Annons

Dags för kameraköp - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.

Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.

jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.

Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.

Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.

Tack på förhand!

SÅ 10K för kamera. Vad har du för budget till objektiv? =)
10k är maxbudgeten för kamera, men lägre är ju absolut att föredra :D Gällande objektiv tänker jag ju de jag nämner i tråden - är verkligen ett hav av objektiv när jag läser på. Vill gärna börja med ett som hanterar "allt", för att sedan köpa efter behov.

Sammanfattningsvis, snålar inte för en tusenlapp hit och dit. Köper gärna kvalité, inte kvantitet :D

Lägg merparten av pengarna på gluggen och sedan det som blir över på kamerahuset. Det mesta av bildkvaliteten sitter i objektivet 😉.

Dessutom brukar gluggarna räcka mycket längre över tid i jämförelse med kamerahus, även om jag själv tidvis använder (och kommer fortsätta göra så) ett kamerahus från 2012.
Håller verkligen med. Men jag vill även göra rätt val när det kommer till kamera.

Vilka hus & objektiv använder du? (Och rekommenderar:D)

Nu använder jag en Lumix g9II kamera. Men det är över din budget. Nå, jag fann en Canon och objektiv för ca 6000 kr. Så får du pengar över till annat. https://www.cyberphoto.se/foto-vide...on-eos-2000d-hus-ef-s-18-55mm-f-3-5-5-6-is-ii
Din kamera verkar verkligen vara två snäpp upp haha, det får bli något i den klassen framöver.

Kanske jag som underskattar det huset - men känns som man får mer bang for the buck vid begagnatköp?

Håller verkligen med. Men jag vill även göra rätt val när det kommer till kamera.

Vilka hus & objektiv använder du? (Och rekommenderar:D)
Jag använder mig av ett Nikon D800e och ett Nikon D850. Vad det gäller objektiv så har jag 8 (!) stycken, vilket jag inte rekommenderar dig att köpa, det vore att kasta pengar i sjön. Skälet till varför jag har så många, är därför de jag köpte först (Zeiss) är helt manuellt fokuserande samt fasta brännvidder, då jag framförallt fotograferar stillastående motiv (läs: landskap). Sedan upptäckte jag att zoomobjektiv med autofokus också har sin plats, så jag köpte en uppsättning Tamronobjektiv också, alla med zoom (förutom ett) och med autofokus.

Min rekommendation är att du (för att inte kasta pengar i sjön, fråga mig hur jag vet 😉) bestämmer dig för vilken typ av fotografering du vill satsa på och köper ett objektiv för ändamålet. När (och om) det objektivet utgör en begränsning i ditt fotograferande, kan du komplettera med ytterligare ett objektiv, under förutsättning att du vet vad du behöver och vad du inte kan göra med det objektivet du redan har.

Vad det gäller rekommendationer av kamera så är väl Nikon och Canon samt Sony säkra kort och så nytt du anser ha råd med. Spegellösa (på Nikon-språk Z modeller) brukar rekommenderas (om det finns något hus (begagnat) inom din budget, i annat fall kan jag rekommendera ett D850-hus (Nikon), det är väl en av de bästa FF-spegelreflexkamerorna som någonsin har tillverkats till dags dato, skulle jag tro.

Men ett kamerahus som har en tio år på nacken och där slutaren inte är förbrukad går säkert bra, ingen skulle se skillnaden på en bild tagen med en tio år gammal kamera och den allra senaste, vågar jag påstå. Bildkvaliteten ligger i helt andra saker än i hårdvaran om man säger så, för att var kortfattad. Att lära sig handha ett bildredigeringsprogram gör sannolikt mer för dina bilder, än det senaste och dyraste kamerahuset.

Kunskap är viktigare än hårdvaran och kunskap kan man inte köpa sig till, om du förstår mig rätt. Men återigen, vad det gäller hårdvaran, så ligger den mesta bildkvaliteten i gluggen, det är där du skall lägga dina pengar. Och bra glas är dyrt.

Kamera världen kan vara en djungel. Det är klokt att skynda långsamt. Idag är det gott om bra kameror med fantastiska egenskaper. Fast många av dessa skulle spränga din budget totalt. Även många begagnade kameror har stigit i pris.

Med tanke på att du skall ut på långresa kan det vara bra att ha en bra lätt kamera med en normalzoom.

En begagnad kamera jag kan rekommendera och som din budget klara är Fuji X-H1 med den bästa kitzoomen på marknaden, Fuji 18-55/2.8-4 OIS. X-H1 är byggd som en tanks. Lite tyngre än X-T2. Kameran är fortfarande lätt och har IBIS samt bra video. Detta är väldigt mycket kamera för pengarna. Skälet är att Fuji fullkomligt misslyckades med lanseringen som skedde kort efter X-T2. Få fattade hur bra denna kamera egentligen var. Det var X-T2 som sålde. Därför tvingades man rea ut kamerorna till under 50% av marknadspriset som jag min idiot betalade.
Jag har ett antal Canon och Fuji kameror. Jag tar ofta Fuji X-H1 med mig ut just för jag gillar den och hur den är att fota med. Den saknar en del som X-T5 har som ögonfokus ,pricksäker AF-.C mm.
Fast för de typer av motiv du nämner så klarar den det galant. Idag stiger priserna på dessa kameror eftersom en del fått för sig att denna sensorn ger magiska färger jämfört med nyare Fujis. Mer kamera och objektiv för pengarna får du nog svårt att hitta.

Senast ändrad:
Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.

Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.

jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.

Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.

Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.

Tack på förhand!

Hej!

Eftersom du funderat på Sony och en APS-C -kamera och räknat upp a6400/6500/6600 så skulle jag istället föreslå A6300. Jag har helt otippat haft hur kul som helst de senaste dagarna med denna lilla A6300 efter att jag konfigurerat om den optimalt för mig som jag nu brukar vilja ha mina Sony-kameror. Just 24 MP-sensorn i denna kamera har i många år och kanske fortfarande klockar in med bästa lågljusegenskaper bland Sonys A6XX-modeller hos DXO och kan fortfarande vara den bästa sensor Sony gjort för APS-C.

Så jag har beslutat att ha den kvar för mig själv som gatufotokamera då jag gillar den vikbara skärmen mycket bättre än skräpet med utvikbar bloggar skärm som min huvudkamera A7 IV har. För mig är en vikbar/ tiltbar skärm ett måste vid gatufoto. En annan smart finess är den supersmarta lilla inbyggda blixten som man med vänster lillfinger kan böja bakåt och rikta upp itaket om man vill.

A6300 har både Eye-Focus -stöd och var den första generationen som också fick stöd för den smarta Auto ISO Minimum Shutter Speed som jag älskar och den funktionen är guld och ett måste för mig när det ska gå snabbt och man inte hinner skruva på rattar eller dyka ned i Fn-menyn. Särskilt på dessa små A6XXX-kameror med förhållandevis få kontroller på kamerahusen är det viktigt. Den var också särskilt framtagen för att ha en snabb AF och den håller faktiskt ännu. Den har hela 425 fasdetektpunkter över hela sensorn och även det var ett lyft när det begav sig 2016.

Jag har länge haft den utlånad till min son och den har varit påtänkt till ett barnbarn men intresset har inte varit på topp, så jag fick den hem igen så sent som förrgår då jag lovat en granne att få ta med den på en safari till Tanzania om han vill.

En A6300 ska du kunna få för mellan runt fem tusen med kitobjektiv med lite tur. Även om jag vet att det finns de som en gång totalt dömt ut denna lilla motordrivna optiskt stabiliserade zoom 16-50mm/3,5-5,6 så kan jag meddela att jag en gång hade bara denna kombo på en tripp till Barbados och var helnöjd med resultaten inklusive videos i 4K. Jag gillar verkligen detta lilla smarta objektiv som ger en bildvinkel motsvarande 24-75mm.

Två mindre starka sidor är att kameran saknar sensorstabilisering och har det gamla mindre batteriet som väl brukar klara drygt 300 bilder. Så det är bra med ett extra i fickan ibland.

Nedan har du en rykande färsk mycket positiv recention från 2025 (som bara är en dag gammal!!):

Som sagt, som jag riggat den nu tycker jag den blivit den roligaste kameran jag har att fota med märkligt nog - helt otippat. Jag har också insett att den kan ge ett mervärde om jag sätter mitt Tamron 150-500mm på den istället för på mina A7 III eller A7 IV. Fördelen med en så liten och lätt men ändå superkompetent liten kamera är ju faktiskt också att oddsen att man verkligen tar med den ut ökar ordentligt.

Jag är förvånad över hur modern den faktiskt fortfarande känns (jag har ju en gammal Sony A350 DSLR också och DEN däremot känns rent antik ) och som sagt, den inbyggda blixten är ju ett litet tekniskt mekaniskt mästerverk och bara för cool. :)

Senast ändrad:
En sak jag har lärt mig att storleken har betydelse, speciellt om man skall använda kameran mer är 100 meter från bilen, båten, huset..... Så sålla bland tipsen så att du väljer en kamera + objektiv som du lätt kan ha på dig... Skall du inte ta svåra bilder, typ flygande fåglar i kvällsljus så funkar de flesta moderna kameror tillräckligt bra.

Så själv har jag en extra kamera i form av liten Canon M10 som tar bilder som annars aldrig skulle ha tagits.

Först och främst, tack för alla insikter - jag uppskattar det verkligen.

Det är ju ett hav av kameror och precis som ni säger är det svårt att göra ett dåligt val idag. Men jag har ändå lite preferenser och köper gärna med ett långsiktigt-fokus - inte bara för att möta mitt nuvarande behov.

Jag har kommit fram till några kandidater och söker därmed er motivering till varför jag bör/avstå. Har kollat tiotals videos och läst men har beslutsångest.

Sony a7iii
Sony a6400
Fujfilm x-t4
Fujifilm x-h1
Nikon z6
Canon eos R

(Att jag överväger Fujifilm ligger i att deras bilder direkt ur kameran är betydligt bättre (vad jag läst).

De övriga kräver oftast redigering känns det som för annars upplevs de som ”platta”.)

Senast ändrad:
Disclaimer: Jag använder Sony och deras FF kameror sedan flera år tillbaka.
Först och främst, tack för alla insikter - jag uppskattar det verkligen.

Det är ju ett hav av kameror och precis som ni säger är det svårt att göra ett dåligt val idag. Men jag har ändå lite preferenser och köper gärna med ett långsiktigt-fokus - inte bara för att möta mitt nuvarande behov.

Jag har kommit fram till några kandidater och söker därmed er motivering till varför jag bör/avstå. Har kollat tiotals videos och läst men har beslutsångest.

Sony a7iii
Sony a6400
Fujfilm x-t4
Fujifilm x-h1
Nikon z6
Canon eos R

(Att jag överväger Fujifilm ligger i att deras bilder direkt ur kameran är betydligt bättre (vad jag läst).

De övriga kräver oftast redigering känns det som för annars upplevs de som ”platta”.)
I ditt första inlägg skrev du att "Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till."
Då kan du välja vilken du vill av dina förslag. Ta den billigaste, eller ta ingen alls, du kan nästan lika gärna använda din mobil (och köp ett par tillbehör till den).

men...

Så enkelt är det förstås inte. Kanske jag missat något men du har egentligen inte skrivit så mycket om vad du verkligen vill med en kamera. Vad är dina intressen?

► Ett annat sätt att fråga: Vad är det som gör att din mobil inte räcker som kamera?

Disclaimer: Jag använder Sony och deras FF kameror sedan flera år tillbaka.

I ditt första inlägg skrev du att "Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till."
Då kan du välja vilken du vill av dina förslag. Ta den billigaste, eller ta ingen alls, du kan nästan lika gärna använda din mobil (och köp ett par tillbehör till den).

men...

Så enkelt är det förstås inte. Kanske jag missat något men du har egentligen inte skrivit så mycket om vad du verkligen vill med en kamera. Vad är dina intressen?

► Ett annat sätt att fråga: Vad är det som gör att din mobil inte räcker som kamera?
Mobilen har varit min utgångspunkt i alla lägen fram tills nu - men jag känner att det inte räcker till helt, kvalitetsmässigt. Även om de är grymma idag så är det inte samma sak.

Förstår ju att hela listan möter mina kravbild, men den ena kanske är att föredra mot den andra. Småsaker egentligen, men kollar gärna innan ett köp :)

Sedan så är jag väl den som alltid fotat i umgängen, pluggat Samhällsbyggnadsteknik så städer och arkitektur ligger nära hjärtat och är något jag fotat galet mycket med mobil. Summa summarum - foto/video är inte tänkt för att postas initialt, snarare att ha kvalitativt inramade minnen.

