Annons

Dags att köpa nytt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Dags att köpa ny dator och själva datorn har jag inga frågor om.

Men jag funderar på att köpa ett paket med 19" skärm men tänkte ej använda skärmen på denna dator utan jag upplever skärmen så värdelös på min bärbara så jag kan ej inte ens komma i närheten av rätt färger på denna.

Så funderar på ha denna skärm med en kalibrerad profil klar på den bärbara och när jag känner att jag behöver mer exakt färg återgivning på den bärbara så tar jag med denna skärm .

Så frågan är duger dells skärmar till detta ???

Dell 19-tums Value platt widescreenskärm (E198WFP) för 2180,00 kr

Dell 19-tums Value platt bildskärm (E198FP) - europeisk för 1880,00

Anders

Skärmar är en vetenskap för sig, se bara den här tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178

Någonstans i den så finns det en sammanfattning som kanske kan vara till hjälp.

Jag har ingen erfarenhet av de skärmar som du tar upp men vad jag förstår så får man upp lite i pris för att få något som är riktigt bra. Sedan räcker det ju inte med det utan för att få ut valuta för pengarna så kräver det klart att man även har stenkoll på utskriftsläget för att få sina bilder som man vill ha dem. Dessutom bör man ha koll på det omgivande ljuset för att det ska bli bra.

Jag upplever det som att det blir lite av ett val man får göra, vill man ha full kontroll så kostar det. Kan man leva med att det kanske inte blir helt perfekt så tror jag att de skärmar du tar upp fungerar utmärkt. Men du får säkert snart ett svar från någon som har samma skärm som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Taxi skrev:
Dags att köpa ny dator och själva datorn har jag inga frågor om.

Men jag funderar på att köpa ett paket med 19" skärm men tänkte ej använda skärmen på denna dator utan jag upplever skärmen så värdelös på min bärbara så jag kan ej inte ens komma i närheten av rätt färger på denna.

Så funderar på ha denna skärm med en kalibrerad profil klar på den bärbara och när jag känner att jag behöver mer exakt färg återgivning på den bärbara så tar jag med denna skärm .

Så frågan är duger dells skärmar till detta ???

Dell 19-tums Value platt widescreenskärm (E198WFP) för 2180,00 kr

Dell 19-tums Value platt bildskärm (E198FP) - europeisk för 1880,00

Anders

Hej!

Först bara måste jag häva ur mig en sak :)

Du pekar på en sak där jag fortfarande är förbryllad över datortillverkarnas passivitet. En bärbar dator optimeras i väldigt hög grad för att vara strömsnål, så att den får lång batteritid. Dessutom vill man inte att den skall vara för dyr. Det här gör att i stort sett alla bärbara har tämligen enkla skärmar med tn-panel, de saknar kalibreringsmöjligheter (du kan ställa ljusstyrkan, that's it) och dessutom sannolikt en styrelektronik (till själva skärmen) som mest är byggd för att vara batterisnål. Inga 14-bitars gammaberäkningar där ...

Tänk om någon tillverkare hade modet att bygga en hyfsat snabb bärbar dator med en bra påkostad panel som går att kalibrera! Jag tror många av oss här på Fotosidan skulla vara beredda att köpa en sådan. Och många yrkesfotografer som flänger runt och behöver jobba på bilder när de har en stund över. Ok, den datorn skulle bli lite dyrare och ha lite sämre batteritid, men jag personligen skulle gladeligen ta det.

Ok, nog om det, till din fråga:

Har du provat att profilera skärmen i din bärbara? Bara en så enkel åtgärd kan åstadkomma underverk (eller i alla fall något liknande ;)

De Dell-skrämar du beskriver är, lite elakt uttryckt, bara större versioner av samma billiga skärm som du har i den bärbara. Tn-teknik, simpel bakgrundsbelysning och inte någon speciellt sofistikerad styrelektronik. Ok, de kan grovkalibreras (ställa ljusstyrka, justera färgtemperatur med RGB-mix), det ger en viss fördel. men grundproblemet är detsamma. De kan vara en aning bättre helt enkelt för att de är nyare än din bärbara (skärmarna utvecklas ju hela tiden). Men grovt sett är det samma sak i större storlek du får.

Som Örjan sa i svaret före mitt: vill man ha full kontroll så kostar det. Nu vet jag ju inte hur höga dina krav är, men en bra tumregel är att du behöver upp till runt 3000-5000 kronor för att få en skärm med bättre panel (och då får du ofta lite mer påkostad bakgrundsbelysning och styrelektronik så att säga på köpet).

Vill du ha en skärm som håller för yrkesmässiga krav på färgnoggrannhet och som kan kalibreras exakt så måste du upp i närmare 10000 kronor. Men nu talar vi riktigt höga krav för den som jobbar med utskrifter/tryck av hög kvalitet.

Jo hemma har jag en stor gammal järnklump som ger mig 100% i färger ljus m.m. *ler*

Denna skärm skall användas som ett Exempel var på ett reklam jippo och tog lite bilder på ett fågel expo med studio blixtrar m.m där vi skrev ut bilderna på plats folk fick för en mycket billig peng ett fotografi på sig med en papegoja på axeln.

Problemet här var att lokalen var ganska varm och det resulterade i mycket röd toner i huden på många av gästerna och lite svårt att ställa in färgerna i och med att skärmen visade fel färger + att fotobåset hade röda väggar som jag till andra dagen fick klätt i målar papper men det röda lös igenom lite även med väggar och tak klätt i brunt målar papper ( Sånt som man normalt skyddar golv m.m med när man målar.

Så här hade det under lättat med en skärm som man kunnat litat på färgerna .

Problemet jag har med den bärbara är att om jag kalibrerar den så blir bilden gul gul gul. Har i och för sig hittat en lösning som ger ganska ok färger och det är att starta upp datorn med standard profil och sen ändra till den kalibrerade innan jag startar upp bild programet.

Så betraktnings vinklar och så kan jag ju leva med genom att titta på test bilder tills jag ställt in den ok i vinkel och sen inte röra stol eller skärm *ler*

Anders

Ps sen har jag läst många av dessa trådar men ville höra om någon testad någon av dessa skärmar i och med att dell är ju ganska stora. Och detta pris är ju ett pris om man köper dator av dom så då brukar ju skärmen vara ganska rabatterad.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto