Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
d90 tips
- Trådstartare resfotograf
- Start datum
MagnusKlingenberg
Aktiv medlem
Det finns ingen funktion för att få en bild rund direkt i en d90. Men i det här fallet så känns det inte som ett så fisheye objektiv mer som en hyffsad vidvinkel och ett bakvänt motljusskydd
resfotograf
Medlem
hej, tack för tipset!
ErlandH
Aktiv medlem
Eller kanske att fotografen plåtat genom ett kikhål i en dörr. Brännvidden är, enligt exif, 18 mm vilket knappast ger den förvrängningen.Men i det här fallet så känns det inte som ett så fisheye objektiv mer som en hyffsad vidvinkel och ett bakvänt motljusskydd
Aldalfo
Aktiv medlem
Det finns fisheye adaptrar som man skruvar på objektivets filtergänga, jag har själv en sådan - köpt för evigheter sedan , bilderna blir som i ditt exempel om man kombinerar den med ett 28mm objektiv. Det är en ganska stor klumpig sak, inget att rekommndera för dagens plastiga objektiv, dessutom blir det taskig skärpa i kanterna, men visst , kul effekt.
resfotograf
Medlem
Eller kanske att fotografen plåtat genom ett kikhål i en dörr. Brännvidden är, enligt exif, 18 mm vilket knappast ger den förvrängningen.
jag tror inte den är plåtat genom kikhålet
resfotograf
Medlem
Det finns ingen funktion för att få en bild rund direkt i en d90. Men i det här fallet så känns det inte som ett så fisheye objektiv mer som en hyffsad vidvinkel och ett bakvänt motljusskydd
kan man använda en sigma 10-20 för att få samma effekt?
Aldalfo
Aktiv medlem
Brännvidden är, enligt exif, 18 mm vilket knappast ger den förvrängningen.
Japp, han har använt min adapter. 28mm (18) ger sådana bilder