Annons

d90 problem med rawfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Castorian

Aktiv medlem
Jag har nyligt bytt från d80 till d90. Iom detta byte har jag också skaffat en demoversion av Capture NX2, samt medföljande program View NX. Problemet är att jag i Capture inte kan öppna raw-filer tagna med D90 (gamla tagna med d80 funkar fint). I Wiew NX kan jag öppna även D90's rawfiler, men inte konvertera dem till något annat.

Det enda program jag har som klarar av att läsa filerna är photomatix pro. Jag har även ett gammalt photoshop 7 som inte klarar av filerna (men som klarar d80's filer).

Tacksam för tips.

mvh
Daniel

Jag har nyligt bytt från d80 till d90. Iom detta byte har jag också skaffat en demoversion av Capture NX2, samt medföljande program View NX. Problemet är att jag i Capture inte kan öppna raw-filer tagna med D90 (gamla tagna med d80 funkar fint). I Wiew NX kan jag öppna även D90's rawfiler, men inte konvertera dem till något annat.

Det enda program jag har som klarar av att läsa filerna är photomatix pro. Jag har även ett gammalt photoshop 7 som inte klarar av filerna (men som klarar d80's filer).

Tacksam för tips.

mvh
Daniel

Uppdatera View NX på Nikons hemsida.

Tack så mkt Teodorian.

Ett något genant erkännande följer här... Det funkade redan innan uppdateringen. Det gällde bara att ha koll på var de konverterade bilderna sparades... Suck.

Tycker dock fortfarande det är konstigt att inte Capture NX kan läsa rawfilerna. Det tar bort min möjlighet att redigera bilderna nämnvärt medan de är i rawformatet.

Tack så mkt Teodorian.

Ett något genant erkännande följer här... Det funkade redan innan uppdateringen. Det gällde bara att ha koll på var de konverterade bilderna sparades... Suck.

Tycker dock fortfarande det är konstigt att inte Capture NX kan läsa rawfilerna. Det tar bort min möjlighet att redigera bilderna nämnvärt medan de är i rawformatet.

Givetvis kan Capture NX läsa rawfiler från D90 om du har senaste versionen av programmet.

Teodorian:
Jag har den demoversion av Capture NX som följde med när jag köpte min D90. Som jag förstår det är det den fullständiga versionen jag har, men jag har den på prov i 60 dgr. Jag kan inte uppdatera den utan att därigenom köpa den, vilket jag inte vill göra innan jag vet om jag vill ha den... I vilket fall bör den redan vid inköpet (kan jag tycka) ha stöd för D90's rawfiler.

Morphen:
Jag har provat både med Nikon transfer och med Adobe Photoshop album. Resultat detsamma.

Du kan hämta nyare versioner på Nikons hemsida.
Programmet kan givetvis öppna bilderna D90 tagit, oavsett version.

Morphen:
Såväl View som transfer är den senaste versionen. Problemet är just att programmet (capture NX) inte kan öppna filerna från min D90.

Sebbfolk:
Jo, jag har kollat den tråden. Den har hjälpt mig vad gäller photoshop, men inte ang. capture.

Morphen:
Såväl View som transfer är den senaste versionen. Problemet är just att programmet (capture NX) inte kan öppna filerna från min D90.

Om programmet inte kan öppna filen behöver ju inte betyda att det är fel på programmet, utan kan mycket väl vara så att filerna du försöker öppna är korrupta.. Går det öppna dem med annat program? t.ex. Camera RAW?

ANNONS