Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för kameraköp - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden på räven är tagen en bra stund efter solnedgången och under slutet av blåtimmen. Tog färtemperaturen med pipetten men tyckte det blev en alldeles för varm bild på närmare 14 500 kelvin. Därför drog jag tillbaka temperaturen ordentligt. Räven för ha sin lite blå nos i slutet av blåtimmen. ISO 12800 och brusreducering i LR av senaste sort. Jag har ökad exponeringen något för att inte bilden skall bli för mörk. Båda skärmarna kalibrerade. Annars blir utskrifter bara slöseri med bläck och papper.

Våra senaste kameror är ju fantastiska verktyg. Fast nu med så många inställningar att man får en digital PDF manual med så många sidor att den kan komkurra med bibeln. Fast nu har Adobe fått fart på utvecklingsavdelningen och konkurrenterna måste följa med. Min gamla Mac book 2018 går inte längre uppgradera än till versionen som släpptes nyligen. Det sitter intel prylar i den datorn och en tolk får hantera mycket av koden. Nu är det M1,M2, MR3 och M4 processorer och GPU som regerar. Det har susat och brusat mer och mer ju flera AI-kodade program snuttar det blir. Alla dessa nya AI-funktioner är ofta fantastiska men de kräver mycket mera CPU och GPU. Men det fina är att även mina gamla kameror ger bildresultat som inte gick att få till när kameran lanserades. Vad smart sa räven

M1 - M4 är väl fortfarande en riktig nischprodukt och kommer helt säkert förbli så. Det är väl enbart Apple som använder dom?

Våra senaste kameror är ju fantastiska verktyg. Fast nu med så många inställningar att man får en digital PDF manual med så många sidor att den kan komkurra med bibeln. Fast nu har Adobe fått fart på utvecklingsavdelningen och konkurrenterna måste följa med. Min gamla Mac book 2018 går inte längre uppgradera än till versionen som släpptes nyligen. Det sitter intel prylar i den datorn och en tolk får hantera mycket av koden. Nu är det M1,M2, MR3 och M4 processorer och GPU som regerar. Det har susat och brusat mer och mer ju flera AI-kodade program snuttar det blir. Alla dessa nya AI-funktioner är ofta fantastiska men de kräver mycket mera CPU och GPU. Men det fina är att även mina gamla kameror ger bildresultat som inte gick att få till när kameran lanserades. Vad smart sa räven
Det är både och som jag redan beskrivit kring även rätt ålderstigna kameror som exv. Sony A6300. Auto ISO Minimum Shutter Speed och en redan då jättebra dynamisk Eye Focus fanns redan då. Real Time AF Trackingen som vi fick med FW till A7III har förfinats i senare modeller.

Baksidan var ju att ISO hissades av automatiken men det parerade DXO i Photolab redan i version 4 - för fyra-fem år sedan - mycket bra med Deep Prime och när denna funktion tar hjälp av AI så minskar ju snarast problemen andra AI-funktioner inducerar. Så detta är en icke-fråga sedan dess åtminstone upp till ISO 10 000-12 800 för de som kör DXO Photolab och FF. Men ska vi nämna Adobe så har ju de trots alla sina alla tvångsprenumerationsgenererade miljarder (20 miljarder som högst inna de krockade med sina missnöjda användare) och tusentals anställda INTE alls kunnat hålla jämna steg med DXO med ca 100 anställda när det gäller teknisk bildkvalitet och brushantering.

Det var heller inte detta Adobe med alla sina resurser som löste de problem jag och andra länge haft med ren manuell hantering av Descriptions och Keywords vid XMP- metadatahanteringen (som dödat mycket av produktiviteten i de arbetsflödena) utan det gjordes med en insats som tog en man 10 månader på det tyska enmansföretaget Photools. Vad hjälper alla miljarder i världen och hur många genomsnittsbegåvade Adobe-utvecklare när de saknar den verkliga brillians som Mario Westphal besitter när det gäller AI-stödd DAM-teknik och brusbekämpningsexperterna hos DXO besitter när det gäller bildkvalitetsfrågorna?

Det är ju heller inte helt sant att AI nödvändigtvis sänker våra lokala datorer genom ständigt ökad belastning på våra lokala processorer och grafikkort. Det är mer en fråga om om hur mjukvara designas och de val användarna själva faktiskt gör. Det tar 7 sekunder i snitt att exportera en RAW på 33 MP processad med Deep Prime och då är min dator tre år nu.

Jag har dessutom läst att Adobe motiverat höjda priser med att det skulle varit så dyrt att utveckla nya AI-funktioner. Exemplet Photools visar ju klart på motsatsen. Där kostar en evighetslicens ca 1300 US eller 1700 i kronor och det är väl inte mer än vad Adobe eller klart mindre än vad Capture One vill ha per år och om jag jämför vilken mjukvara som betytt överlägset mest för min produktivitet de senaste åren så är det iMatch.

Designen där är extremt flexibel och där har man grovt sett två val:

1. Man kan använda ett API från OpenAI, Microsoft, Google elker franska Mistral och då belastas deras servrar och inte den egna datorns grafikkort. Priset är mycket överkomligt. Det kostar inte ens 5 spänn att bildtolka och processa 1000 bilder.

2. ELLER, så kan man köra exv Google Gemna 4GB eller 12 gratis med Ollama eller LM Studio. Gratis är gratis med citationstecken för grafik-kort med 12 GB eller mer kostar mycket. Google- och OpenAI-modellerna är ju dessutom väldigt mycket mer kraftfulla.

Även Topaz har nu funktioner som processar bilder i molnet även om jag inte är så imponerade av dessa än.

I Photools iMatch finns dessutom Face Detection som är integrerad med övriga AI-processer och automatiskt skriver in namnen i exv bildbeskrivningar och nyckerord om man nu vill det.

Även geodata är kopplade till olika API-er och man får automatiskt via reverse lookup Location-data inskrivna i åtminstone fem olika fält. Även här finns både betalalternativ och sådana som är helt gratis. Jag kör Google API för lookup men använder gratiskartor från OpenStreetMap då de är bättre och mer dataljerade för det mesta än Googles egna.

Fristående alternativ som iMatch har inte som huvudsyfte att som Adobe eller CameraBits PhotoMechanic att låsa in folk i sin egen lilla geodatavärld utan vill istället ge användarna stöd för att välja det de själva finner bäst för deras egna specifika behov. Genom att göra på detta sätt slipper Photools kostnaderna och dessutom är man mycket snabba med att göra nya versioner av dessa API-er tillgängliga. Det tog två veckor innan vi fick de då helt nya OpenAI 4.1 och Googles Gemini Flash på plats. Denna väg har Photools valt trots att den är dyrare för det kostar helt enkelt mer i underhåll. Ändå gör man det för att man anser att det är bäst för deras användare. Vad Adobes användare anser om priser, en prenumerationsmodell man har svårt att avsluta och Adobes molntjänst har väl knappast undgått någon fotograf vid det här laget.

Senast ändrad:
Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.

Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.

jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.

Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.

Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.

Tack på förhand!
Hej, A6400 var den första Sony kamera att få Realtime autofokus, skall då bygga på ögon,ansikte,kropp som den växlar mellan. Inte snabb som A9 dock men systemet underlättar, bättre batteri men ingen ibis.

