Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datoranimering eller löjligt bra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon animering är det inte (det rör ju inte på sig), men det kan vara renderat i dator ;)

Det ser ut att vara bilder från lägenheter som ännu inte finns, och då kan det också vara gjort i studio med extremt noggrann ljussättning.
 
Just ja, trött och snurrig. Rendering heter det. Tack!
Är det någon som vet hur man gör det? Bygger man möbler i datorn eller finns det färdiga mallar att tanka ner på t.ex. en eames stol och andra designmöbler.
 
Jag tror att några är faktiskt gjorda med hjälp av en dator. Fem sista dvs...

Jag vet ju inte, men är tveksam :) Den näst sista, till exempel, på handfatet - där kan man se grå fog i hörnet mellan kaklet. Om det är renderat, så är det MYCKET bra gjort, då man oftast inte ser dessa byggdetaljer. (jobbar som inredningssnickare, så dessa miljöer är vardagsmat för mig).
 
Rendering

Tror det är mycket snygga renderingar, ljuset är för snyggt och rent. Men det är någon som är mycket duktig som har gjort det,

Sen att ta en bild med en lampa som i badrummet utan ljusblänk är svårt, du har en ren reflektion utan några sekundära blänk. Dvs lampans ljus studsar på en blank yta och skapar sekundära reflexer. Det är snyggare gjort på köksbilden.

Sen tycker jag skåpluckorna är lite för perfekta, det är ju alltid viktigt att lägga in lite brus i perfektionen, alla kakelplattor sitter nästan rätt osv, på många ställen som tex kaklet i badrummet och trägolvet är detta grymt bra gjort (om det nu inte är ett fotografi;-) kolla tex underkanten på skåpen mot trägolvet på bild 2.
 
Jag vågar nog en slant på att detta är äkta vara. Motiveringen är inte bildteknisk, utan ekonomisk. Den tid och arbetsmängd som krävs för att göra datorrenderingar på denna detaljnivå ger helt enkelt inte tillräckligt mervärde. Nu handlar det ju faktiskt om en lägenhetsannons, inte Lord of the Rings:)
Jag gissar på en stylad kulisslägenhet + proffsig ljussättning och efterarbete. Perspektivkorrigering, lägre kontraster, lite softning etc . . .
 
Helt klart HDR utfört på ett mycket bra sätt, så som HDR ska vara. Alltså inte vad många idag menar med HDR, det med kraftig kontrast och mustiga färger, vilket egentligen är Tone Mapping.
 
Bra bilder är knapapst löjliga.
Troligtvis mycket proffsiga fotografier.
hmmm funderar på om taklampans spegelbild är inklistrad i spegeln. Känns inte som att perspektiven riktigt stämmer. Borde ens taklampan kunna vara med i spegeln i den sista badrumsbilden?
Men snyggt o alldeles kliniskt obeboeligt är det. Inte en pinal ligger fel.
 
Jag skulle tro att bilderna är naturliga. Det finns för många "naturliga imperfetioner" i bilderna. Sådana går visserligen också att imitera i rendrerade bilder, men det brukar inte vara något som man lägger krut på eftersom det är lättare att dölja eller utelämna dem.
 
Det är väl mer "klippa och klistra".. tex vissa områden kring spegeln. Och bilen i sista bilden är ju klart ditklistrad i mina ögon.
 
Okej, vad tror ni när ni kollar på dessa bilder, http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ17841_1297894949
Jag är oerhört kluven, vissa bilder känns definitivt som datoranimeringar, speciellt skymningsbilden och från biografen, men även skänken i sovrummet ser fejk ut.
Jag lutar åt att alla bilder är gjorda i datorn på samma sätt som merparten av IKEAs, men hur gör man? Det är så sjukt bra gjort!

Idag är det svårt att se skillnad på en skickligt gjord 3d bild och en bra tagen bild. 3d program är i regel rätt dyra, men det finns ett som är fantastiskt bra och helt gratis ( men knepigt att sätta sig in i ), som heter Blender.
Exempelbild ... http://blenderartists.org/forum/attachment.php?attachmentid=211282&d=1357793148
 
En sak att beakta är att bilder som bara är gjorda för nätet eller små utskrifter som i mäklarblad inte kommer att förstoras mycket. Då kan man lätta skuggorna avsevärt eftersom bruset inte blir störande och då kan man jämna ut kontraster som man inte skulle vågat om bilden var tänkt att förstoras mer. Proffsen är väldigt duktiga på att tänka på dessa faktorer som många av oss amatörer inte gör - men huruvida dessa bilder är äkta, datoranimerade eller en kombination med ev frilagda delar (t ex utomhuselementen) kan jag inte svara på.
 
Okej, vad tror ni när ni kollar på dessa bilder, http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ17841_1297894949
Jag är oerhört kluven, vissa bilder känns definitivt som datoranimeringar, speciellt skymningsbilden och från biografen, men även skänken i sovrummet ser fejk ut.
Jag lutar åt att alla bilder är gjorda i datorn på samma sätt som merparten av IKEAs, men hur gör man? Det är så sjukt bra gjort!

Ligger de på hemnet så är det foton.
Foto kostar någon eller några hundra per bild, renderingar det mångdubbla.
Ingen mäklare betalar för datorrenderade bilder till försäljning av en enda lägenhet.

Är det däremot bilder för visning av kommande nyproduktion, och dessa bilder representerar många objekt....ja då är det ju klart inga fotografier.

IKEA-katalogen består ju som bekant av allt flera datorgjorda bilder.
Rätt utförda ser du inte skillnaden.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Oj, nej. Blender kom jag aldrig in i. Kör enklare program , som man inte heller är så väldans insatt i men där man kan göra lite passande saker, tar dock mycket tid. Denna bakgrunden har jag ställt samman och texturerat mm

http://www.lutzimages.com/thread_images/tifa_flapper/photo_studio1_800.jpg
http://www.lutzimages.com/thread_images/tifa_flapper/behind_grammophone1_800.jpg

Snyggt jobbat Pelle!
Är det en o samma 3d fil du lagt in båda tjejerna i?
Hälsn.
/Janne Höglund
 
ANNONS