Taxi skrev:
Dags att köpa ny dator och själva datorn har jag inga frågor om.
Men jag funderar på att köpa ett paket med 19" skärm men tänkte ej använda skärmen på denna dator utan jag upplever skärmen så värdelös på min bärbara så jag kan ej inte ens komma i närheten av rätt färger på denna.
Så funderar på ha denna skärm med en kalibrerad profil klar på den bärbara och när jag känner att jag behöver mer exakt färg återgivning på den bärbara så tar jag med denna skärm .
Så frågan är duger dells skärmar till detta ???
Dell 19-tums Value platt widescreenskärm (E198WFP) för 2180,00 kr
Dell 19-tums Value platt bildskärm (E198FP) - europeisk för 1880,00
Anders
Hej!
Först bara måste jag häva ur mig en sak
Du pekar på en sak där jag fortfarande är förbryllad över datortillverkarnas passivitet. En bärbar dator optimeras i väldigt hög grad för att vara strömsnål, så att den får lång batteritid. Dessutom vill man inte att den skall vara för dyr. Det här gör att i stort sett alla bärbara har tämligen enkla skärmar med tn-panel, de saknar kalibreringsmöjligheter (du kan ställa ljusstyrkan, that's it) och dessutom sannolikt en styrelektronik (till själva skärmen) som mest är byggd för att vara batterisnål. Inga 14-bitars gammaberäkningar där ...
Tänk om någon tillverkare hade modet att bygga en hyfsat snabb bärbar dator med en bra påkostad panel som går att kalibrera! Jag tror många av oss här på Fotosidan skulla vara beredda att köpa en sådan. Och många yrkesfotografer som flänger runt och behöver jobba på bilder när de har en stund över. Ok, den datorn skulle bli lite dyrare och ha lite sämre batteritid, men jag personligen skulle gladeligen ta det.
Ok, nog om det, till din fråga:
Har du provat att profilera skärmen i din bärbara? Bara en så enkel åtgärd kan åstadkomma underverk (eller i alla fall något liknande
De Dell-skrämar du beskriver är, lite elakt uttryckt, bara större versioner av samma billiga skärm som du har i den bärbara. Tn-teknik, simpel bakgrundsbelysning och inte någon speciellt sofistikerad styrelektronik. Ok, de kan grovkalibreras (ställa ljusstyrka, justera färgtemperatur med RGB-mix), det ger en viss fördel. men grundproblemet är detsamma. De kan vara en aning bättre helt enkelt för att de är nyare än din bärbara (skärmarna utvecklas ju hela tiden). Men grovt sett är det samma sak i större storlek du får.
Som Örjan sa i svaret före mitt: vill man ha full kontroll så kostar det. Nu vet jag ju inte hur höga dina krav är, men en bra tumregel är att du behöver upp till runt 3000-5000 kronor för att få en skärm med bättre panel (och då får du ofta lite mer påkostad bakgrundsbelysning och styrelektronik så att säga på köpet).
Vill du ha en skärm som håller för yrkesmässiga krav på färgnoggrannhet och som kan kalibreras exakt så måste du upp i närmare 10000 kronor. Men nu talar vi riktigt höga krav för den som jobbar med utskrifter/tryck av hög kvalitet.