Annons

Dags att boka gömsle vid Hornborgasjön

Produkter
(logga in för att koppla)

johannaj78

Aktiv medlem
Idag (1/10 klockan 10) släpptes bokningarna till vårens gömslefotografering vid Hornborgasjön. Missa inte det, ni som är intresserade av att sitta i en liten koja mitt bland alla fåglarna. Jag har gjort det två gånger tidigare, och i år har jag bokat gömsle nummer 6 den första april. Det är en häftig upplevelse tycker jag.

Det kostar 700,- och man bokar på telefon 0515-77 70 50
De brukar gå åt ganska fort.

Mer info
 

Bilagor

johannaj78

Aktiv medlem
Du kommer ganska nära ändå. Det är naturligtvis svårt att ta porträtt av enskilda fåglar om man står bakom staketet, men man kan ta bra bilder därifrån också. Jag är själv inte så förtjust i att fotografera djur sådär lite uppifrån som det lätt blir när man står där, lite djurparkskänsla, men om man anstränger sig lite kan man hitta bra fotoplatser där perspektivet känns naturligare (tex längs vägen bort mot kyrkan). Och det är naturligtvis också lättare att fotografera flygande fåglar om man inte sitter instängd i en låda.

Att sitta i gömslet mitt i flocken är som sagt en häftig upplevelse men jag tillbringar gärna en eftermiddag vid staketet också för andra sorters bilder.
 

Bilagor

D Gulliksson

Aktiv medlem
Bra att du la upp lite bilder på hur det ser ut där. Uppskattas!

Jag har ju en 300/4 + 1,4 conv. (x1,5 crop) så man kanske kan komma hyffsat nära ändå. Men man vill ju som du säger vara i samma nivå som motivet.

Men det blir nog ett besök till våren för att se hur det ser ut och för att uppleva det. Kanske att man hyr gömsle till året därpå.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Hej!

Jag tillbringade ca 15 tim i ett av gömslena i våras och har skrivit lite om mina upplevelser i min blogg.. dels är det två direktinlägg under tiden jag satt där och dels, någon form av spontan sammanfattning av min dag.. gå gärna in och läs om hur jag upplevde dessa timmar.. som jag upplevde klart tuffare än jag först trodde när jag började planera för den här dagen.

http://nikonetha.wordpress.com/2009/04/
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Hej!

Jag tillbringade ca 15 tim i ett av gömslena i våras och har skrivit lite om mina upplevelser i min blogg.. dels är det två direktinlägg under tiden jag satt där och dels, någon form av spontan sammanfattning av min dag.. gå gärna in och läs om hur jag upplevde dessa timmar.. som jag upplevde klart tuffare än jag först trodde när jag började planera för den här dagen.

http://nikonetha.wordpress.com/2009/04/
Kul läsning =)

(Funderade oxå på det där med toalettbestyret)
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Skoj och nyttig läsning Nikonetha
Var på vippen att boka ett gömsle innan jag läste din "blog". Men får efter läsningen ta mig en extra funderare. 15 timmar i en liten låda där man får pinka i en hink.

Någon som kan posta fler bilder tagna från gömslena?
 

Ravestream

Aktiv medlem
ja där görs det stora pengar. 700 för ett gömsla som inte kostar många kr att bygga för att fotografera nått som är fotograferat så otroligt många ggr.
Och är dom så värt fina att se på ?

Vad hindrar att man sätter sig där utan att hyra ett gömsle ?
 

Birdman

Aktiv medlem
Vad hindrar att man sätter sig där utan att hyra ett gömsle ?
Att det är ett fågelskyddsområde med beträdnadsförbud. Följande är saxat från Länsstyrelsen i Västra Götalands län:


"Fågelskyddsområde
Förutom reservatet är ett fågelskyddsområde avsatt. Det omfattar markerna runt Bjurum och Dagsnäs, där tranorna rastar på våren. Gränserna är markerade med skyltar. Tillträdesförbud gäller under tiden 20/3 - 30/4."

Sedan går ju pengarna till utfodringen och underhållet av tranornas rastplats, men det kanske inte har någon betydelse? Antar att det finns ett stort intresse för detta (även från utländska fotografer), eftersom vårsäsongen 2009 var helt fullbokad.

// Daniel
 
Senast ändrad:

Birdman

Aktiv medlem
Skoj och nyttig läsning Nikonetha
Var på vippen att boka ett gömsle innan jag läste din "blog". Men får efter läsningen ta mig en extra funderare. 15 timmar i en liten låda där man får pinka i en hink.

Någon som kan posta fler bilder tagna från gömslena?
Det är väl mer regel än undantag när man ska sitta i gömsle, speciellt då det gäller svåra och skygga arter. Ingång i god tid innan gryningen och utgång efter skymningen, allt för att inte störa.

Gällande bilder tagna från gömslena så är det nog bara att göra en sökning på "trana" här på FS så kommer det säkerligen en hel drös med bilder därifrån.

// Daniel
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skoj och nyttig läsning Nikonetha
Var på vippen att boka ett gömsle innan jag läste din "blog". Men får efter läsningen ta mig en extra funderare. 15 timmar i en liten låda där man får pinka i en hink.

Någon som kan posta fler bilder tagna från gömslena?
Ikväll kan jag posta lite bilder. Men man behöver inte ha några större gluggar. Ett 70-200 och ett 300mm räcker långt, oavsett sensorstorlek.
 

johannaj78

Aktiv medlem
ja där görs det stora pengar. 700 för ett gömsla som inte kostar många kr att bygga för att fotografera nått som är fotograferat så otroligt många ggr.
Och är dom så värt fina att se på ?

Vad hindrar att man sätter sig där utan att hyra ett gömsle ?
Jag vet inte var annars jag skulle kunna ta sådana bilder. Jag bokar för tredje året i rad och för mig är det definitivt värt det. Både för bildmöjligheterna och för upplevelsen.
 

eek

Aktiv medlem
det är som mycket annan gömsle fotografering en spännande upplevelse också..

men jag tycker det definivt va värt det, satt 2008 och fick 2 bilder som jag är riktigt nöjd med..
jag kommer nog göra nån mer gång, men flygande trana går lika bra vid staketen(va där lika tidigt), enligt min mening. lär er hur dom flyger och ställ er efter det..
en annat bra grej kanske att veta innan är att solen går upp över sjön och ner bortom sjön.

sen finns det en ställe till som hyr ut gömsle fast på norra sidan, vid hornborgasjöns stugby som håller idet..har aldrig suttit där(tror det är sämre, men om nån varit där skriv gärna en liten utvärdering) och enligt dom själva får man lämna under dagen.

http://www.vastsverige.com/sv/skara/products/42569/Gomsle-Lake-Hornborga-Airport/

/Erik
 
ANNONS