Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för time lapse

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej alla.

Har fått hem min självutlösare så tänkt testa lite time lapse.

Aldrig tidigare testat det så tänkte höra med er snabbt vad för kvalité jag ska köra med?

Fota 1000+ bilder i RAW kanske inte är att gå efter, har bara 8gb flash och inget batterigrepp.

Tänkte testa stjärnor/moln runt 1-5 sek ungefär. Men vet inte vilken kvalité jag ska ha som sagt.

För er som undrar kör jag med 5D mk II

Jag brukar köra högsta JPG-kvalitet (i vissa svåra ljusförhållanden har jag faktiskt kört med RAW), men jag har flera 32 och 16 gigabytekort. Högsta kvalitet är dock väldigt mycket overkill. Fotar du moln på dagen kommer det inte bli jättestor skillnad mellan att fota med DSLRen och mobilen. Resultatet skall oftast ner till 2MP (1080p) och det fixar oftast vilket kamera som helst ganska gallant.

Skall du nöta på slutaren med DSLRen borde du ta något som kräver kort skärpedjup eller i dåligt ljus.

Förmodligen vill du ha ett 16:9-utsnitt, tänk på det när du komponerar.

/Karl

Jag brukar köra högsta JPG-kvalitet (i vissa svåra ljusförhållanden har jag faktiskt kört med RAW), men jag har flera 32 och 16 gigabytekort. Högsta kvalitet är dock väldigt mycket overkill. Fotar du moln på dagen kommer det inte bli jättestor skillnad mellan att fota med DSLRen och mobilen. Resultatet skall oftast ner till 2MP (1080p) och det fixar oftast vilket kamera som helst ganska gallant.

Skall du nöta på slutaren med DSLRen borde du ta något som kräver kort skärpedjup eller i dåligt ljus.

Förmodligen vill du ha ett 16:9-utsnitt, tänk på det när du komponerar.

/Karl

Ah okej, men hur gör jag med alla bilder när jag är klar? Man måste ju sätta ihop allt till en film med? :)

Ah okej, men hur gör jag med alla bilder när jag är klar? Man måste ju sätta ihop allt till en film med? :)

Jag brukar sätta ihop filmen med ffmpeg som är en kommandoprompt-program. Har gjort en batch-fil för att starta det hela och det är smidigast för mig. Vill man inte harva vid kommandoprompten finns det andra bra tips i tråden redan.

/Karl

Att tänka på när du skjuter timelapse om du inte gjort det förr är att allting ska vara manuellt..
Verkligen allt! annars får du "flickering" i filmen.. Ljuset ändras för varje bild och filmen blir "flimrig".
Ingen brusreducering, inte auto WB, kameran i manuellt läge, inget Auto ISO heller... 1000 bilder ger ungefär 40 sekunder film så det blir en väldigt kort sekvens.. Framförallt om du ska fade:a mellan klipp.. Jag brukar räkna med 4 sekunder extra "film" för att fade:a dvs ca 100 bilder..
Jag skjuter alltid i RAW men SRAW iom att du ändå inte kommer använda mer än 1920 pixlars bredd.. Ja såvida du inte ska panorera i bilden då men även i SRAW kan du panorera nästan 1000 pixlar med en 5D3:a så det är nästan lika mycket i din.

Jag upplever det helt annorlunda och kör alltid på full automatik på ljussättningen fokusen kan man sätta och sedan stänga av.

/Karl

Tackar
Vad bra då slapp man tänka på det.
Vad händer då när man skapar en DVD-film?
Eller kan mann få vilket format som helst.
Än så länge är jag stolt att bara kunna leverera en film.

Jag brukar köra en batchkonvertering resize och beskärning i irfanview för att få 1920x1080 sedan gör jag en film av den. Du kommer kunna leverera filmen på DVD/Vimeo (eller annan webvideotjänst) eller hur du vill.

/Karl

Jag upplever det helt annorlunda och kör alltid på full automatik på ljussättningen fokusen kan man sätta och sedan stänga av.

/Karl

Eeeeh okay... Då lyckas du med något jag aldrig lyckats med....
Kör jag Tv eller Av eller Auto Iso så får jag sånt flimmer att det bara är att kasta allting..
Det räcker ju med att solen ändra lite läge mot kameran så får man en helt annan tid
eller bländare vilket borde skapa flimmer..

Eeeeh okay... Då lyckas du med något jag aldrig lyckats med....
Kör jag Tv eller Av eller Auto Iso så får jag sånt flimmer att det bara är att kasta allting..
Det räcker ju med att solen ändra lite läge mot kameran så får man en helt annan tid
eller bländare vilket borde skapa flimmer..

Det är faktiskt helt tvärt om enligt mig. Har du inte exponeringautomatiken på får du flimmer om molnen drar förbi, har du automatiken på kompenserar automatiken för att det blir mörkare när molnet skuggar. Spot-exponering kan nog ge fruktansvärt flimmer men om man exponerar efter så stor yta som kameran klarar ger det oftast bäst resultat.

Alla gånger jag fotat manuellt har det blivit fruktansvärt flimmrigt just för att ljuset skiljer så pass mycket mellan molnigt och omolnigt och molnen drar förbi ganska snabbt i time lapses.

Här har du en timelapse tagen med en mobiltelefon som inte har en manuell inställning så långt ögat når och det var väldigt varierande ljus när jag fotade.
http://www.youtube.com/watch?v=osKfDnuNBTw

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto