Annons

Damn! Inte redan?!

Produkter
(logga in för att koppla)

DotMartin

Ny medlem
Hej!

Fick min D70s för bara nån vecka sen och nu har jag problem. I förrgår var jag ute och plåtade lite och det var frid och fröjd, Sen har kameran legat, nu har jag svarta prickar på mina bilder, damm I guess. Öppnade spegeln och kollade på sensorn, men såg inget. Kan det vara skräp på andra ställen? Någon som vet nån snäll fotoaffär eller dylikt som kan hjälpa mig med detta i Linköping?

tack..
/martin

Damm på sensorn kan vara nästan helt osynligt och ändå synas på bilderna. Köp dig en enkel blåsbälg med filter hos närmaste fotohandlare så är saken troligen ur världen för en hundralapp.

Jag lämnar in mina kameror 1-2 gånger per år för rengöring hos en butik (AE-foto, Göteborg) för jag vågar inte ge mig på det själv. Försökte med en bälg men det blev varken bättre eller sämre. Jag tycker det är värt pengarna och då vet jag också att jag behöver inte vara löjligt försiktig när jag byter objektiv för det kommer en rengöring om ett antal månader ... troligtvis!

Lämnar man in kameran regelbundet blir varje rengöring enkel och förhållandevis billig och de gör det på ca en timme.

Däremot fixar jag mina skidor själv (valla/slipa/laga) och tycker det är busenkelt för jag har rätt grejer och har jobbat med det i flera år ... medan andra, kanske de som själva rengör sina kameror, aldrig skulle komma på tanken att slipa och valla skidor ...!

tack för all hjälp, jag besökte en rutinerad kompis med de rätta verktygen, då ingen av Linkans många fotoaffärer hade en bälg hemma.

Det skulle visa sig vara damm på insidan av objektivet, på den lins som sitter närmast sensorn. I alla fall verkar det så. Vi hittar inga spår av skräp på sensorn och efter flera omgångar blås så försvinner ändå inte allt skräp när man använder minsta bländaren.

Min fundering är om det kan vara så att nikon kan hjälpa mig? Jag menar jag har varit väldigt snäll mot kameran och knappt hunnit använda den alls. Nån som vet?

Till mig sa de i butiken att damm rent teoretiskt kan komma in även om man inte tar av objektivet ... det är inte 100% tätt.

Har du bara bytt objektiv en gång vid lite fel tillfälle så kan det ju ha smugit sig in damm.

Jag VET inte men jag gissar att Nikon hänvisar till att det är ganska "normalt" med damm på sensorn ... hoppas dock att jag har fel så du kan få hjälp!

Men nu var det ju inte damm på sensorn utan i objektivet. Jag hade kontaktat stället där jag köpt kameran och frågat vad som gäller.

onödiga pengar

Tycker det är lite onödigt att betala dyrt för något som man kan göra själv på ett par minuter. Tror inte det är säkrare att låta andra göra det.

precis, jag menar damm skall väl inte kunna leta sig in i objektivet helt lätt.. Då den är tre veckor gamal borde det legat där innan.. :)

DotMartin skrev:
Hej!

Fick min D70s för bara nån vecka sen och nu har jag problem. I förrgår var jag ute och plåtade lite och det var frid och fröjd, Sen har kameran legat, nu har jag svarta prickar på mina bilder, damm I guess. Öppnade spegeln och kollade på sensorn, men såg inget. Kan det vara skräp på andra ställen? Någon som vet nån snäll fotoaffär eller dylikt som kan hjälpa mig med detta i Linköping?

tack..
/martin

Hur gick det för dig? Jag har exakt samma problem. Damm, eller snarare ludd, har antingen letat sig in eller fanns där från början. Bakom bländaren, men framför bakre linsen. Objektivet är någon vecka gammalt och jag har vårdat det som ett barn. Det är ett Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED.

ANNONS
Götaplatsens Foto