Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm mellan linserna

Produkter
(logga in för att koppla)

pecci

Medlem
Jag har ett 17-40 och vardar det ommt.

Men jag har lyckats fa damm inne i linsen. Det ser ut att vara innanfor den bakresta linsen. Det ger morka flackar pa bilderna.
Vet nagon om det ar svart att fixa? Pris?
Jag ar inte i Sverige just nu, har ar det omojligt att fixa. Skulle uppskatta om nagon kan ge mig rad.

Mirko

pecci skrev:
Jag har ett 17-40 och vardar det ommt.

Men jag har lyckats fa damm inne i linsen. Det ser ut att vara innanfor den bakresta linsen. Det ger morka flackar pa bilderna.
Vet nagon om det ar svart att fixa? Pris?
Jag ar inte i Sverige just nu, har ar det omojligt att fixa. Skulle uppskatta om nagon kan ge mig rad.

Mirko

låter konstigt att det skulle ge fläckar. Hur långt in verkar det sitta? Fotar du digitalt? Är du helt hundra på att det inte är damm på sensorn?

Mörka fläckar på bilderna är damm på sensorn. Damm i objektivet syns inte som fläckar då de hamnar ur fokus.

StaffanH skrev:
Mörka fläckar på bilderna är damm på sensorn. Damm i objektivet syns inte som fläckar då de hamnar ur fokus.

Ja, men samtidigt borde det bli mer känsligt ju längre bak dammet sitter. Men troligast är nog ändå helt klart damm på sensorn.

mange78 skrev:
Ja, men samtidigt borde det bli mer känsligt ju längre bak dammet sitter. Men troligast är nog ändå helt klart damm på sensorn.

Ljuset är ändå så pass ofokuserat när det lämnar objektivet. Man måste ofta blända ner för att se en dammfläck på glasskivan någon mm framför själva sensorn, tänk då på en dammfläck som sitter i objektivet 4-5 cm ifrån. Tror chansen är näst intill obefintlig att den skulle synas, även på mycket liten bländare.

Det sitter langst bak, tre tydliga korn varav ett ar stort! Sensorn ser ren o fin ut.
Med andra objektiv far jag inte samma flackar.

Bilagor

• mirko (43).jpg
    mirko (43).jpg
    30 KB · Visningar: 219
Ska man inte bry sig om lite damm inne i objektivet? Aven om det nu inte sulle vara det som ger flackar pa bilderna?
Jag stor mig pa det, men det kanske jag inte ska gora. Har haft objektivet i tva ar, och det ska ju vara dammsäkrat o Vädertätat!

Jag kanske ar for petig?

pecci skrev:
Ska man inte bry sig om lite damm inne i objektivet? Aven om det nu inte sulle vara det som ger flackar pa bilderna?
Jag stor mig pa det, men det kanske jag inte ska gora. Har haft objektivet i tva ar, och det ska ju vara dammsäkrat o Vädertätat!

Jag kanske ar for petig?

Som sagt, det är ytterst sällan som det syns på bilderna. Inget att bry sig om egentligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto