Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Jahapp - då har jag fått två härliga dammkorn i kamerahuset. De syns på spegeln och jag vet inte om jag ska behöva lämna in kameran för att få bort dem..

Skulle nästan våga ta bort dem med hörnet av en putsduk..

Fast det kanske inte är så lyckat?

Så - vad gör jag och vad behöver jag för att göra det?

Har du en blåsbälj så prova den. Jag tycker inte att du ska blåsa med nunnen då det säkert kommer att stänka saliv på spegeln som lämnar fläckar.

Om du är modig nog och använda putsduken så va jäkligt försiktig så att du inte rubbar nått.

Annanrs kan en liten fin pensel kan vara till hjälp.

//Micke

INTE DAMM - SKUMT

Nu är jag förvirrad: Det tycks inte vara damm...

Problemet visar sig bara i långa slutartider. Med blixt eller korta tider på ett objektiv med bra bländare, så visar sig inte de tre störande prickarna..

EEeeeeeh?

Damm på spegeln skall man inte ta bort själv, damm på sensorn kan man ta bort.

Dessutom så syns inte damm som ligger på spegeln på bilden, bara om dammet ligger på sensorn är det ett problem.

/M

Mattias Leppäniemi skrev:
Damm på spegeln skall man inte ta bort själv, damm på sensorn kan man ta bort.

Dessutom så syns inte damm som ligger på spegeln på bilden, bara om dammet ligger på sensorn är det ett problem.

/M
Nä stopp nu! Damm på spegeln är väl inga bekymmer, det påverkar inte bilden alls. Sensorn däremot ska man var extremt försiktig med. Det finns kit som man kan rengöra sensorn med, men bäst är nog att lämna in den på service.

iBoat skrev:
Nä stopp nu! Damm på spegeln är väl inga bekymmer, det påverkar inte bilden alls. Sensorn däremot ska man var extremt försiktig med. Det finns kit som man kan rengöra sensorn med, men bäst är nog att lämna in den på service.

Nä, det var väl precis det jag skrev! Damm på spegeln påverkar inte bilden ju!

Ja, men att börja pilla på sensorn är känsligare än att ta bort damm från spegeln.
Du skrev kanske fel men tänkte rätt i ditt första inlägg?

N, jag anser att det är du som tänker fel, spegeln och mattskivorna är känsligare för rengöring än sensorn.

Det är inga problem att ta bort damm från sensorn, jag har gjort det själv flera gånger utan problem.
/M

Det är lugnt.

Betala gärna någon annan en massa hundralappar för att göra något som man i de flesta fall kan göra själv.

Jag antar att du inte tar med dig kameran ut när det är kallt ute, eller när det regnar eller snöar?

Klart att Nikon inte officiellt inte säger till dig att det är 100% idiotsäkert att rengöra sensorn själv. Då skulle de ju få massa klagomål och garantireparationer som skulle kosta dom dyra pengar för folk som är oförsiktiga eller rent klantiga.

Men dom sagt om du vill betala varje gång du skall rengöra sensorn så är det helt lugnt för min del.
/M

Mattias Leppäniemi skrev:
Det är lugnt.

Betala gärna någon annan en massa hundralappar för att göra något som man i de flesta fall kan göra själv.

Jag antar att du inte tar med dig kameran ut när det är kallt ute, eller när det regnar eller snöar?

Klart att Nikon inte officiellt inte säger till dig att det är 100% idiotsäkert att rengöra sensorn själv. Då skulle de ju få massa klagomål och garantireparationer som skulle kosta dom dyra pengar för folk som är oförsiktiga eller rent klantiga.

Men dom sagt om du vill betala varje gång du skall rengöra sensorn så är det helt lugnt för min del.
/M
Skönt att du inte bekymrar dig för mina hundralappar. I mitt yrke kan jag inte välja väder så den är med mig överallt och i alla situationer som uppstår. Jag blåser sensorn vid behov men skulle aldrig röra den fysiskt. Skickar hellre in den på service och får en lånekamera gratis under tiden.

Hmmm, jag fick precis hjälp av Scandinavian Photo att ta bort skit på sensorn som gav stora svarta fläckar på bilderna. Dom använda sig av en blåsbälg. Jag tycker att det känns lite sådär att detta hände mig efter att jag bara haft kameran i tre månader. Har jag gjort något så galet?
Hur kan man undvika det, och är det värt att inhandla en blåsbälg?

Re: INTE DAMM - SKUMT

Lars Garage skrev:
Nu är jag förvirrad: Det tycks inte vara damm...

Problemet visar sig bara i långa slutartider. Med blixt eller korta tider på ett objektiv med bra bländare, så visar sig inte de tre störande prickarna..

EEeeeeeh?

Om de syns på spegeln, kan de inte sitta på sensorn (och förstås heller inte synas på bilderna). Om det är skarpa störande prickar som syns på bilderna är det förmodligen döda pixlar och har inget med damm att göra.

Till Johan Ågren: damm på sensorn kan du få efter första exponeringen du gör med kameran om du har otur. Och ja, det är klart värt att inhandla en liten blåsbälg för att hantera majoriteten av det damm som hamnar där.

Ytterligare en fundering: Jag har en svart prick som syns när jag kollar i sökaren, men den är "borta" på bilderna, så den stör inte själva bilden egentligen, men det är bara jag som stör mig på den. Vad beror det på? Är det damm på spegeln då eller? Jag är inte så haj på hur det hänger ihop! Jag har en D40X om det har någon betydelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto