Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Dassiga bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Hej!

Fick min Canon 10D igår och testade att fota lite. Eftersom jag är total nybörjare så testade jag att fota på auto-läget. När jag kom hem och förde över bilderna till datorn så tyckte jag att de var lite "dassiga". Kan det bero på det minst sagt grå och trista vädret som var ute? Kan det bero på mitt skrotobjektiv (Canon EF 25-80mm 4-5,6), kan det bero på något annat? När jag tog in de i photoshop och körde autonivåer på de så blev de mycket bättre.

Tack på förhand!

- Johan

Ofta så är bilderna lite kontrastlösa som standard på en DSLR, pga att dessa kameror har mycket mindre automatisk bearbetning av bilden i kameran. Detta ger att de kan se lite dassiga ut.
Antingen så bearbetar man dem själv i bildbehandlingsprogram i efterhand och ökar kontrasten (curves är, för det mesta, bättre än levels för ändamålet) eller så får man ställa in kameran så att den använder mer kontrast. Man kan ju åxå öka färgmättnaden, men det brukar sällan behövas enl. min erfarenhet.

Detta är väl den troligaste orsaken, även om objektivet åxå kan ha ett finger mer i spelet.

Några förslag..

Har du några förslag på vad jag ska ändra för inställningar i kameran?

Dra upp kontrasten kanske? Hur mycket? Ska jag röra Skärpan, färgmättnad och färgton med kanske?

Tacksam för svar, och somsagt, jag är total nybörjare ;)

- Johan

Prova dig fram med olika parametrar i kameran tills du är nöjd. Annars fungerar det bra att köra på "orginalinställningar" och fixa till dem i photoshop i efterhand. Då har man iallafall full koll på resultatet.

PN

problemet.

Okej, men det verkar inte som jag är ensam med "problemet" iallafall. Ska kanske börja testa mig fram med lite mer manuella inställningar.

- Johan

Jag vet hur du känner dig! När jag fick min 10D för ett år sedan så tog det lite tid innan bilderna såg ut som jag ville. En grej som gör stor skillnad är vitbalansen. Använd inte automatisk vitbalans. Om du använder de fördefinierade vitbalansinställningarna så blir färgerna mycket renare tycker jag. En annan sak som redan nämnts är att justera kontrasten lite i datorn. Jag brukar använda Levels i Photoshop för att öka kontrasten lite. Så blir bilderna som jag förväntar mig. I alla fall ibland ;o)

Okej! Så jag skippar autoläget och slår på automatisk vitbalans. Är det bättre att dra upp lite inställningar i photoshop än att göra det direkt i kameran?

Bara ett förtydligande; kör inte AWB-läget (Auto White Balance) på vitbalansen, utan välj de specifika lägena för dagsljus, molnigt, skugga o s v. Kör du RAW (och inte JPG) så kan du ändra vitbalansläget i efterhand. Jag kör RAW men är ändå noga med att välja vitbalansläge när jag fotograferar, mest för att jag inte ska missa det vid de tillfällen när jag använder JPG-läget.

Skut i raw ist för att få ut det mesta och bästa från kameran. Det finns hur många fördelar som helst, bland annat så kan du fixa vitbalanden i datorn. Visseligen tar det lite längre tid, men du får mycket bättre resultat.
Om jag inte har fått fel information så ska man vara glad att bilderna är lite mörkare än vad man väntat sig, då de innehåller mera färger. Alltså så det inte är utfrätt. Ljusa upp färgerna och trixa lite med färgerna så vipps så är det bra... typ. ;)
Lycka till!

Okej! Låter vettigt. Men att fota i RAW får jag vänta lite med. Tänkte lära mig lite mer först och framför allt skaffa ett till större minneskort. 256 mb räcker inte långt ens om man fotar i JPG. Speciellt inte om man fotar lite motorsport och så så man tar en serie på ett knippe bilder.

- Johan

alcedo [E.F.S] skrev:
Bara ett förtydligande; kör inte AWB-läget (Auto White Balance) på vitbalansen, utan välj de specifika lägena för dagsljus, molnigt, skugga o s v.

Nja... Jag tycker att AWB fungerar i de flesta ljusförhållanden. DÅ jag får problem är vid mycket glödlampsljus och när jag använder blixt.

Annars kan jag hålla med om att kör i RAW.

Patrik

Du bör alltid spendera mer pengar på ditt objektiv än på din kamera-- det är en bra riktlinje. Jag skulle vilja påstå att en gammal Canon D60 med ett bra L-objektiv piskar en Canon 1Ds med ett billigt F4.0-5.6 objektiv i bildkvalitet och användbarhet varje gång.

Du kanske inte har möjlighet att satsa mer på objektiv just nu, men det är viktigt att komma ihåg att din kamera är bara så bra som ditt objektiv.

Nu har det kommit massor av svar sedan jag skrev nedantående, för av någon oförklarlig anledning gick det inte iväg när jag tryckte på skicka...
Nåväl:

Jag har inte järnkoll på 10D då jag inte äger någon själv, men mitt bästa råd är väl eg att prova dig fram till något som du tycker passar dig. Det är ju individuellt vad man tycker ser bra ut.
På min D70 har jag satt kontrasten till "Medium low" för att det är enklare lägga till kontrast än att ta bort den i efterhand på ett bra sätt. Jag har även skärpningen satt till 0 eftersom man får bättre kontroll på det själv i efterhand.
Men jag efterbehandlar ju de flesta av mina bilder åxå.
Sedan fotar jag ju RAW åxå, så dessa inställningar är eg bara för att jag ska slippa ställa in dem i RAW-konvertern för varje bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto