Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Dassiga bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Hej!

Fick min Canon 10D igår och testade att fota lite. Eftersom jag är total nybörjare så testade jag att fota på auto-läget. När jag kom hem och förde över bilderna till datorn så tyckte jag att de var lite "dassiga". Kan det bero på det minst sagt grå och trista vädret som var ute? Kan det bero på mitt skrotobjektiv (Canon EF 25-80mm 4-5,6), kan det bero på något annat? När jag tog in de i photoshop och körde autonivåer på de så blev de mycket bättre.

Tack på förhand!

- Johan

Ofta så är bilderna lite kontrastlösa som standard på en DSLR, pga att dessa kameror har mycket mindre automatisk bearbetning av bilden i kameran. Detta ger att de kan se lite dassiga ut.
Antingen så bearbetar man dem själv i bildbehandlingsprogram i efterhand och ökar kontrasten (curves är, för det mesta, bättre än levels för ändamålet) eller så får man ställa in kameran så att den använder mer kontrast. Man kan ju åxå öka färgmättnaden, men det brukar sällan behövas enl. min erfarenhet.

Detta är väl den troligaste orsaken, även om objektivet åxå kan ha ett finger mer i spelet.

Några förslag..

Har du några förslag på vad jag ska ändra för inställningar i kameran?

Dra upp kontrasten kanske? Hur mycket? Ska jag röra Skärpan, färgmättnad och färgton med kanske?

Tacksam för svar, och somsagt, jag är total nybörjare ;)

- Johan

Prova dig fram med olika parametrar i kameran tills du är nöjd. Annars fungerar det bra att köra på "orginalinställningar" och fixa till dem i photoshop i efterhand. Då har man iallafall full koll på resultatet.

PN

problemet.