Hej, A6400 var den första Sony kamera att få Realtime autofokus, skall då bygga på ögon,ansikte,kropp som den växlar mellan. Inte snabb som A9 dock men systemet underlättar, bättre batteri men ingen ibis.
Bengt, det märkliga var ju att den tekniken INTE släpptes i någon flaggskeppskamera utan i Sonys då billigaste 6xxx- modell. Tony Northrup var lyrisk och skrev fritt tolkat: Detta ändrar allt! Det nya var ju Real Time AF-trackingen och att systemet själv växlade mellan huvud, öga och andra delar av motivet beroende vad man siktade på - för man kan ju överstyra också. Men stora delar av detta finns redan i A6300, för den börjar alltid med face detection om det är aktivt och tar öga om det finns om Eye Focus aktiveras och är det fler ansikten i bild så tar den närmsta öga automatiskt om man inte överstyr genom att lägga ett visst ansikte i centrum tills Eye Focus byter öga. Så just det var inte nytt utan det finns i A6300 också - de som aldrig sett det i den kameran har missar hur snabb och träffsäker den faktiskt är. Det dock A6300 inte har är den sömlösa hierarkiska trackingen som automatiskt växlar själv mellan närmaste objekt i motivet till en människas kropp om det finns en sådan och till ansikte genom Face Detection och Eye Focus blir prio ett om öga finns.

A6300 har den äldre Lock on AF - tekniken som man måste aktivera manuellt parallellt men även föregångaren till RealTime AF där man precis som i min A7IV kan välja tracking ihop med alla kamerans fokusområden och då slipper man explicit aktivera Lock on AF. Enda synliga skillnaden i menyerna mellan A6300 och A7IV är att det står Lock on AF före valt fokusområde i A6300 mot Tracking i A7IV. Däremot skiljer ju logiken förstås.

Om jag aktiverar Eye AF i A6300 och jämför snabbheten med den i A7IV så kan jag inte med blotta ögat se någon skillnad i snabbhet men den i A7IV är ju smartare och tappar inte taget om någon vrider bort ögonen en stund. Eye Focus i A6300 är alltså förbluffande bra och smidig och med den kan jag t.o.m. lura till mig några bilder på mina barnbarn utan att de räcker ut tungan eller stoppar huvudet i någon kudde. För mig har det fått ett nytt liv för gatufoto också. Jag funderar dock på att köpa en A6400 billigt och donera min A6300 till mitt ena barnbarn. Den tror jag blir perfekt för mig. Då riskerar jag väl inte heller att få någon ny utvikbar vloggarskärm som jag avskyr.

Eye Focus fanns redan i de första A7- orna som i min gamla A7r och då fick man leta bra i menyerna för som vanligt var det som om Sony inte riktigt ville pusha sina nya då relativt unika funktioner men den var statisk. Så man fick hela tiden själv uppdatera fokus men det funkade bra det med. Dynamisk blev den funtionen först med A6300 och A7rII.

Skall införskaffa min första riktiga kamera som bland annat skall brukas i Japan och Sydkorea nu till sommaren.

Tanken är att inte försöka överstiga en budget om cirka 10k. Kameran är tänkt att användas till både foto och video.

jag har främst kikat på Sonys utbud, a6400/6500/6600 och även fullformat såsom a7iii.

Gällande objektiv har jag kikat på 17-70mm men även fasta 24, 35 & 56mm. Tänker att jag endast börjar med en och kompletterar efter behov. Stadsfotografering, porträtt och inslag av ”vlogg” är väl vad jag tänker att den ska användas till.

Min fråga är nu vad ni rekommenderar? Behöver så klart inte vara Sony, men hört väl om de så började i den änden.

Tack på förhand!

Jag tycker synd om dig och många andra som startar trådar liknande denna här i forumet.

För det slutar alltid med att ingen svarar konkret egentligen på frågan som ställs, utan börjar proklamera varför just det systemet dom använder är bäst. Sedan postar man långa utläggningar om mycket tekniska saker kring sensorer och annat, som dom flesta ändå inte ser någon skillnad på när man väl sitter där med bilderna.

Du skriver gatufoto, porträtt och lite vlog. Då låter Sony a6000 serien som du du kikat på logisk. Liten smidig och bra kameror. Stort utbud av objektiv och en bred begagnat marknad.

Kollar annonser på blocket nu och det finns t ex en a6400 med 18-135mm och ett 50mm. Extra batterier och endast 2500 exponeringar. 11k och då får du en bred utrustning. Ett kul zoom objektiv som du kan använda både i stan och i naturen. Ett fast 50mm som är trevligt i städer, speciellt om man inte är van gatufotograf, då brukar det vara läskigt i början att komma nära det man vill fota.

