Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på neg, kvalitet på förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Jag hämtade 8 st förstoringar idag i storlek 30*45 cm och är inte nöjd med resultatet.
Det var damm på flera bilder.
Jag vill reklamera förstoringarna och vill därför veta vad det är för damm.
Hur uppenbarar sig damm som finns på/i objektivet när bilden togs? Det borde väl bli mörkt? Damm som finns på negativet vid förstoringen borde väl bli vitt?
Dammet på förstoringarna är i form av vita, skarpa prickar och fibrer.
Hur petig ska man vara? Det rör sig om ungefär två, tre prickar på sex av bilderna som jag anser är såpass iögonfallande att bilden inte kan ställas ut som är meningen.
Även om jag inte anlitade ett proffslabb så borde man väl kunna förvänta sig att negativen rengörs och kontrolleras innan förstoringen görs?

Precis som du säger så blir det vita prickar vid kopieringen. Damm på/i optiken märker du knappt av eftersom de ligger ur fokus.

Jag skulle reklamera om det var dammprickar på kopiorna, antingen att de gör nya eller retucherar de du har.

\h

Fredrik Calabrese skrev:
retouch ser dock aldrig riktigt hundra ut eftersom det blir en skillnad i ytan.

Det beror i och för sig lite på hur duktig retuchören är och storleken på kopian, ju större desto mindre synligt. Nu hade Patrik bara 30*45 så då är risken stor att det inte blir bra.

\h

Vita prickar är från kopieringen, däremot svarta kommer från negativet. Om jag vore du så ska du reklamera kopiorna omgående och undra vad labbet håller på med, acceptera det aldrig. Så ska de inte se ut oavsett vem (proffslabb eller amatörlabb) som gjort dem. Vita prickar kan prickas/retuscheras utan att det syns av nå´n som vet vad de håller på med.

Mvh/Ove Q
(Drygt 30-års erfarenhet)

Har ingen betydelse om det är blankt- matt- eller präglat papper, en duktig retuschör fixar det ändå! Det primära att att du under inga som helst omständigheter ska acceptera prickarna. Reklamera!
Mvh/Ove Q

ANNONS
Götaplatsens Foto