Annons

Fototeknik fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattuggla

Avslutat medlemskap
Skulle behöva lite tips ang fågelfoto.
Jag tycker oftast det är svårt att få in fokus och skärpa på själva fågeln även om jag riktar fokuspunkten mot fågeln.
Fotade tex en nötväcka där själva fågeln blev överexponerad.
Försöker testa med olika mätmetoder och brukar ha både ISO max 1600 och AWB på auto.Hur gör ni där?
Fotar med AV läget och brukar utgå från f/5,6 på ett 300mm objektiv.
.Hur tänker ni om ni fotar i skog eller mot himmel ang bländarvärdet.
Tycker också det är svårt att fota mot himmel då oftast fågeln bara blir en silhuett.
En grå häger tex tycker jag också är svårt att få till om bakgrunden är ljus.
Tycker det är enormt kul att fota fågel men har mycket kvar att lära än...
Tacksam för lite tips...

Bifogar den överexponerade nötväckan.

EXIF

Kamera: Canon Canon EOS 550D
Bländare: f/5.6
Slutartid: 1/250 sek
Känslighet: ISO 1600
Brännvidd: 300 mm
Mätmetod: Center Weighted Average
Exponeringsmetod: Aperture priority
Blixt: Flash did not fire, compulsory flash suppression mode
Vitbalans: Auto white balance

Mvh Kicki
 

Bilagor

  • 2012-10-11 045.jpg
    2012-10-11 045.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,664
Har du testat att använda dig av exponeringskompensation? Några steg +/- brukar ofta hjälpa automatiken på traven. Lär dig också att läsa av kamerans histogram och därefter testa dig fram med olika inställningar.

Lycka till!

// Daniel
 
Nu är jag ingen fågelfotograf men däremot så använder jag Canon. Börja med att ändra ljusmätmetod till "Utsnittsmätning". (Här har du dina alternativ. Tyvärr hängde inte symbolerna med vid kopieringen)

Evaluerande ljusmätning
Utsnittsmätning
Spotmätning
Centrumvägd genomsnittsmätning

Jag tolkar det som om att du använder den sista metoden. Ställer du in utsnittsmätniingen så kommer mätningen enbart ske i centrum av sökaren. Detta ställer lite högre krav på dig som fotograf att tänka efter lite med en ev exponeringskompensation eftersom en svart fågel kommer att bli grå och en vit fågel också kommer att bli grå. I extremfallen så är kompensationen närmare 2 steg.

Fokus.
Testa att köra i servoläget med enbart mittpunkten aktiv. I och för sig tror jag (men inte säker) att om du kör med servoläget så börjar kameran att söka fokus med mittpunkten för att ta hjälp av omkringliggande punkter om objektet flyttar sig. (Det är långt ifrån säkert att du har denna funktionen på din modell)

Känner du till begreppet "Tumfokus"? Koppla bort fokus från avtryckarknappen och via dina menyer lägger du fokus på *-knappen. När allt är inställt så följer du fågeln i sökaren. Håller inne *-knappen och kameran följer med fokus och när du vill ta bilden (seriebild läget) så pressar du ner avtryckaren. När du tar kortet så exponerar kameran.
 
Bilden i första inlägget tycker jag ser perfekt exponerad ut. Möjligen kan det finnas några få pixlar som är helt vita, men om du fotat i råformat så är det en barnlek att få detaljer även där.

Men visst, man bör lära sig hur kamerans mätning fungerar, och hur man använder exponeringskompensation i olika lägen. Till slut sitter det i ryggmärgen, och man kan då kompensera innan man tar bilden, eftersom man "vet" hur kameran tänker i olika situationer, och man vet då också hur man måste kompensera.
 
Håller med "erro.se", är bilden taget i RAW, så är det bra exponerat!

Angående flygande fåglar mot ljus himmel …
Kan man kanske testa med blixt?
Beror visserligen på avståndet, men det finns blixtredskap för att förlänga räckvidd på blixten.

Ska kanske säga att jag aldrig testat det själv på fåglar(*), men har använt blixt ute vid djurfotografering ett antal gånger. Med bra resultat.

(* Har testat det en gång på en fågel, en uggla som satt långt inne i ett mörkt träd … Problemet var att ugglan tittade på mig, så jag fick två röda klot som ögon. De bilderna blev inte bra.)
 
Sätt upp några fågelholkar och fotografera när de matar ungarna. Då vet du att fåglarna kommer regelbundet på nästan samma plats. Jag ställer kameran på stativ, fokus och exponering manuellt och väntar tills fågeln kommer. Då tittar jag 'med ögonen' (dvs inte genom kameran) och kör seriebildtagning när fågeln närmar sig.

Då kan du också testa olika inställningar då du vet att fåglarna kommer tillbaka.

Nötväcka går att få att häcka i en holk, hade nötväckor i en av mina holkar i år. De är stationära så de återkommer gärna till samma plats varje år. Dessutom är de inte speciellt folkskygga, till skillnad från statar som kräver att man gör sig osynlig vid fotograferingen.
 
Jag kör spotmätning, läge A och trimmar ISO efter väderläget. Nu får jag inte några direkt bra fågelbilder heller, men ibland funkar det. Är en svår konst att fota fåglar.

//Benny
 
Jag och många andra brukar köra manuell inställning av exponering.
Då tar jag helt enkelt några provexponeringar i miljön där fåglarna kan dyka upp.
Sen brukar det gå bra att utvärdera exponeringen på displayen.

Om det är omväxlande ljus och brokig bakgrund så är det hart när omöjligt att hitta någon automatisk mätmetod som fungerar riktigt bra. Man får helt enkelt hoppas att exponering blir hyfsad (om kameran sköter den) så att det går att åtgärda ev. felexponering i redigeringen.
RAW - formatet är nödvändigt.

Ett exempel.
Om jag är i kustlandskapet och solen skiner. Då förväntar jag mig att fågeln dyker upp i solen.
Om fågeln man är ute efter är ljus så kan jag mäta ljuset mot en ljus sten el. dyl. Så ställer jag in exponeringen efter det uppmätta värdet. (Det kan handla om ISO 400, f:5,6 1/2000 s eller däromkring för flygande fågel)

Däremot om ljuset är jämnt, t.ex. molnigt och bakgrunden också är jämn så fungerar det ofta bra med automatik. En ljus fågel mot mörkare bakgrund kanske kräver -2/3 stegs kompensation för att inte bli överexponerad. Grejen är den att man tar provexponeringar och justerar om fågeln blir för ljus eller underexponerad. Antingen manuellt eller med exponeringskompensation +-.
 
Tack för många och intressanta svar.Ang fokus upptäckte jag igår att jag har kameran inställd på "one shot" men har ändrat inst nu till servo_Ooops.
Jag ser att många fågelfotografer använder mätmedoden pattern och spot mest och får fantastiska bilder.Om man är lite osäker där är pattern ett bättre alt för mig kanske att använda med tanke på hur ljus själva fågeln blev i bilden.
Har även blivit rekommenderad att använda ISO max 3200 och AWB auto.
Rattar ni själva in detta?
Det känns på ngt sätt som det är ett säkrare kort att låta kameran för min del välja själv där.
Fotar inte i RAW då jag vill kunna efterbehandla mina bilder så lätt som möjligt i det programmet jag har redan i datorn Windows Live Photography.
Får väl ge mig på lite exponeringskompesation och testa det.

Mvh Kicki
 
Eh va menar du verkligen det du skriver?

Kan du sluta förstöra trådar med massa anmärkningar? Det stämmer ju.

Canon har:
Evaluerande ljusmätning
Utsnittsmätning
Spotmätning
Centrumvägd genomsnittsmätning

Spotmätning är i den absoluta mittcirkeln, Utsnittsmätning är i ett cirklurärt område i mitten av sökaren men större än bara mittpunktsområdet. Någon av dessa metoder borde trådskaparen prova om den inte redan gjort det.
 
Hej Nattuggla.
Håller med om att det kan vara svårt att välexponerade fågelbilder. Även stillasittande fågel kan ge över el. underexponerade bilder. Använder själv centrumvägd och mitersta fokuspunkten och RAW – då kan man till 99% rätta till ljus och skuggor, minska brus vid högt ISO mm.

Ett bra sätt att komma nära de små fåglarna är att mata dem. Fåglarna kommer att tacka dig med att ge dig massor av fina fågelbilder.
En fröautomat i ett skyddat buskage på lämpligt fotoavstånd, kameran på stativ. Sommartid kan löven skymma och försämra ljuset men lite gallring av grenar ger ofta ett gott resultat, eller att du väljer att ”fota” med solen lysande in mot fröautmaten. Vintertid inga problem då löven fallit.
Fröautomaten på bilden når kameran dels från uteplatsen och från öppet köksfönster - avstånd c:a 4-5 meter.
håhå
 

Bilagor

  • IMG_3766-400.jpg
    IMG_3766-400.jpg
    90.3 KB · Visningar: 1,327
Kan du sluta förstöra trådar med massa anmärkningar? Det stämmer ju.

Canon har:
Evaluerande ljusmätning
Utsnittsmätning
Spotmätning
Centrumvägd genomsnittsmätning

Spotmätning är i den absoluta mittcirkeln, Utsnittsmätning är i ett cirklurärt område i mitten av sökaren men större än bara mittpunktsområdet. Någon av dessa metoder borde trådskaparen prova om den inte redan gjort det.
Jag förstör inte en massa trådar.
Jag förstod däremot inte innebörden av Utsnitsmätning.
Nu vet jag, en bredare spotmätning helt enkelt.
 
Jo, så fungerar det på Canon.

Utsnittsmätning
Metoden är effektiv när bakgrunden är mycket
ljusare än motivet, till exempel på grund av motljus.
Utsnittsmätningen täcker cirka 6,2 % av
sökarbilden vid mitten

Klippet är visserligen från 5D III men jag är ganska säker på att det även gäller de enklare modellerna. När jag ändå klipper och klistrar så tar jag de andra varianterna också. Det är synd att symbolerna inte hänger med.

Evaluerande ljusmätning
Det här är en allmän ljusmätmetod som även
passar för motiv i motljus. Kameran ställer
automatiskt in exponeringen för att passa motivet.

Spotmätning
Metoden används för att mäta ljuset vid en viss
punkt i ett motiv. Ljusmätningen koncentreras till
mittpartiet, med en yta på cirka 1,5 % av sökarens
hela yta.

Centrumvägd genomsnitt
Mätningen viktas i mitten och sedan görs en
genomsnittlig mätning för hela bilden.
 
Något jag funderade på igår då jag fotade en sångsvan som var väldigt nära mig.
Använde en fokuspunkt ,den centrala som vanligt och fokuserade mot ögonen och komponerade sedan om men tänkte sedan här kan man kanske använda fler fokuspunkter eftersom fågeln här var väldigt nära och täckte upp en större del i kameran än en liten fågel gör.Eller är det då risk att kameran börjar fokusera på saker runtomkring också missar man huvudmotivet fågeln istället.
Hur gör ni?

Mvh Kicki
 
Senast ändrad:
Något jag funderade på igår då jag fotade en sångsvan som var väldigt nära mig.
Använde en fokuspunkt ,den centrala som vanligt och fokuserade mot ögonen och komponerade sedan om men tänkte sedan här kan man kanske använda fler fokuspunkter eftersom fågeln här var väldigt nära och täckte upp en större del i kameran än en liten fågel gör.
Hur gör ni?

Mvh Kicki

Du kan, som du nämnde, enklast använda en fokuspunkt, vilken väljer du själv efter hur du vill komponera bilden.
Notera att den mittersta fokuspunkten på din 550D är av sk korstyp, den är ganska mkt säkrare när motivet är svårdefinierat för kameran, vilket en ljus yta som en del fåglars fjäderdräkt ju kan vara. Sitter fågeln still som på bilden du visade är det ju enkelt att fokusera med mittpunkten och evt komponera om innan du trycker av...

Flera punkter samtidigt kan bara* bli aktuellt om du har kameran på automatiskt val av fokuspunkt.
Om, med det läget valt på kameran, motivet då är tillräckligt "jämnt" dvs en stor del av sökarens yta tas upp av motiv på samma eller nästintill samma avstånd från kameran, då kan det hända att kameran "markerar" motivet med fler än en fokuspunkt. Är motivet starkt "3 dimensionellt" är det inte lika säkert kameran markerar flera punkter, och som regel i fallet fåglar inte så värst önskvärt heller (?)
En fågel skulle iaf jag helst ha fokuserad så ögonen är skarpa, vill jag ha hela fågeln i skärpa eller nära skärpa får jag se till att ställa in en liten bländare, tex hellre F:11-8 än F:5,6-4, för att få lite mer skärpedjup, men fortfarande skulle jag ställa fokus på ögonen/huvudet.

*(Vid motivföljande fokus i servoläget kan det kanske också bli så att flera fokuspunkter kan bli "markerade" samtidigt, är inte säker på det då jag fn inte har någon Canonkamera, och har inte letat på info om just den saken)
 
*(Vid motivföljande fokus i servoläget kan det kanske också bli så att flera fokuspunkter kan bli "markerade" samtidigt, är inte säker på det då jag fn inte har någon Canonkamera, och har inte letat på info om just den saken)

Hej Mats

Hemskt tacksam för ditt långa och intressanta svar.Testade denna metod igår och nä det var nog inte så lyckat.Nästa fototillfälle ska jag testa AI Focus AF istället.

Ska också testa en mindre bländare som du skrev för att se hur det påverkar resultatet.

Tack.

Mvh Kicki
 
Hej Mats

Hemskt tacksam för ditt långa och intressanta svar.Testade denna metod igår och nä det var nog inte så lyckat.Nästa fototillfälle ska jag testa AI Focus AF istället.

Ska också testa en mindre bländare som du skrev för att se hur det påverkar resultatet.

Tack.

Mvh Kicki

;-)

Skrev inget om ljusmätning då det var bra svarat av många andra, kan tilläggas.

(och jag är verkligen ingen hejare på fågelfoto...men det jag nämnde är hur som relevant, hoppas du får goa bilder framöver!)
 
Om du har flera fokuspunkter aktiva, så letar kameran alltid efter det som är närmast. (Canon) Absolut säkrast är att använda enbart en punkt. Med lite trixande kan du använda en av ytterpunkterna även om den inte är av korsformad typ. Brukar fungera bra ändå till "normala" motiv.
 
ANNONS