Jag har haft Sony A7 III vilket är fortfarande en mycket kompetent kamera. Men genast blir det dyrare och inte minst, större och tyngre kamerahus och objektiv. Vilket kan vara jobbigt att bära runt på i flera timmar och dessutom drar till sig intresse, vilket oftast inte är så bra om man ska fota på gatan.

Det finns andra alternativ t ex Fujifilm. Dock i mitt tycke får du inte en så bred utrustning som alternativet med a6400, heller inte en kamera med så bra autofokus som a6400 har jämfört med t ex Fujifilm XT-2.

För tråden handlar ju om ditt behov och vad du ska ha den till. Inte vad jag använder och som är bäst enligt mig. Jag kör Fujifilm nu exempelvis, men bara för att det är vad jag föredrar så behöver det inte passa ditt behov.

Bengt, det märkliga var ju att den tekniken INTE släpptes i någon flaggskeppskamera utan i Sonys då billigaste 6xxx- modell. Tony Northrup var lyrisk och skrev fritt tolkat: Detta ändrar allt! Det nya var ju Real Time AF-trackingen och att systemet själv växlade mellan huvud, öga och andra delar av motivet beroende vad man siktade på - för man kan ju överstyra också. Men stora delar av detta finns redan i A6300, för den börjar alltid med face detection om det är aktivt och tar öga om det finns om Eye Focus aktiveras och är det fler ansikten i bild så tar den närmsta öga automatiskt om man inte överstyr genom att lägga ett visst ansikte i centrum tills Eye Focus byter öga. Så just det var inte nytt utan det finns i A6300 också - de som aldrig sett det i den kameran har missar hur snabb och träffsäker den faktiskt är. Det dock A6300 inte har är den sömlösa hierarkiska trackingen som automatiskt växlar själv mellan närmaste objekt i motivet till en människas kropp om det finns en sådan och till ansikte genom Face Detection och Eye Focus blir prio ett om öga finns.

A6300 har den äldre Lock on AF - tekniken som man måste aktivera manuellt parallellt men även föregångaren till RealTime AF där man precis som i min A7IV kan välja tracking ihop med alla kamerans fokusområden och då slipper man explicit aktivera Lock on AF. Enda synliga skillnaden i menyerna mellan A6300 och A7IV är att det står Lock on AF före valt fokusområde i A6300 mot Tracking i A7IV. Däremot skiljer ju logiken förstås.

Om jag aktiverar Eye AF i A6300 och jämför snabbheten med den i A7IV så kan jag inte med blotta ögat se någon skillnad i snabbhet men den i A7IV är ju smartare och tappar inte taget om någon vrider bort ögonen en stund. Eye Focus i A6300 är alltså förbluffande bra och smidig och med den kan jag t.o.m. lura till mig några bilder på mina barnbarn utan att de räcker ut tungan eller stoppar huvudet i någon kudde. För mig har det fått ett nytt liv för gatufoto också. Jag funderar dock på att köpa en A6400 billigt och donera min A6300 till mitt ena barnbarn. Den tror jag blir perfekt för mig. Då riskerar jag väl inte heller att få någon ny utvikbar vloggarskärm som jag avskyr.

Eye Focus fanns redan i de första A7- orna som i min gamla A7r och då fick man leta bra i menyerna för som vanligt var det som om Sony inte riktigt ville pusha sina nya då relativt unika funktioner men den var statisk. Så man fick hela tiden själv uppdatera fokus men det funkade bra det med. Dynamisk blev den funtionen först med A6300 och A7rII.
Jo det stämmer som du skriver, Realtime uppskattades dock inte riktigt som den förtjänade, för det var väl C/N egentligen som borde varit först med finessen, automatiska växlingen mellan ögon, ansikte, och kropp var på sitt sätt genialisk men processorkraften utvecklades lite senare så som det ofta sker med alla kameror, samma med gamla A550 som hade en förvånansvärd kvick Live View 8 bilder/sek, det liksom föll bort på något sätt, Sony Gunnar kämpade och beskrev om systemet där även Olympus var tidiga, men hade liten annan lösning än Sony.

Kommer i håg när Martin Agfors fick händerna på A6300 och imponerades stort över hastigheten, men Martin pustade ut när han testade vid den tiden Nikons nya D500 och beskrev hur den var ännu snabbare än A6300 minsann. Numera kör vissa med halvstackade sensorer Nikons Z6III har väl det, viket kanske kan komma med ersättaren till din egen A7IV.

Sony kan ofta vara lite halvsega av sig och tar lite tid på sig att uppdatera vissa saker som i praktiken var sist av alla med att kunna använda skärmen fullt ut med snabba justeringar av det mesta, man låg kvar länge med att bara justera fokus punkter, till och med Mats Lillnor rev sig i håret när Sony faktiskt var jättetidiga med någon gammal Nex kamera där man kunde dutta lite grann på skärmen, men sedan tog Sony liksom paus under flera år vilket kunde vara envisa Sony`s typiska signum i perioder av utvecklingen.

Jag tycker synd om dig och många andra som startar trådar liknande denna här i forumet.

För det slutar alltid med att ingen svarar konkret egentligen på frågan som ställs, utan börjar proklamera varför just det systemet dom använder är bäst. Sedan postar man långa utläggningar om mycket tekniska saker kring sensorer och annat, som dom flesta ändå inte ser någon skillnad på när man väl sitter där med bilderna.

Du skriver gatufoto, porträtt och lite vlog. Då låter Sony a6000 serien som du du kikat på logisk. Liten smidig och bra kameror. Stort utbud av objektiv och en bred begagnat marknad.

Kollar annonser på blocket nu och det finns t ex en a6400 med 18-135mm och ett 50mm. Extra batterier och endast 2500 exponeringar. 11k och då får du en bred utrustning. Ett kul zoom objektiv som du kan använda både i stan och i naturen. Ett fast 50mm som är trevligt i städer, speciellt om man inte är van gatufotograf, då brukar det vara läskigt i början att komma nära det man vill fota.

Jag har haft Sony A7 III vilket är fortfarande en mycket kompetent kamera. Men genast blir det dyrare och inte minst, större och tyngre kamerahus och objektiv. Vilket kan vara jobbigt att bära runt på i flera timmar och dessutom drar till sig intresse, vilket oftast inte är så bra om man ska fota på gatan.

Det finns andra alternativ t ex Fujifilm. Dock i mitt tycke får du inte en så bred utrustning som alternativet med a6400, heller inte en kamera med så bra autofokus som a6400 har jämfört med t ex Fujifilm XT-2.

För tråden handlar ju om ditt behov och vad du ska ha den till. Inte vad jag använder och som är bäst enligt mig. Jag kör Fujifilm nu exempelvis, men bara för att det är vad jag föredrar så behöver det inte passa ditt behov.

Det började bra, sedan blev det precis som du började med att det inte skulle bli.

Det började bra, sedan blev det precis som du började med att det inte skulle bli.
Jovars, dom kameror Sony nämns och som TS också säger att andra än dom han talar om i början kan fungera bra alla dom som Fuji, Olympus, Sony etc,etc, Fuji T4 som fick en jäkla späckad video del som kan nästan allt, listan kan göras hur lång som helst. Så visst kan man berätta hur ens egen valda kamera upplevs.

Du menar att jag håller med i det han redan tittat på och inte promotar märket jag använder (Fujifilm) utan t om förklarar nackdelen för hans behov och budget att välja Fujifilm.

Skulle jag köra taktiken som många här gör så skulle jag ju enbart prata om andra saker, inte se till TS behov och bara säga hur dåligt alla märken är, förutom det jag valt då.

ANNONS
Götaplatsens Foto