Annons

Darktable frågor?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Intel verkar ha fixat sina drivrutiner för OpenCL (Intel NEO). Däremot har man från darktables sida inte testat hur stabilt det blir och OpenCL för Intel NEO är fortfarande avstängt. Går att själv testa genom att ändra i filen darktablerc. Se till att darktable är avstängt, öppna darktablerc som ligger i C:\Users\MyName\AppData\Local\darktable\darktablerc och ändra till ignore_drivers_blacklist=TRUE

För den som önskar Canons bildstilar för 6D, 7D, 1Ds och M5 finns de här tillsammans med en svensk språkfil för darktable 3.6.x. Jag har 30D, 300D, D30 och D60 som jag ännu inte har gjort profiler till men som jag har möjlighet att skaffa. Nu verkar det dock vara på modet att köra linjära profiler så det kanske var ogjort arbete från min sida.



För den som önskar egna LUT-profiler för att kopiera kameratillverkarens bildstilar kan man en solig dag när solen står som högst fotografera en färgkarta såsom SpyderCheckr eller vilken som helst som har stöd hos Argryll https://argyllcms.com/doc/Scenarios.html
Därefter låter man darktable jämföra färgerna ur JPEG-filen och applicera dem på råfilen.

Jag tog en råfil på ISO 100 och med bländare 8 och lät Canon Digital Photo Professional exportera JPEG-bilder i alla dess bildstilar. Därefter lät jag darktable kopiera varje bildstil. Video för överkurs http://web.archive.org/web/20141228080420/https://encrypted.pcode.nl/blog/2010/06/28/darktable-camera-color-profiling/
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Till Tony Johansson, se till att darktable är nedstängt, tag därefter en backup genom att kopiera hela mappen C:\Users\MyName\AppData\Local\darktable till en annan plats.

När du gjort det kan du öppna darktablerec i originalmappen och med en textediterare. Använd sökfunktionen och se om du hittar något som heter cldevice_v4_
Exempel kan vara cldevice_v4_quadrortx4000=0 250 0 16 16 1024 0 0 0.017853

Vad står där? Speciellt intressant är åttonde siffran. 1 är avslaget. 0 påslaget.

Nästa sak att leta efter är opencl_use_cpu_devices=FALSE

Du behöver inte göra nåt med den ännu. Bara notera om du har den sådär eller ej.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Till Tony Johansson, se till att darktable är nedstängt, tag därefter en backup genom att kopiera hela mappen C:\Users\MyName\AppData\Local\darktable till en annan plats.

När du gjort det kan du öppna darktablerec i originalmappen och med en textediterare. Använd sökfunktionen och se om du hittar något som heter cldevice_v4_
Exempel kan vara cldevice_v4_quadrortx4000=0 250 0 16 16 1024 0 0 0.017853

Vad står där? Speciellt intressant är åttonde siffran. 1 är avslaget. 0 påslaget.

Nästa sak att leta efter är opencl_use_cpu_devices=FALSE

Du behöver inte göra nåt med den ännu. Bara notera om du har den sådär eller ej.
Ok Peter, tack för detta. Får gå igenom denna process när jag har lite mer tid till mitt förfogande, det är överkurs för mig. Jag är inte speciellt insatt i datorer i största allmänhet. Bara att lära mig ett redigeringsprogram, hur basic det än är, tenderar att ta evigheter för mig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok Peter, tack för detta. Får gå igenom denna process när jag har lite mer tid till mitt förfogande, det är överkurs för mig. Jag är inte speciellt insatt i datorer i största allmänhet. Bara att lära mig ett redigeringsprogram, hur basic det än är, tenderar att ta evigheter för mig.
Tag din tid, om du ens känner för det alls. Jag är inte vid min dator själv så jag vet inte hur det ser ut.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Så får det bli, Peter. Har du läst tråden du länkade till om hur man skall genomföra operationen !? Det finns skäl till varför just detta grafikkortet är blockat i DT.
Jag läste den och läste även vidare. Du kan ignorera det som står där och bara hålla utkik för de två poster jag nämnt.

Man kan väl testa och se vad som händer? Antingen fungerar det eller så gör det det inte.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Äntligen hemma vid min dator igen.

Så här det ut hos i min dator. Första bild visar mina två grafikkort. Bägge är aktiva och den åttonde siffran är 0. Står det 1 hos dig kan du ändra till 0, spara, stäng och starta därefter darktable och titta om OpenCL är aktivt under inställningar.

Skärmbild från 2022-09-10 04-16-17.png

Andra bild visar OpenCL på processor. Vissa processorer till bärbara har det. I darktable är det satt till avslaget, false. Man kan skriva true där i stället om din processor stöder det eller ej.

Skärmbild från 2022-09-10 04-16-43.png

Nästa gång jag startar datorn kan jag kolla hur det ser ut i Windows.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Äntligen hemma vid min dator igen.

Så här det ut hos i min dator. Första bild visar mina två grafikkort. Bägge är aktiva och den åttonde siffran är 0. Står det 1 hos dig kan du ändra till 0, spara, stäng och starta därefter darktable och titta om OpenCL är aktivt under inställningar.

Visa bilaga 166757

Andra bild visar OpenCL på processor. Vissa processorer till bärbara har det. I darktable är det satt till avslaget, false. Man kan skriva true där i stället om din processor stöder det eller ej.

Visa bilaga 166758

Nästa gång jag startar datorn kan jag kolla hur det ser ut i Windows.
Ok Peter, jag skall sätta mig in i det vid lämpligt tillfälle och ett lämpligt tillfälle är inte i detta nu, dessutom är det inte något som är akut (även om jag vill se hur det fungerar med dessa konfigurationer). Återkommer i detta när konfigureringen är utförd, och talar om hur det gått.

Ses i en tråd nära dig.
Allt gott (så länge);
// Tony.
 
Senast ändrad:
ANNONS