OK, så bättre kvalitet än mobilen, annars räcker en mobil egentligen till...Då funkar fortfarande alla kameror.
Städer och arkitektur... det gillar jag också. Där använder jag ett 16-35mm-objektiv mycket. Det (eller motsvarande) finns till alla märken. Porträtt samma sak. Sådär kan man hålla på. Samma sak gäller också sensorformaten även om jag helt klart föredrar FF även om det innebär att man fpr släpa på tyngre grejer ibland. Men APS-C fungerar utmärkt. Content är king.

Jag har märkt att de bästa bilderna jag tagit genom åren har varit med kameror jag gillat att använda och därmed också kännt innan och utan.

Ergo: Kläm på dom där olika kamerorna. Känne efter om det är någon av dem som du gillar bättre, till exempel att hålla i handen, hur slutaren låter, om det är reglage som känns aviga eller jobbiga på annat sätt.

Till exempel: Man (heh, jag) kan till exempel inte ha ett ISO-reglage som är så löjligt retro som Fuji kör med. Andra är inte alls störda av det.

Ett annat exempel är att jag vill ha en exponeringskompensationsratt på rätt ställe och som är enkel men lagom trög att ändra.

Ett tredje exempel är sökaren. En del behöver ingen sökare alls (jättekonstigt men sant), andra har för sig att den måste vara extra stor (som om det är den man använder för att uppleva världen) och jag vill ha tydlig info och enkelt att förstora bilden för manuell fokusering.

Fuji har kul och bra JPG direkt ut ur kameran. Vi andra har bara bra bilder och kanske lite kul och bra direkt ur kameran.
Eftersom jag redigerar alla bilder så har jag presets i min raw-konverterare som ger mig bra utgångslägen för snabb redigering i min stil så at säga. För du tänker väl använda dig av raw-format!

EDIT: Redigerad en gång, språkliga fel.

Senast ändrad:
Fördelen med att köpa en begagnad kamera och en bra normalzoom med cirka 24-70 är att det finns gott om sådana i olika versioner. Går att få begagnade till bra priser. Tro inte blint på att det senaste alltid är så mycket bättre. Ibland är det ingen skillnad alls eller så är det så lite att du får pixelpipa på runt 400% för att kanske se en skillnad.
Själv fotar jag med både Fuji och Canon med både äldre kameror och de senaste.
Jag har fotat Canon sedan 2004 och Fuji X-trans sedan 2012. Andra system har jag aldrig inte använt tillräckligt mycket för att ha en vettig åsikt om. dem Fast vilket kamerasystem man än väljet så blir det snabbt dyrt att byta till en annan tillverkare. Så skynda långsamt.
Oftast när jag tar med en kamera för att ljuset är fint eller det är dramatiska moln på himlen på hundens och min cirka 10 km per dag av promenader är det oftast Fuji som får följa med. Det första skälet är att kameran och objektivet är lättare än om jag väljer Canon. Det andra skälet är att jag har tillgång de flesta knappar och vred jag behöver för att ställa in kameran för olika situationer utan behöva gå in i menyerna och rota.
Det tredje och kanske viktigaste är jag tycker det är trevligare att fota med Fujis kameror än Canons. Låt dig inte lita på alla tekniker som läser specar på allt och tror på att det är det tekniska som ger bra bilder. Det är inte det tekniska som ger bilder som imponerar
Satsa på något begagnat där du mer eller mindre kan sälja det och nästan få tillbaka pengarna om du inser det kamerasystemet inte passar dig av olika skäl.
Jag rekommenderar dig att satsa på det du tror på och passar dig bäst. Om du inte är intresserad av raw-fotografering och redigering så bör Fujis alla inbyggda simuleringar av gamla välkända filmvarianter passa dig. Sedan finns det en hel värld av olika versioner av olika stilar som kan sparas i kameran.
Efter fotat sedan mycket länge inser jag med en blick i backspegeln att de viktigaste bilder jag tagit är av barnen och barnbarnen. Där jag fungerat som familjens fotograf som tar bilder som skiljer sig från vad mobilkamerorna presterar. Slutar med en bild som jag gillar för den är ett ögonblick när min son och hans barn agerar helt spontant. Slutar med en bild från X-H1 som jag lovar presterar långt bättre än vad man många tror.

Bilagor

• ALM00423.jpg
    6.4 MB · Visningar: 38
ANNONS
Götaplatsens Foto