag gamla skolans Canon om inte situationen kräver fräsiga ISO prestanda.
 

PMD

Aktiv medlem
Argumenten i denna tråd blir bara bättre och bättre ;)

Själv tycker jag båda kamerorna är bra, men på lite olika saker. För min typ av fotografering skulle D800 passa bäst, men för andra är 5D3 lämpligare. Nu har jag dock valt en helt annan kameratyp som funkar ännu bättre för just mig.
"Min kamera är bäst" är nog en ganska universell sanning. :)

Jag undrar hur mycket hjälp trådskaparen fick av den här tråden ...
 

PMD

Aktiv medlem
För landskapsfotografen som ofta jobbar med stativ och vill ha högsta möjliga tonomfång och upplösning är nog D800E det bästa valet
Ja, eller Sony A7R. Det finns faktiskt andra kameramärken än Canon och Nikon (vilket väl just du är mycket väl medveten om förstås).

Det som blir lite fånigt är när någon påstår att min kamera minsann är bäst, utan att ge några vettiga argument till varför., och det är också det som tyvärr ofta resulterar att såna här trådar urartar till ren pajkastning.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg: om man är så osäker på att ens kameraval blev rätt att man måste dissa andra kameramärken hårt så är det nog bättre att man inte deltar i sådana här diskussioner.

Ställer man en fråga som trådskaparen ställde så vill man förstås veta vilka styrkor och svagheter de alternativa kamerorna har. Den som äger en D800 har rätt svårt att berätta om styrkor och svagheter hos EOS 5DIII (och tvärtom förstås).
 
ANNONS