Annons

Damm på bildsensorn ...

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Hur i hela friden håller man bildsensorn i en digital systemkamera fri från partiklar och beläggningar?

I en vanlig kamera matar man ju fram en ny, ren och fräsch "bildsensor" för varje bild. Så icke i en digitalkamera ...

Med tanke på det enorma antalet bildpunkter i förhållande till ytan, så torde väl även mikroskopiska partiklar bli synliga på bilderna, och sådana kommer nog in i kamerahuset redan vid första objektivbytet. Sakta men säkert byggs det väl också upp en beläggning på bildsensorn av de föroreningar som finns i luften, om inte annat så minskar väl ljuskänsligheten av detta.

Jag har forskat lite i ämnet och fått en diffus känsla av att "damm" och digitala systemkameror är något man talar tyst om. Något användbart svar har jag i alla fall inte fått. Så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få för att lösa denna gåta.

(Jag är mäkta sugen på att köpa en Canon 10D men tvekar pga ovanstående.)

Canon eos 10D har en glasskiva framför cmos-sensorn vilket gör den mer lättare att göra ren. Den har dessutom en speciell funktion där den fäller upp spegel och slutare så att man kommer åt göra rent om så nödvändigt. Man ska dock vara mycket försiktig vid denna operation så att man inte skadar sensorn eller andra vitala delar.
/P

Talar tyst om det? Var fick du den idén ifrån? Jag tycker det talas om olika metoder för dammborttagning hela tiden.

Enklaste sättet är att blåsa bort det periodvis helt enkelt. Det gäller att ha något bra att blåsa med bara. Komprimerad luft är inte bra!

En annan möjlighet är att köpa "sensor swabs" och torka av sensorn.

Men i praktiken vet jag inte hur stort problem det är egentligen. Jag har egentligen aldrig rengjort min 10D eller min förra DSLR (en D30), har inte haft några egentliga dammproblem. Det är värre för folket med CCD-kameror (Nikons och Canon 1d), de verkar behöva rengöra stupikvarten.

henab skrev:
... Jag tycker det talas om olika metoder för dammborttagning hela tiden.
Det tyder väl på att det verkligen är ett problem?
Har du en länk till något bra ställe där det pratas om det, så tar jag tacksamt emot den.

pajen skrev:
Det tyder väl på att det verkligen är ett problem?
Har du en länk till något bra ställe där det pratas om det, så tar jag tacksamt emot den.

Ja, det är klart att det är något man bör känna till. Sök på Canon SLR-forumet på dpreview.com så hittar du en hel del diskussioner.

Då ställer jag en motfråga.. Hur jobbigt är det med damm på de diabilder man scannar in?

Jo, rätt jobbigt.

Ev damm på sensorn tas med stor lätthet bort i t.ex. PS.

Mao. inget stort problem enl. mig.

Efter fjorton månaders användning av Pentax Optio 430 var insidan av LCDn full med pyttesmå partiklar. Inuti sökarfönstret fanns det ett dussintal små svarta prickar ojämnt fördelade.
Hur det såg ut inuti systemet kan man inte veta.

Pentax svarade att jag inte borde transportera kameran utan att använda deras beredskapsväska och att en rengöring beräknades kosta en tusenlapp!

Det är ju så att fabrikanterna gör reklam för små kameror som man ska låta slinka ner i fickan och alltid ha med sig på stan. Men kamerorna är tydligen inte dammtäta och kräver fordral. Och då blir de så klumpiga att de inte får plats i fickan. Ett slags moment 22!

Jag har nu gett bort min Pentax och skaffat en Canon IXUS 400 som jag nu hoppas ska klara dagligt bruk bättre.

janf skrev:
Efter fjorton månaders användning av Pentax Optio 430 var insidan av LCDn full med pyttesmå partiklar.
Oj då, jag som trodde digitalkompaktare var nästan hermetiskt tillslutna. Hoppas att din IXUS tål normal användning bättre. (Undrar hur pass tät min egen Canon G2 är ...)

Förövrigt, tack för alla inlägg och svar, bl.a. länken från Jago var klart läsvärd, men jag tar gärna emot fler länkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto