Fribbe
Aktiv medlem
Jag hämtade 8 st förstoringar idag i storlek 30*45 cm och är inte nöjd med resultatet.
Det var damm på flera bilder.
Jag vill reklamera förstoringarna och vill därför veta vad det är för damm.
Hur uppenbarar sig damm som finns på/i objektivet när bilden togs? Det borde väl bli mörkt? Damm som finns på negativet vid förstoringen borde väl bli vitt?
Dammet på förstoringarna är i form av vita, skarpa prickar och fibrer.
Hur petig ska man vara? Det rör sig om ungefär två, tre prickar på sex av bilderna som jag anser är såpass iögonfallande att bilden inte kan ställas ut som är meningen.
Även om jag inte anlitade ett proffslabb så borde man väl kunna förvänta sig att negativen rengörs och kontrolleras innan förstoringen görs?
Det var damm på flera bilder.
Jag vill reklamera förstoringarna och vill därför veta vad det är för damm.
Hur uppenbarar sig damm som finns på/i objektivet när bilden togs? Det borde väl bli mörkt? Damm som finns på negativet vid förstoringen borde väl bli vitt?
Dammet på förstoringarna är i form av vita, skarpa prickar och fibrer.
Hur petig ska man vara? Det rör sig om ungefär två, tre prickar på sex av bilderna som jag anser är såpass iögonfallande att bilden inte kan ställas ut som är meningen.
Även om jag inte anlitade ett proffslabb så borde man väl kunna förvänta sig att negativen rengörs och kontrolleras innan förstoringen görs?