Annons

Dagsljusfilm och teater

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Skulle precis stoppa ner en rulle superia 800 i fujis framkallningspåse när det slog mig att hela rullen är plåtad på teatern. Det var så klart blandade kulörer, men jag tror att merparten var ofärgat glödlampsljus (vad har de för belysning på teatrar egentligen). Borde jag ha använt blåfilter för att slippa gulstick, kan i så fall labbet korrigera detta? Som sagt framkallningspåsen är fujis egen. Skall jag spara den och skicka filmen till ett manuellt labb i stället?

Mvh H

Ja, det är troligt att bilderna får färgstick. Visst hade du kunnat använda blåfilter vid fotograferingen, men då hade du ju mist minst ett steg tid eller bländare. Kolla upp vilket labb som kan printa bilderna manuellt åt dig, och att du förstås då ber dem att minska färgsticket.

Ja det stämmer ju, jag valde 800:an för att få lite skärpedjup. Men då har alltså bara de manuella labben att tillgå om man inte scannar själv och fixar till sticket i ps alternativt att man tappar ett steg.

Annars är faktiskt Fuji 800 rätt bra på att ta hand om färgerna. Körde själv med den innomhus i en sporthall och det blev rätt bra.

Jag tror att jag drar iväg rullen till Ånge i alla fall. Plåtade svartvitt också, så bilder har jag ju. Kan vara kul att se resultaten med 800:an utan korrigeringar. Verkar vara en trevlig film för övrigt. Detta är min första men farsan har kört ett par och gillar den skarpt. Perfa till julfirandet.

H

är inte fujis nya filmer kända för att eliminera stick osv tack vare det fjärde färglagret?

ANNONS
Götaplatsens Foto