Annons

Datalagring med Iomega REV och HD

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Et uttjatat tema möjligtvis, men ändå något som upptar min och alla digitalfotografers vardag.

Hade sist hälg en incident med min externa hårddisk som gjorde att den gick av med tidig pensjon. Disken var av typen Lacie D2 250 GB med FW800/400/USB2 anslutningar. Den var fyllt med ca 100 GB foton och några videofilmer. Et freeware program på nätet gjorde att jag kunde rädda de bildfiler jag inte tidigare hade gjort backup av, så jag är ändå relativt nöjd.

Förhandlaren säger att det inte är problem att få en ny disk av Lacie på garantien heller. Så om en vecka eller två står en ny extern disk i hemmet.

Lite reflektioner har jag dog gjort. Och en stegvis uppgradering av mitt digitalamörkerrum kommer att genomföras.

1.Den eksterna disken arbetade som en vanlig disk i mitt fall. Dvs den var alltid på och belastades hela tiden. Det skall inte ersättaren få göra, då denna skall enbart användas för att lagra ALLA oredigerade NEF filer och andra originala digitala bildfiler direkt från kamera. Dvs att radera NEF filer kommer ej att hända mer, det blir att använda detta som man tidigare gjorde med analoga negativ. Nästan som en slasktunna, fast med bildfiler. När kamerat är tömd så får disken kopplas bort tills nästa tömning är förestående.
Totalt lär det bli plats med 30-40000 NEF filer, eller ca 6-8 års fotande i mitt tempo.

Lite osäker är jag om detta är den ultimata bruken av disken, men har ingen bätre ide häller just nu...


2. SATA II kontroller 2 el 4 portar (ej RAID ??) skall införskaffas tillsammans med 1 st 250 GB SATA/150 disk (ev fler senare). Denna/dessa skall användas som arbetsdisk för bildfilerna. Har funderat på RAID också, men RAID 5 blir dyrt och RAID 1 känns som att inte utnyttja kapaciteten bra.

Dog möjligt att det ändå blir RAID 1 och 2 st 250 GB diskar.



3. Iomega REV införskaffas för att lagra alla "brukbara" bildfiler, och sen stoppa undan disken till det krisar sig... för det gör det! DVD är inte aktuellt för mig, då det blir lite väl mycket bränna, samt att mediumet i sig verkar sårbart. Har även här funderat på att använda extern hårddisk istället då det per MB är lite billigare. Men det som ev väger opp för REV är att de just är så "små". Dvs 35 GB är ca 5000 NEF filer, eller ca 1 år av brukbara foton. Dessa kan så ställas undan, något som nog inte gjorts om man suttit med 200 GB hårddisk.


Om nu dessa 3 punkter genomförs så har jag 3 st (4 st om RAID 1) olika lagringsplatser för de mest kritiska bilderna, varav 1 (HD) i datorn, 1 (ext HD) på skrivbordet (eller längre om jag orkar springa rundt), samt 1 (REV) i banken eller på jobbet. Detta känns faktiskt bättre än att enbart ha RAID 5 system och ev DVD kopior.


Gällande punkten 3 så skulle jag vilja höra av er som har användt REV ett tag redan. Tror det är 5 trådar som tar upp diskussion om REV här på fotosidan, men jag hittar inget om verklig "hands-on" brukarerfarenhet. Kan nån greppa tangentbordet å' skriva lite?



Mvh
Tor
 
ANNONS